DID NYT’S EDITORS
ALERT THE
GOVERNMENT TO
RISEN’S SOURCE?

Let me start by pointing to two data points
about the case of Jeffrey Alexander Sterling-—the
apparent (and alleged) source for James Risen’s
reporting on MERLIN.

First, as D0J’'s press release alleges, Sterling
first contacted Risen in February or March of
2003. The press release later reveals he first
became aware that the FBI was investigating him
for leaking classified information in June 2003.

The indictment alleges that beginning a
few weeks later, in February and March
2003, Sterling made various telephone
calls to the author’s residence, and e-
mailed the author a newspaper article
about the weapons capabilities of
Country A. According to the indictment,
while the possible newspaper article
containing the classified information
Sterling allegedly provided ultimately
was not published in 2003, Sterling and
the author remained in touch from
December 2003 through November 2005 via
telephone and e-mail.

[snip]

According to the indictment, Sterling
was aware by June 2003 of an FBI
investigation into his disclosure of
national defense information, and was
aware of a grand jury investigation into
the matter by June 2006, when he was
served a grand jury subpoena for
documents relating to the author’s book.

In other words, Sterling allegedly contacted
Risen in early 2003, the NYT never published an


https://www.emptywheel.net/2011/01/06/did-nyts-editors-alert-the-government-to-risens-source/
https://www.emptywheel.net/2011/01/06/did-nyts-editors-alert-the-government-to-risens-source/
https://www.emptywheel.net/2011/01/06/did-nyts-editors-alert-the-government-to-risens-source/
https://www.emptywheel.net/2011/01/06/did-nyts-editors-alert-the-government-to-risens-source/
http://www.justice.gov/opa/pr/2011/January/11-crm-015.html

article at that point (which would have been
just as the Iraq war was starting). But by June
2003, the FBI was already investigating the
alleged leak.

Couple that information with the battle between
Risen and the NYT over the contents of his book
(which I first noted back in 2006).

Through several months in late 2005, Mr.
Risen and bureau chief Phil Taubman had
clashed over whether Times editors would
get a preview of the book’s closely
guarded contents, sources said. It was
not until Dec. 27-11 days after the
wiretapping story had run—that Mr. Risen
relented and allowed Mr. Taubman to see
the manuscript. Mr. Risen insisted that
senior editors who viewed the pre-
publication copy sign nondisclosure
agreements and agree not to discuss the
book’s contents.

[snip]

A Times spokesperson responded to
questions about the Risen book by
deferring to the paper’s Ethical
Journalism Guidebook, which says
reporters “must notify The Times in
advance” when writing books related to
their beats, “so The Times can decide
whether to make a competitive bid to
publish the work.”

[snip]

In October 2004, Mr. Risen first
presented editors with a story about the
secret N.S.A. wiretapping program, the
sources said. Late that same year, Mr.
Risen also proposed writing a piece
about an alleged foiled C.I.A. plot to
deliver bogus atomic-bomb plans to
Iran—another story that appears in State
of War.

Mr. Risen left on book leave in January
2005. According to multiple sources, he


http://www.observer.com/node/38277
http://www.observer.com/node/38277
http://thenexthurrah.typepad.com/the_next_hurrah/2006/01/risen_makes_edi.html

told editors he was writing a book about
former C.I.A. chief George Tenet—and did
not reveal that he would be using
previously reported Times material about
the N.S.A. wiretapping in the book. [my
emphasis]

So, according to DOJ, Risen first tried to
publish a story on MERLIN in 2003. He tried
again in late 2004 (after, it should be said,
the NYT started protecting Dick Cheney and
Scooter Libby in the Plame case). After that
didn’'t work, he went on book leave, saying he
was writing about George Tenet and refusing to
tell them it included the NSA story and the
MERLIN story. His editors only found out what
was included in the book on December 27.

But Risen demanded his editors sign a non-
disclosure agreement before he would let them
see the book.

Now, according to the NY Observer story, such
non-disclosure agreements are routine for his
publisher, Free Press.

A spokesperson for Mr. Risen’s
publisher, Free Press, would not comment
on who had viewed advance copies of the
book, but said that the publishing house
routinely asks for signed agreements
under such circumstances. “In cases
where the book is being considered for
excerpting or the content of the book is
sensitive and news-breaking, we will ask
select media to sign a nondisclosure
agreement,” the spokesperson said.

But that doesn’t explain the animosity over the
book, starting at least from the time in 2004
when he first tried to publish the NSA wiretap
and the MERLIN story.

Furthermore, we know that the NYT conducted
extensive discussions with the government about
publishing the NSA story from the first time
they considered publishing it in October 2004.



We should assume that they also conducted such
discussions on the MERLIN story.

Which, DOJ tells us, would have been just months
before the FBI started investigating this
alleged leak.

Now, I'm not trying, in any way, to say that the
NYT is responsible for the investigation into
Sterling. As far as we know, they simply
contacted the government for their view on the
story (as they are doing, it should be said, on
all the Wikileaks cables).

But do you honestly think the Bush White House
would honor any agreement they might have with
the NYT to not pursue the story?

There is one other possible explanation, of
course: that the CIA learned of the story
(either through the White House or other means),
and not least because they were in a suit
against Sterling and because getting him
arrested for a leak would absolve them of any
settlement with him, they alerted the FBI of a
leak of classified information themselves.

Nevertheless, I can’t help but wonder whether
NYT’'s courtesy of letting the government respond
to potential stories is what first launched the
FBI investigation into him.

Update: Risen’s lawyer makes it clear that Risen
didn’'t burn his source.

Risen’s attorney, Joel Kurtzberg of
Cahill Gordon in New York, would not
confirm that Sterling was a source for
Risen. However, Kurtzberg was emphatic
that Risen did not disclose any of his
confidential sources to the government
in connection with its investigation.
Kurtzberg also disclosed that Risen, who
was known to be fighting grand jury
subpoenas from prosecutors, prevailed
late last year in his effort to nix the
summons.

“Mr. Risen was served with grand jury


http://www.politico.com/blogs/joshgerstein/0111/NYTer_Risen_I_didnt_burn_source.html?showall

subpoenas seeking the identity of his
confidential source or sources in
connection with Chapter 9 of his

book. We fought the subpoena, moved to
quash and the motion to quash was
granted in November, before the
indictment issued,” Kurtzberg told
POLITICO Thursday. “We argued that his
testimony was not necessary.”

“Jim has not provided any testimony or
cooperation of any kind to the
government in conneciton with their
investigation about the confidential
source or sources of Chapter

9,” Kurtzberg added. That chapter of
Risen’s book dealt with failures in a
CIA-led effort to disrupt Iran’s nuclear
weapons program.



