
DRONE STRIKES ON THE
NYT’S CLAIM TO HAVE
IMPROVED
NYT Public Editor Margaret Sullivan attempts to
tell the story of why the NYT held the illegal
wiretap story before the 2004 election. Amid
comments from the main players, she effectively
admits that the NYT only published in 2005
because James Risen’s A State of War was about
to come out.

Michael V. Hayden, who was the director
of the N.S.A. and later the director of
the Central Intelligence Agency, told me
in an interview that he argued
strenuously against publication, right
up until the moment when The Times
decided to go ahead. His rationale:
“That this effort was designed to
intercept threatening communication” and
to prevent another terrorist attack.

In the end, The Times published the
story with a couple of guns held to its
head: First, the knowledge that the
information in the article was also
contained in a book by Mr. Risen, “State
of War,” whose publication date was
bearing down like a freight train.
Second, at the end, the word of a
possible injunction against publishing,
Mr. Risen said, provided a final push:
“It was like a lightning bolt.” (Mr.
Hayden said that would not have
happened: “Prior restraint was never in
the cards.”)

Like a game of chicken played on a high
wire, it remains “the most stressful and
traumatic time of my life,” Mr. Risen
recalls. Although The Times later said
that further reporting strengthened the
story enough to justify publishing it,
few doubt that Mr. Risen’s book was what

https://www.emptywheel.net/2013/11/11/drone-strikes-on-the-nyts-claim-to-have-improved/
https://www.emptywheel.net/2013/11/11/drone-strikes-on-the-nyts-claim-to-have-improved/
https://www.emptywheel.net/2013/11/11/drone-strikes-on-the-nyts-claim-to-have-improved/
http://www.nytimes.com/2013/11/10/public-editor/sullivan-lessons-in-a-surveillance-drama-redux.html?pagewanted=2&_r=1&pagewanted=all&
http://www.nytimes.com/2013/11/10/public-editor/sullivan-lessons-in-a-surveillance-drama-redux.html?pagewanted=2&_r=1&pagewanted=all&


took an essentially dead story and
revived it in late 2005. “Jim’s book was
the driving force,” Mr. Lichtblau said.

Sullivan doesn’t mention another part of the
story: that shortly after the NYT accused Risen
of violating their ethics policy because he did
not tell the NYT his book covered topics he had
reported on for the paper — not just the illegal
wiretap program, but also MERLIN, the attempt to
stall the Iranian nuclear program by dealing
them faulty blueprints. He had apparently told
them he was writing a book on George Tenet.

When that news broke in early 2006, I concluded
that Risen probably used the threat of scooping
the NYT, and a nondisclosure agreement, to
actually get the illegal wiretap program into
the paper.

Let’s assume for a moment I’m correct in
understanding the NYT spokesperson to be
suggesting that Risen violated those
ethical guidelines by publishing this
book. Here’s the scenario such an
accusation seems to spell out.
(Speculation alert.) Risen attempted to
publish both the NSA wiretap story and
the Iran nuclear bomb story in 2004. NYT
editors refused both stories. Then, in
2005 Risen takes book leave (and I
should say that the NYT’s book leave
policy is one of the best benefits it
offers its writers), misleading his
editors about the content of the book.
Once he returns, his editors hear rumors
that the book actually features the NSA
wiretap story. Only in the face of
imminent publication of the book do they
reconsider publishing the wiretap story.
And only after Risen has gone through
the trouble of forcing their hand by
obscuring the content of the book.

Wow. My respect for NYT’s editors grows
by leaps and bounds.

http://thenexthurrah.typepad.com/the_next_hurrah/2006/01/risen_makes_edi.html


This story raises two more
possibilities. First, it’s possible the
NYT was fighting for ownership of the
material not because they wanted to
publish the best-selling book, but
because they wanted to spike the story
entirely. They had decided once to spike
the story, after all, why not do the
Administration the favor a second time.

Also, it’s possible that Risen required
the non-disclosures because he didn’t
trust his NYT editors to keep the
contents of his book confidential. A
spokesperson for Risen’s publisher, Free
Press, says it’s routine to require non-
disclosure agreements of people who get
advance copies of their books. But it’s
not like there’s much in the book that
NYT’s editors didn’t already
know–because they had already either
published or refused the stories. So the
only reason to require the non-
disclosures is if you’re afraid they
might tell someone else exactly what is
going to appear in the book.m

Note, I also suspect that Risen used the delay —
and the Christmas holiday and, probably, the
distraction of editors — to publish that the
government and telecoms were engaging in
upstream collection within the US.

