NY TIMES ADMITS
GRUBER PROBLEM,
FAILS TO MENTION
KRUGMAN PROBLEM

%] In a full throated mea culpa by the New

York Times Public Editor, Clark Hoyt,
appearing in the Sunday edition, the Times
officially describes the critical and material
implications that arise when readers are misled
by undisclosed interests of sources and authors
in their paper of record.

These examples have resulted in five
embarrassing editors’ notes in the last
two months — two of them last week —
each of them saying readers should have
been informed of the undisclosed
interest. And on Thursday, the standards
editor sent Times journalists a memo
urging them to be “constantly alert” to
the outside interests of expert sources.
The cases raised timeless issues for
journalists and sources about what
readers have a right to know and whose
responsibility it is to find it out or
disclose it.

That is exactly right. One of the prime examples
the Times’ Public Editor bases his proper
conclusion on is that of Jonathan Gruber:

Jonathan Gruber, a prominent M.I.T.
health economist, wrote an Op-Ed column
and was quoted frequently in other Times
columns, news articles and blogs on
health care reform before it came to
light that he had a contract worth
nearly $400,000 to analyze health
proposals for the Obama administration.

Gruber, the health care economist, wrote


https://www.emptywheel.net/2010/01/16/ny-times-admits-gruber-problem-fails-to-mention-krugman-problem/
https://www.emptywheel.net/2010/01/16/ny-times-admits-gruber-problem-fails-to-mention-krugman-problem/
https://www.emptywheel.net/2010/01/16/ny-times-admits-gruber-problem-fails-to-mention-krugman-problem/
https://www.emptywheel.net/2010/01/16/ny-times-admits-gruber-problem-fails-to-mention-krugman-problem/
http://www.nytimes.com/2010/01/17/opinion/17pubed.html
http://www.nytimes.com/2010/01/17/opinion/17pubed.html
http://www.nytimes.com/2010/01/17/opinion/17pubed.html
http://www.nytimes.com/2010/01/17/opinion/17pubed.html
http://static1.firedoglake.com/28/files/2010/01/images.jpeg

an Op-Ed column in July supporting an
excise tax on so-called Cadillac health
plans. Not long before, he had signed a
contract with the Department of Health
and Human Services to analyze the
economic impact of various health care
proposals in Congress. He did not tell
Op-Ed editors, nor was the contract
mentioned on at least 12 other occasions
when he was quoted in The Times after he
was consulting for the administration.
After a blogger reported on Gruber’s
government contract on the Daily Kos Web
site, Gruber did volunteer it to Steven
Greenhouse, a Times reporter
interviewing him for an article on the
excise tax. Greenhouse said he included
the fact in a draft but struck it
because the article was too long.
Greenhouse said that Gruber’s views on
the tax were so well-known that he did
not think they would be influenced by a
consulting contract. But had he realized
how large the contract was, Greenhouse
said, “I would have stood up and paid
lots more attention.”

While it is nice the Times has admitted its
problem with Gruber, and his wantonly serial
failure to disclose material facts and
appearances of conflict, it is extremely curious
and convenient they dodge the most recent, and
in many regards most glaring, example of their
damage from Gruber’s omissions. Namely, the
scurrilous attack on Marcy Wheeler by New York
Times columnist Paul Krugman, where he
petulantly defended his friend and colleague
Gruber by tarring Marcy and the entire
Firedoglake blog with the statements:

This has led some people, mainly Marcy
Wheeler at Firedoglake, to question
Gruber’s objectivity. .... What the folks
at Firedoglake should ask themselves is
this: do you really want to become just
like the right-wingers with their


http://krugman.blogs.nytimes.com/2010/01/11/jonathan-gruber/
http://krugman.blogs.nytimes.com/2010/01/11/jonathan-gruber/

I endless supply of fake scandals?

This was an unjustified and unconscionable slash
by Mr. Krugman. Both Mr. Krugman and the Times
were fully apprised of the complete absence of
factual basis for Krugman’s remark; I know,
because I wrote a blog post to that effect and
personally sent it to Krugman and the Times. I
will not reprint the contents of my email
forwarding the same to Krugman and the Times, as
I indicated in it I would not make it public.
Suffice it to say I suggested Mr. Krugman owed
Marcy Wheeler a retraction and/or apology. He
still does.

