
WIKILEAKS MEDIA FILES:
ARE THEY DEFINITELY
FOX?
As a number of people are reporting, Julian
Assange told John Pilger Wednesday that
WikiLeaks has files on some media companies.
Thanks to a PDF link made available by The
Nation (see 12:05 update), here’s the exact
quote from the New Statesman article in
question.

If something happens to me or to
WikiLeaks, ‘insurance’ files will be
released. They speak more of the same
truth to power, including the media.
There are 504 US embassy cables on one
broadcasting organization and there are
cables on Murdoch and News Corp.”

I wanted to look at the exact quote, because
coverage of this claim has been conflated into
“insurance files = 504 cables = Murdoch, News
Corp, and Fox.” That is, the assumption is that
some of the insurance files pertain to a subset
of 504 cables that pertain to a broadcasting
organization that given the mention of Murdoch
and News Corp, must be Fox.

That’s not necessarily the case: after all,
Assange appears to have talked about insurance
files, some of which pertain to the media, and
then discussed 504 cables on one broadcasting
entity, and then mentioned Murdoch and News
Corp. It is possible that there are 504 cables
on a broadcast outlet — something like ABC,
which has a habit of laundering intelligence
leaks, or NBC, owned by a defense contractor.
These cables might reveal something like the
Rent-A-General’s program, first exposed by NYT.
And there are files on Murdoch and News Corp.
generally (which could include any of his
properties worldwide).

Mind you, in its coverage of the issue, the

https://www.emptywheel.net/2011/01/14/wikileaks-media-files-are-they-definitely-fox/
https://www.emptywheel.net/2011/01/14/wikileaks-media-files-are-they-definitely-fox/
https://www.emptywheel.net/2011/01/14/wikileaks-media-files-are-they-definitely-fox/
http://www.thenation.com/blog/157704/wikileaks-news-views-blog-thursday-day-47
http://www.thenation.com/blog/157704/wikileaks-news-views-blog-thursday-day-47
http://www.newstatesman.com/blogs/the-staggers/2011/01/china-wikileaks-assange
http://www.newstatesman.com/blogs/the-staggers/2011/01/china-wikileaks-assange
http://emptywheel.firedoglake.com/2008/04/19/the-nyt-does-penance/
http://www.nytimes.com/2008/04/20/washington/20generals.html


Guardian (which as it points out, has access to
all the cables) doesn’t exactly correct such a
misimpression, if it is one.

WikiLeaks: Julian Assange claims to have
Rupert Murdoch ‘insurance files’

Founder claims WikiLeaks has more than
500 US diplomatic cables on one
broadcasting organisation

Julian Assange, the founder of
WikiLeaks, claimed today he was in
possession of “insurance” files on
Rupert Murdoch and his global media
company, News Corporation.

Assange also claimed that WikiLeaks
holds more than 500 confidential US
diplomatic cables on one broadcasting
organisation.

Speaking to journalist John Pilger for
an interview to be published tomorrow in
the latest edition of the New Statesman,
Assange said: “There are 504 US embassy
cables on one broadcasting organisation
and there are cables on Murdoch and News
Corp.”

Assange refers to these specific cables
as “insurance files” that will be
released “if something happens to me or
to WikiLeaks”.

The Guardian has published stories based
on more than 700 of the cables and has
access to all 250,000.

Which I find all the more interesting, in that
it suggests the media involved — including the
Guardian, NYT, and Norway’s Aftenposten (which
obtained its own complete set of the cables) —
all have seen what Assange considers the
insurance files relating to Murdoch, if not Fox.

So what would be shocking enough about Fox and
or Murdoch to consider it part of an “insurance”
file?

http://www.guardian.co.uk/media/2011/jan/12/wikileaks-rupert-murdoch
http://www.newstatesman.com/blogs/the-staggers/2011/01/china-wikileaks-assange
http://boingboing.net/2010/12/22/wikileaks-all-250000.html

