RICHARD MELLON
SCAIFE, “WITH MICHAEL
ISIKOFF"?

I found this article on Richard Mellon Scaife’s
newfound admiration for the Clinton’s via
tristero. It's a remarkable article, in that it
frames Scaife’s purported admiration for the
Clinton’s against the background of Scaife's
smear factory from the nineties, all told in a
pseudo-objective omniscient third person voice.

Scaife was no run-of-the-mill Clinton
hater. In the 1990s, the heirto the
Mellon banking fortune contributed
millions to efforts to dig updirt on
President Clinton. He backed the
Clinton-bashing AmericanSpectator
magazine, whose muckrakers produced
lurid stories aboutClinton’s alleged
financial improprieties and trysts.
Scaife alsofinanced a probe called the
Arkansas Project that tried, among
otherthings, to show that Clinton, while
Arkansas governor, protected
drugrunners.

The Arkansas Project largely came up
empty,and most of the stories were
ignored by all but the most avid
Clintonantagonists. But one Scaife-
backed conspiracy theory got
widespreadattention. In 1993, White
House aide and Clinton friend Vince
Fosterwas found dead of a gunshot wound
in a park outside Washington, D.C.Three
official investigations concluded the
death was a suicide. YetScaife dollars
helped promote assertions that Foster
had beenmurdereda€”the not-so-subtle
subtext being that the Clintons
hadsomething to do with it. Scaife hired
Christopher Ruddy,a reporter who
doggedly pursued the conspiracy theory
in a Scaifenewspaper, the Pittsburgh


https://www.emptywheel.net/2007/11/11/richard-mellon-scaife-with-michael-isikoff/
https://www.emptywheel.net/2007/11/11/richard-mellon-scaife-with-michael-isikoff/
https://www.emptywheel.net/2007/11/11/richard-mellon-scaife-with-michael-isikoff/
http://www.newsweek.com/id/69545
http://digbysblog.blogspot.com/2007/11/sure-its-admiration-by-tristero-most.html
http://digbysblog.blogspot.com/2007/11/sure-its-admiration-by-tristero-most.html
http://www.newsweek.com/related.aspx?subject=Christopher+Ruddy

Tribune-Review. Though discredited, the
storyresonated with people who believed
Clinton was hiding dark secrets.Scaife
and Ruddy later started Newsmax, a Web
site and magazine thatattacks their
enemies and lauds their heroes.

All presented as if a reporting team that
includes Michael Isikoff would need to do any
actual reporting to tell the story of the smear
campaigns directed at the Clintons. And note:
Isikoff does not include himself in his little
narrative of his former life, nor does anyone
admit that much of the vocabulary used
here—Ruddy as "a dogged reporter"?—makes a
pretty bold value judgment coming from someone
deeply involved in this swamp, particularly
given that Ruddy is pretty clearly the source of
the "scoop."

And then the actual scoop—that Scaife recently
donated money to Clinton’s AIDS in Africa
program—is introduced with Newsweek's pseudo-
impersonal "NEWSWEEK has learned." To be fair,
that's a structure Hosenball and Isikoff use
regularly. But in this case, it deserves
attention for the way it obscures the most
important information about the story: who got
the scoop (Hosenball or Isikoff?), whether it
was peddled (Scaife to Isikoff, who then had
Hosenball do an "objective" report on it?) or
whether any actual reporting was involved.
"NEWSWEEK has learned" in a sort of immaculate
conception style or reporting.

Now add to this pseudo-objective structure the
designated authorship of the article. This is
Isikoff and Hosenball’s weekly article. Yet
Hosenball gets the byline; Isikoff is relegated
to a note at the end, "With Michael Isikoff."
That's remarkable particularly since a lot of
Hosenball and Isikoff'’s stories are clearly one
or the other of the partner’s. Yet normally,
they give both full credit, even if one is
working harder than the other in a given week.

All I'm saying, I guess, is the article is as



remarkable for its narrative evasions as it is
for the actual news it reports: that the
Clintons are making nice with yet another
institution of Right Wing smear.