But there has been no response from the esteemed
Mr. Krugman, and the Times’ Public Editor Hoyt
decided to completely, and conveniently, ignore
the matter by declining to discuss it. Instead,
Mr. Hoyt chose to disingenuously refer as
follows:

After a blogger reported on Gruber’s
government contract on the Daily Kos Web
site...

Actually, there are several terms beyond
disingenuous to describe this contemptuous soft
sell; but I will leave it there. First off, Mr.
Hoyt does not have the decency or
professionalism to even name the Daily Kos
author he is referring to. Her name is Mcjoan
Mr. Hoyt, and she is very good. Secondly, Hoyt
willfully refuses to address the individual
blogger, Marcy Wheeler, who was responsible
(see: here, here, here, here, here, here and
here) for fleshing out, over several days, the
full extent of Gruber’s disclosure failings and
laying the evidentiary foundation for the same.
Lastly, of course, Hoyt fails to address the
baseless attack his paper, via Paul Krugman,
wrongfully made on Marcy Wheeler and
Firedoglake.

What Hoyt does make crystal clear though, and
provides robust documentation of, is that


http://emptywheel.firedoglake.com/2010/01/12/marcy-wheeler-teevee-gruber-and-the-cadillac-plan/
http://www.dailykos.com/comments/2010/1/7/131856/1847/73#c73
http://www.dailykos.com/story/2010/1/7/822719/-The-Policy-Arguments-Against-an-Excise-Tax
http://emptywheel.firedoglake.com/2010/01/07/jonathan-grubers-rent-a-scholarship/
http://emptywheel.firedoglake.com/2010/01/08/grubers-response-consistent-but-not-disclosed/
http://emptywheel.firedoglake.com/2010/01/08/gruber-doesnt-reveal-that-21-of-ma-residents-cant-afford-health-care/
http://emptywheel.firedoglake.com/2010/01/08/reinhardt-grubers-simulations-better-than-private-sector-ones/
http://emptywheel.firedoglake.com/2010/01/08/gruber-did-not-disclose-conflict-to-the-wapo/
http://emptywheel.firedoglake.com/2010/01/09/gruber-caveats-the-excise-tax-raise-claim/
http://emptywheel.firedoglake.com/2010/01/10/krugman-on-the-cadillac-as-chevy/

Jonathan Gruber’s disclosure failings were no
“fake scandal”, nor were they in any way
analogous to the spurious antics of “right
wingers” as Paul Krugman callously alleged.
After all, it is right there in the “paper of
record”.

I guess avoidance means never having to say you
are sorry; but it is a pretty unsavory tact for
the New York Times, paper of record and home of
“all the news fit to print”. All the news maybe,
but certainly not all the truth, honesty and
chivalry.

UPDATE: To clarify, and properly so as Marcy
points out in a comment, the original reporting
of Jonathan Gruber’s contract giving rise to the
issue of disclosure came from a blogger by the
name of Mote Dai in a comment to Mcjoan’s Daily
Kos post on the excise tax Paul Krugman linked
to in his article.

I would also like to agree with the sentiment
expressed by Professor Foland in his comment:

Krugman has earned the presumption from
us that he'’s acting in good faith and
happens to disagree; and we should
honestly try to understand where he’s
coming from otherwise we’ll never
convince him.

I think that is a more than fair point as to Mr.
Krugman’s position on Jonathan Gruber; it is
Krugman’s lashing out at Marcy Wheeler, and
Firedoglake as an entity, I take issue with. It
is in this regard Mr. Krugman painted with an
excessively broad, harsh and false brush.


http://emptywheel.firedoglake.com/2010/01/16/ny-times-admits-gruber-problem-fails-to-mention-krugman-problem/#comment-213785
http://emptywheel.firedoglake.com/2010/01/16/ny-times-admits-gruber-problem-fails-to-mention-krugman-problem/#comment-213785
http://www.dailykos.com/comments/2010/1/7/131856/1847/73#c73
http://emptywheel.firedoglake.com/2010/01/16/ny-times-admits-gruber-problem-fails-to-mention-krugman-problem/#comment-213801

