
WHO FIRST SPREAD THE
IRAQI ANTHRAX CLAIM?
Glenn’s asking some important questions about
the anthrax story–mostly about who started the
rumor in October 2001 that the anthrax might be
from Iraq?

During the last week of October, 2001,
ABC News, led by Brian Ross,
continuously trumpeted the claim as
their top news story that government
tests conducted on the anthrax — tests
conducted at Ft. Detrick — revealed that
the anthrax sent to Daschele contained
the chemical additive known as
bentonite.

As Glenn points out, those early ABC stories
seem to point back to a Ft. Detrick source–which
is where Bruce Ivins worked. In other words,
Glenn suggests, the report that Iraq was
responsible was probably sourced back to
government researchers in the same lab
where–news reports allege–the chief suspect for
the anthrax terrorism worked. This raises the
specter of researchers carrying out the attack
to lay the ground-work for the Iraq War.

But the ABC News story Glenn cites was not,
apparently, the first allegation that the
anthrax came from Iraq. RawStory reports that
the story first appeared in the Guardian,
followed quickly by a story in the WSJ editorial
page, then in a Richard Butler comment on CNN.

RAW STORY has found that, although there
had been active online speculation about
an Iraqi source for the anthrax by the
first week of October, the first
suggestion that official investigations
were focusing on that nation appears to
have come in an article published in the
Guardian on October 14.

[snip]

https://www.emptywheel.net/2008/08/01/who-first-spread-the-iraqi-anthrax-claim/
https://www.emptywheel.net/2008/08/01/who-first-spread-the-iraqi-anthrax-claim/
http://www.salon.com/opinion/greenwald/2008/08/01/anthrax/index.html
http://www.salon.com/opinion/greenwald/2007/04/09/abc_anthrax/index.html
http://emptywheel.firedoglake.com/2008/08/01/suspect-anthrax-terrorist-apparently-kills-self/
http://rawstory.com/news/2008/Suicide_raises_questions_about_attempts_to_0801.html
http://rawstory.com/


The next day, the Wall Street Journal
picked up the story, but without the
Guardian’s skepticism, suggesting that
the most likely suspect was al Qaeda
using supplies obtained from Iraq.

[snip]

On the same day, CNN quoted former UN
weapons inspector Richard Butler as
saying, "What we’ve got to be certain
about above all is whether it came from
a country supporting these terrorists as
a matter of policy, such as Iraq, which
we know has made this stuff. And there’s
a credible report, not fully verified,
that they may indeed have given anthrax
to exactly the group that did the World
Trade Center. … It’s possible that many
months ago anthrax, a small quantity of
it, was handed over in Prague to Mohamed
Atta … and the person who handed it over
in Prague was an Iraqi."

I am utterly struck by both the content and one
of the two authors of the Guardian report. David
Rose has done some good and some really crappy
reporting over the years, but he is best (worst)
known for an article he wrote for Vanity Fair
that relied on one of INC’s defectors, Major
Harith, who was one of the two or three people
who "corroborated" Curveball’s stories about
Iraq having mobile bioweapons labs; the NIE
actually laundered its reference to Harith
through Rose’s article (Harith was anonymous in
the article), thereby getting around the
fabricator notice placed on Harith several
months before the NIE was written. Rose has long
had good sources among the Neocons and was
definitely getting stories from other INC
members in addition to Harith. With that in
mind, check out the degree to which his Guardian
article reads like a smattering of INC/Neocon
lies spewed to foment war with Iraq. First,
there’s the Iraq with anthrax claim:

American investigators probing anthrax

http://www.opinionjournal.com/editorial/feature.html?id=95001324
http://archives.cnn.com/2001/HEALTH/conditions/10/15/anthrax.butler/index.html
http://www.guardian.co.uk/world/2001/oct/14/terrorism.afghanistan6
http://www.vanityfair.com/magazine/bios/bio_rose
http://www.vanityfair.com/magazine/bios/bio_rose
http://www.vanityfair.com/politics/features/2008/04/gaza200804
http://cjrarchives.org/issues/2004/4/mccollam-list.asp?printerfriendly=yes
http://cjrarchives.org/issues/2004/4/mccollam-list.asp?printerfriendly=yes
http://www.truthout.org/article/david-rose-neo-culpa


outbreaks in Florida and New York
believe they have all the hallmarks of a
terrorist attack – and have named Iraq
as prime suspect as the source of the
deadly spores. Their inquiries are
adding to what US hawks say is a growing
mass of evidence that Saddam Hussein was
involved, possibly indirectly, with the
11 September hijackers.

[snip]

Leading US intelligence sources,
involved with both the CIA and the
Defence Department, told The Observer
that the ‘giveaway’ which suggests a
state sponsor for the anthrax cases is
that the victims in Florida were
afflicted with the airborne form of the
disease.

[snip]

According to sources in the Bush
administration, investigators are
talking to Egyptian authorities who say
members of the al-Qaida network,
detained and interrogated in Cairo, had
obtained phials of anthrax in the Czech
Republic.

From the anthrax claim that is the core of the
article, it then goes onto the alleged Atta-in-
Prague meeting (note–David Rose realized that
story was bunk and pushed back against the NYT’s
continued adherence to it in December 2002).