Don’t worry, though, Sullivan and Risen claim,
nothing similar would happen now.

What would happen now? What if Mr.
Snowden had brought his information
trove to The Times? By all accounts, The
Times would have published the
revelations — just as it did many
WikiLeaks stories.

“I think our story broke the fever,” Mr.
Risen said. “We’re much better now”
about pushing back against government
pressure. Jill Abramson, the executive

http://thenexthurrah.typepad.com/the_next_hurrah/2006/01/what_risen_coer.html
http://www.nytimes.com/2011/01/30/magazine/30Wikileaks-t.html
http://www.nytimes.com/2011/01/30/magazine/30Wikileaks-t.html


editor (then managing editor), has not
only defended the Snowden-related
stories as squarely in the public
interest but has had Times reporters and
editors collaborating with The Guardian
and ProPublica on Snowden-sourced
stories. [my emphasis]

Except that’s not credible.

Consider the example of the Saudi drone base,
which the NYT first reported in the 7th and 20th
paragraph in an article about John Brennan’s
promotion to head the CIA.

Mr. Brennan, a former C.I.A. station
chief in Riyadh, Saudi Arabia, has taken
a particular interest in Yemen, sounding
early alarms within the administration
about the threat developing there,
working closely with neighboring Saudi
Arabia to gain approval for a secret
C.I.A. drone base there that is used for
American strikes, and making the
impoverished desert nation a test case
for American counterterrorism strategy.

[snip]

The first strike in Yemen ordered by the
Obama administration, in December 2009,
was by all accounts a disaster. American
cruise missiles carrying cluster
munitions killed dozens of civilians,
including many women and children.
Another strike, six months later, killed
a popular deputy governor, inciting
angry demonstrations and an attack that
shut down a critical oil pipeline.

Not long afterward, the C.I.A. began
quietly building a drone base in Saudi
Arabia to carry out strikes in Yemen.
American officials said that the first
time the C.I.A. used the Saudi base was
to kill Mr. Awlaki in September 2011.

http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=50157400n
http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=50157400n
http://www.nytimes.com/2013/02/06/world/middleeast/with-brennan-pick-a-light-on-drone-strikes-hazards.html?pagewanted=all
http://www.nytimes.com/2013/02/06/world/middleeast/with-brennan-pick-a-light-on-drone-strikes-hazards.html?pagewanted=all
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/subjects/c/cluster_munitions/index.html?inline=nyt-classifier
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/subjects/c/cluster_munitions/index.html?inline=nyt-classifier


The WaPo, which had also been sitting on the
story, actually beat the NYT to the punch on
publishing it, because it got tipped the NYT
planned to publish.

The Washington Post had refrained from
disclosing the specific location at the
request of the administration, which
cited concern that exposing the facility
would undermine operations against an
al-Qaeda affiliate regarded as the
network’s most potent threat to the
United States, as well as potentially
damage counterterrorism collaboration
with Saudi Arabia.

The Post learned Tuesday night that
another news organization was planning
to reveal the location of the base,
effectively ending an informal
arrangement among several news
organizations that had been aware of the
location for more than a year.

All that went down on February 5.

A month later, the review copies of Mark
Mazzetti’s Way of the Knife would go out (the
official publication date was April 9). Thus,
it’s all but certain that when the NYT decided
to break the agreement, it knew these passages
would appear in the book.

Saudi Arabia had given permission to the
CIA to build the base on the condition
that the kingdom’s role be masked. Said
on American official involved in the
decision to build the base, “The Saudis
didn’t want their face on the
operation.”

[snip]

The CIA operated under no similar
restrictions [as Djibouti imposed on the
drone base JSOC used there], and by
September 2011 the drone base that the
spy agency had built in the Saudi desert

http://www.washingtonpost.com/world/national-security/brennan-nomination-opens-obama-to-criticism-on-secret-targeted-killings/2013/02/05/8f3c94f0-6fb0-11e2-8b8d-e0b59a1b8e2a_print.html
http://www.washingtonpost.com/world/national-security/brennan-nomination-opens-obama-to-criticism-on-secret-targeted-killings/2013/02/05/8f3c94f0-6fb0-11e2-8b8d-e0b59a1b8e2a_print.html
http://www.washingtonpost.com/world/national-security/cia-shifts-focus-to-killing-targets/2011/08/30/gIQA7MZGvJ_story.html
http://www.washingtonpost.com/world/national-security/cia-shifts-focus-to-killing-targets/2011/08/30/gIQA7MZGvJ_story.html
http://www.amazon.com/The-Way-Knife-Secret-Earth/dp/1594204802


was completed and ready for use. David
Petraeus, who by now was CIA director,
ordered some of the agency’s fleet of
Predator and Reaper aircraft from
Pakistan to Saudi Arabia.

