
NYT SHOULD EXPLAIN
HOW IT SELECTS WHICH
ARTICLES GET
TRANSLATED INTO
MANDARIN
The
front
page
of the
NYT
today
featur
es the
story
of
Anastasia Lin, Chinese-born and Canadian-raised
Miss Canada, who was denied entry to China for
the Miss World contest.

Clasping hands with youngsters in red
Communist Youth League scarves,
contestants from more than 110 nations
descended on the southern Chinese island
of Hainan this week for the 65th annual
Miss World contest.

But one contestant was absent from the
opening ceremony: Miss Canada, otherwise
known as Anastasia Lin, a 25-year-old
actress and classically trained pianist
who has been denied a Chinese visa to
attend the monthlong pageant, apparently
because of her outspoken advocacy for
human rights and religious freedom in
China.

After waiting in vain for weeks, Ms. Lin
packed up her Canadian-designed
eveningwear on Wednesday and quietly
boarded a Hong Kong-bound flight with
the hope she might obtain an on-demand
visa at the border and perhaps slip

https://www.emptywheel.net/2015/11/27/nyt-should-explain-how-it-selects-which-articles-get-translated-into-mandarin/
https://www.emptywheel.net/2015/11/27/nyt-should-explain-how-it-selects-which-articles-get-translated-into-mandarin/
https://www.emptywheel.net/2015/11/27/nyt-should-explain-how-it-selects-which-articles-get-translated-into-mandarin/
https://www.emptywheel.net/2015/11/27/nyt-should-explain-how-it-selects-which-articles-get-translated-into-mandarin/
https://www.emptywheel.net/2015/11/27/nyt-should-explain-how-it-selects-which-articles-get-translated-into-mandarin/
http://www.nytimes.com/2015/11/27/world/asia/miss-world-contestant-barred-from-final-in-china-over-human-rights-advocacy.html?smprod=nytcore-iphone&smid=nytcore-iphone-share
http://www.nytimes.com/2015/11/27/world/asia/miss-world-contestant-barred-from-final-in-china-over-human-rights-advocacy.html?smprod=nytcore-iphone&smid=nytcore-iphone-share
/home/emptywhe/public_html/wp-content/uploads/2015/11/Screen-Shot-2015-11-27-at-10.26.59-AM.png


unnoticed into mainland China.

It was not to be.

The Chinese authorities, tipped off to
her arrival, barred her from flying
onward to Hainan.

You can read the story in English or–on the
web–in Mandarin.

You can also read this story, on opposition to a
new cloning technology center opening in China,
in Mandarin.

But Mr. Xu must contend with skeptical
consumers in China, where food safety is
a near obsession after scandals like
melamine-tainted baby formula and
recycled industrial “gutter oil.” Online
reaction to the project has been
overwhelmingly negative.

“Crazily evil!!!” commented the user No-
Music-No-Life on Weibo.

You can’t read this story, on Xi Jinping’s
efforts to revamp the military, in Mandarin
(though as the article notes, it was available
in and almost entirely derived from China’s
official news service, Xinhua).

President Xi Jinping of China has
announced a major reorganization of the
nation’s military, state-backed news
media reported on Thursday, laying out
plans to create new command systems
intended to integrate and rebalance
land, air and sea forces into a more
nimble People’s Liberation Army.

You also can’t read this story, on the
sentencing of human rights activist Guo
Feixiong, at which he was sentenced with an
extra charge on top of those he was tried on.

Yang Maodong [Guo Feixiong], a hardened
veteran of political protest in southern

http://www.nytimes.com/2015/11/27/world/asia/china-animal-cloning.html?
http://www.weibo.com/hidemelody
http://www.weibo.com/hidemelody
http://www.nytimes.com/2015/11/27/world/asia/xi-jinping-china-military-peoples-liberation-army.html?
http://www.nytimes.com/2015/11/28/world/asia/china-guo-feixiong-verdict.html?


China, knew he had virtually no hope of
winning his freedom on Friday when he
was brought into a courtroom to face a
judge’s verdict on charges that he had
disturbed public order.

Chinese judges, after all, convict and
imprison indicted dissidents with
metronomic consistency, reflecting the
ruling Communist Party’s control of the
courts. Mr. Yang — a human rights
campaigner better known by his pen name,
Guo Feixiong — had already prepared a
statement denouncing his imprisonment.

But the Tianhe District People’s Court
in Guangzhou, the capital of Guangdong
Province, erupted in denunciations from
Mr. Yang and his lawyers when the
presiding judge revealed that he had
added a new charge against the defendant
— one that his lawyers had been given no
chance to defend him against.
The new charge, “picking quarrels and
provoking trouble,” meant that Mr. Yang
would spend an additional two years in
prison, according to his lawyers. Mr.
Yang, who stood trial almost exactly a
year ago, was convicted Friday on that
charge and the original one and was
sentenced to a total of six years.

[snip]

Chinese law allows judges to add new
charges to convictions at their own
discretion. But the lawyers said that
the power was rarely used, and they
denounced the judge’s refusal to grant
them time to prepare a considered
response.

Asked by telephone Friday about the
addition of the new charge, an official
at the court in Guangzhou who deals with
news media inquiries said, “I don’t
know, and even if I did, I couldn’t tell
you.” She would not give her name.



This is not the first time I’ve been struck by
NYT’s selection of articles to translate into
Mandarin; it did so as well with a curiously
incomplete story about US expelling its
Operation Fox Hound agents. I’ve noticed a few
others in passing without recording what they
are (but will now do so).

It really is time for NYT to explain the process
by which it selects stories for translation into
Mandarin. In general, it seems as if the stories
that would have good propaganda value get
translated — though that doesn’t explain why the
Guo Feixiong story did not get translated.

But if it is basing these decisions off of
propaganda value, it should also explain how it
selects them. Does the State Department get a
vote?

It is great for NYT to translate articles. But
if it’s only doing so for those that serve US
interests (and pointedly not doing so for
articles that serve Chinese interests) it is
really serving as a propaganda organ, not a news
site.

https://www.emptywheel.net/2015/08/19/is-the-us-thwarting-anti-corruption-to-retaliate-for-the-opm-hack/
https://www.emptywheel.net/2015/08/19/is-the-us-thwarting-anti-corruption-to-retaliate-for-the-opm-hack/