Last autumn Mohamed Atta is said by US
intelligence officials to have met in
Prague an agent from Iraqi intelligence
called Ahmed Samir al-Ahani, a former
consul later expelled by the Czechs for
activities not compatible with his
diplomatic mission.

The Czechs are also examining the
possibility that Atta met a former
director of Saddam’s external secret

http://www.freerepublic.com/focus/f-news/799745/posts


services, Farouk Hijazi, at a second
meeting in the spring. Hijazi is known
to have met Bin Laden.

Then, finally, the article reports on James
Woolsey’s trip to London to get the INC to drum
up evidence against Iraq.

Contact has already been made with an
Iraqi opposition group based in London
with a view to installing its members as
a future government in Baghdad.

[snip]

It was confirmed yesterday that Jim
Woolsey, CIA director from 1993 to 1996,
recently visited London on behalf of the
hawkish Defence Department to ‘firm up’
other evidence of Iraqi involvement in
11 September.

In other words, though the article drips with
skepticism about whether these stories are an
attempt to drum up a way against Iraq, it is
filled with–and clearly reliant upon as
sources–INC and Neocon propaganda. It even names
the hawks (and includes a quote from one):

The hawks winning the ear of President
Bush is assembled around Defence
Secretary Donald Rumsfeld, his deputy
Paul Wolfowitz, and a think tank, the
Defence Policy Advisory Board, dubbed
the ‘Wolfowitz cabal’.

So, Rummy, Wolfowitz, Richard Perle (then head
of the Defense Policy Board), and James Woolsey,
who in turn brokered a lot of stories with the
INC, including that of Major Harith. There must
be further sources for this story, since
Wolfowitz is too senior to be called a Defense
intelligence source, and Woolsey would no longer
be considered a CIA source. Nevertheless, this
article clearly had the hallmarks of Neocon-INC
propaganda that Rose later got stung by.



Which is why I find the second outlet for this
story to be so interesting: The WSJ editorial
page. Neither the location nor the utter lack of
skepticism is any surprise. But I am struck by
the fact that when–in July 2003, OVP wanted to
defend their case for war, they used Paul
Wolfowitz to leak classified documents to the
WSJ editorial page.

From there, the story goes to Richard Butler,
who was alleged to have collaborated improperly
with US intelligence as a weapons inspector in
the 1990s. He was, at this point in 2001, one of
the hawks about Saddam’s WMD, though to some
degree that’s understandable since he had to
deal with Saddam directly.

And only then, about ten days later, to Brian
Ross, with the "scoop" about the bentonite in
the anthrax (as Glenn points out, the Weekly
Standard then magnifies ABC’s own reporting on
the bentonite). In the interim period, the
anthrax attack got much worse on account of the
second batch of letters–those with more lethal
anthrax–being sent. The highly lethal anthrax
sent to Daschle was opened on October 15, the
Senate was closed on October 16, and by October
22, 2,200 workers (many of them postal workers)
were tested. So the first reports on Iraq and
anthrax take place after both batches of letters
have been sent, but only the first, less lethal
letters have been found; the second reports on
Iraq and anthrax take place after things got
really bad at the Senate. And just for those
keeping track at home, Neocon favorite Judy
Miller opened her fake anthrax letter on October
12. Per Jane Mayer, there was a nerve attack
scare in the White House situation room on
October 18 and on October 22 the Secret Service
reported anthrax traces on a letter opening
device at the White House. As she writes,

By then [October 22], Cheney had
convinced the President to support a
$1.6 billion bioterrorism-preparedness
program. Cheney argued that every
citizen in the country should be

http://www.opinionjournal.com/editorial/feature.html?id=95001324
http://www.opinionjournal.com/editorial/feature.html?id=95001324
http://www.anthraxinvestigation.com/index.html


vaccinated against smallpox. (4)

Ross’ "scoop" seems to be tracked to four
different, more low-level people.

Ross is another interesting recipient of this
leak. His greatest hits include receiving the
allegation that the FBI was tapping reporters,
eventually breaking the Mark Foley story after
sitting on it for a very long time, and sitting
on the most scandalous names in the DC Madam’s
databases. In other words, someone who is very
wired in–but also someone who avoids rocking the
boat if he can help it (as he seems to be doing
here). In 2001, Ross was doing a ton of stories
more generally about 9/11–so he presumably had
sources within FBI from those earlier stories.

Now, to be sure, these stories may well be
unrelated–the first allegations, clearly spread
by Neocons, suggesting both an Iraq-Al Qaeda
link and pinning the anthrax on Iraq, followed
by second allegations ultimately sourced to Ft.
Detrick. In other words, the Neocons could have
circulated propaganda–because that’s what they
do–after which Ivins or whomever used that
earlier Neocon propaganda to shift attention
away from Ft. Detrick. There’s nothing, yet,
that indicates the Neocons were tied to folks at
Ft. Detrick.

But it sure does raise some questions, doesn’t
it?

http://blogs.abcnews.com/theblotter/2006/05/federal_source_.html
http://www.anthraxinvestigation.com/index.html
http://thinkprogress.org/2007/04/28/ross-white-house-madam/
http://thinkprogress.org/2007/04/28/ross-white-house-madam/