[snip]

On September 30, a fleet of American
drones took off from the base in Saudi
Arabia, crossed into Yemen, and began
tracking a group of men riding in a
convoy across al Jawf province, an
expanse of desert near the Saudi border
once renowned for breeding Arabian
horses.

[snip]

Two Predator drones pointed lasers on
the cars, a tactic that improved the
accuracy of the missile strikes, and a
Reaper drone fired missiles that
delivered a direct hit. Every man riding
in the convoy was killed, including
American citizens Anwar al-Awlaki and
Samir Khan, a diabolical propagandist
and the creative force behind Inspire.

The timing wasn’t as tight as it was with
Risen’s book, which came out just two weeks
after the NYT scoop. Nevertheless, the NYT had
to know their reporter was going to publish the
information it had been sitting on for years. So
by all appearances, what Sullivan suggests won’t
happen any more appears to still be happening:
the NYT sitting on stories until just before
their reporters release stories in books. (Note
that right after writing his one story on the
Edward Snowden files, Scott Shane took off for
book leave.)

To her credit, Sullivan also tried to get to the
bottom of why the NYT sat on the drone story for
so long. In that column, Dean Baquet (who back
in 2006 was busy quashing the LAT’s reporting on
AT&T’s upstream collection within weeks of
Risen’s original scoop) claims that

http://publiceditor.blogs.nytimes.com/2013/02/06/the-times-was-right-to-report-at-last-on-a-secret-drone-base/
http://publiceditor.blogs.nytimes.com/2013/02/06/the-times-was-right-to-report-at-last-on-a-secret-drone-base/
http://www.emptywheel.net/2013/11/10/three-theories-why-the-section-215-phone-dragnet-may-have-been-erroneous-from-the-start/
http://www.emptywheel.net/2013/11/10/three-theories-why-the-section-215-phone-dragnet-may-have-been-erroneous-from-the-start/


Administration sensitivity about the base simply
receded.

The Times decided to reveal it now
because, according to the managing
editor, Dean Baquet, it was at the heart
of this particular article and because
examining Mr. Brennan’s role demanded
it.

“It was central to the story because the
architect of the base and drone program
is nominated to head the C.I.A.,” Mr.
Baquet told me on Wednesday. In past
stories, he said, the location of the
base “was a footnote.”

The government’s rationale for asking
that the location be withheld was this:
Revealing it might jeopardize the
existence of the base and harm
counterterrorism efforts.  ”The Saudis
might shut it down because the citizenry
would be very upset,” he said.

Mr. Baquet added, “We have to balance
that concern with reporting the news.” 
The need to tell this particular story
accurately trumped the government’s
concerns.

Mr. Baquet said he had a conversation
with a C.I.A. official about a month ago
and, at that time, agreed to continue
withholding the location, as it had done
for many months.  More recently, though,
one of the reporters working on the
story told the government that The Times
would reveal the location and said
officials should contact Mr. Baquet if
they wanted to discuss it further.

“They didn’t call this time,” Mr. Baquet
said. He said it is The Times’s practice
to “give a heads up.”

But, he emphasized: “We don’t ask for
permission. We tell them what we’re
going to do.” [my emphasis]



Mazzetti would not only report that story in the
NYT, but he also likely had it in gallery
proofs, ready to go, whether or not the NYT
published. It’s also curious that what Baquet
considered “central to the story” was
effectively buried 7 and 20 paragraphs deep, as
compared to the WaPo, which used it as their
lede.

And the drone base story is all the more
pathetic given that several other outlets had
already published it (which Sullivan doesn’t
acknowledge in her column on it).

That is, the claim that news of the base — which
had already been published in the London Times
and, briefly, at Fox — would endanger it is
simply not credible. The NYT (and the WaPo)
chose not to publish news that had already been
published, based on Administration claims of
danger.

And once again, it seems, the only thing that
could overcome that danger was the imminent
threat of getting scooped by their own reporter.

http://www.moonofalabama.org/2013/02/brennanss-drone-policies-censorship-assassinations-more-terrorists.html
http://www.moonofalabama.org/2013/02/brennanss-drone-policies-censorship-assassinations-more-terrorists.html

