HEINONEN MOVES
DECEPTIVE ANTI-IRAN
CAMPAIGN FROM
WASHINGTON POST
OPINION PAGE TO NEW
YORK TIMES NEWS PAGE

UNITED AGAINST NUCLEAR IRAN

Aboul  BR  Gemamois  Meowrers  Infaters  Compeges  Leginlion Poms  Bio

Composite figure of partial
screengrabs from the Leadership
page for United Against Nuclear
Iran showing Heinonen’s role as a
member of its Advisory Board.
Remarkably, Heinonen prefers not
to note this role while his
spouting his strongest anti-Iran
positions.

Last week, I called attention to the fact that
in printing an op-ed by Olli Heinonen (co-
authored by Michael Hayden and Ray Takeyh), the
Washington Post failed to disclose Heinonen'’s
position on the advisory board of the anti-Iran
group United Against Nuclear Iran. One week
later, the Post still has not corrected its
identification of Heinonen. Today, we see that
Heinonen’'s deceptive anti-Iran campaign
continues, where he appears as a key expert


https://www.emptywheel.net/2015/03/30/heinonen-moves-deceptive-anti-iran-campaign-from-washington-post-opinion-page-to-new-york-times-news-page/
https://www.emptywheel.net/2015/03/30/heinonen-moves-deceptive-anti-iran-campaign-from-washington-post-opinion-page-to-new-york-times-news-page/
https://www.emptywheel.net/2015/03/30/heinonen-moves-deceptive-anti-iran-campaign-from-washington-post-opinion-page-to-new-york-times-news-page/
https://www.emptywheel.net/2015/03/30/heinonen-moves-deceptive-anti-iran-campaign-from-washington-post-opinion-page-to-new-york-times-news-page/
https://www.emptywheel.net/2015/03/30/heinonen-moves-deceptive-anti-iran-campaign-from-washington-post-opinion-page-to-new-york-times-news-page/
https://www.emptywheel.net/2015/03/30/heinonen-moves-deceptive-anti-iran-campaign-from-washington-post-opinion-page-to-new-york-times-news-page/
/home/emptywhe/public_html/wp-content/uploads/2015/03/Composite.jpg
https://www.emptywheel.net/2015/03/23/washington-post-fails-to-disclose-heinonens-uani-connection-in-anti-iran-oped/
http://www.washingtonpost.com/opinions/a-one-year-time-bomb-on-iran/2015/03/22/14cc497e-cdbc-11e4-8c54-ffb5ba6f2f69_story.html?wpmk=MK0000203
http://www.unitedagainstnucleariran.com/about/leadership
http://www.unitedagainstnucleariran.com/about/leadership
http://www.unitedagainstnucleariran.com/about/leadership

gquoted in a front page New York Times article by
David Sanger and Michael Gordon. Once again,
Heinonen is only identified by his previous IAEA
and current Harvard roles, ignoring his more
relevant current role with UANI.

Ironically, today’s Times story is a follow-up
to a story in November in which Sanger committed
a glaring error which still has not been noted
by the Times. Heinonen's co-conspirator from the
Post op-ed, Ray Takeyh, also makes an appearance
in today’s Sanger and Gordon article, suggesting
that their propaganda will remain as a package
deal for the duration of the P5+1 negotiations.

Note also that last Monday, the defamation case
by Victor Restis against UANI was thrown out by
a district court after the Department of Justice
successfully intervened to have the case quashed
under a claim that state secrets would have been
divulged. Writing in Bloomberg View, Noah
Feldman mused:

What makes matters worse is the
lingering possibility, indeed
probability, that what the government
fears is not a true threat to national
security, but a severe case of
embarrassment. It’'s difficult to escape
the conclusion that United Against is a
front organization for U.S.
intelligence, possibly acting in
conjunction with other foreign
intelligence services. The allegation
that Restis was doing business in Iran
seems almost certain to have come from
one of these intelligence services.
Would acknowledging cooperation between,
say, the Central Intelligence Agency and
Mossad regarding Iran really upend
national security? True, it’'s a delicate
time in the Iran nuclear negotiations.
But no one, least of all the Iranians,
doubts that U.S. and Israeli
intelligence collaborate.

Though Feldman notes that it seems obvious there


http://www.nytimes.com/2015/03/30/world/middleeast/iran-backs-away-from-key-detail-in-nuclear-deal.html
http://www.nytimes.com/2015/03/30/world/middleeast/iran-backs-away-from-key-detail-in-nuclear-deal.html
http://www.nytimes.com/2014/11/04/world/middleeast/role-for-russia-gives-iran-nuclear-talks-a-possible-boost.html
https://www.emptywheel.net/2014/11/04/glaring-front-page-error-by-david-sanger-new-york-times-as-iran-nuclear-negotiations-near-deadline/
https://www.emptywheel.net/2014/11/04/glaring-front-page-error-by-david-sanger-new-york-times-as-iran-nuclear-negotiations-near-deadline/
http://www.bloombergview.com/articles/2015-03-25/iran-case-is-so-secret-it-can-t-go-on

is an intelligence conduit between the CIA
and/or Mossad and UANI and he even notes that
disclosing this now would be awkward for the
P5+1 negotiations, he should have gone further
to note that this intelligence link, and the
subsequent selective leaks, seem aimed to
disrupt those negotiations and prevent an
agreement.

In that same vein, it should be noted that the
Sanger and Gordon article focuses only on
barriers to an agreement. In addition to
Heinonen and Takeyh, the article also sought out
comment from John Boehner. No comment was
offered in the article from anyone favoring an
agreement or suggesting that Iran has abided by
the terms of the interim agreement (although
they do note IAEA has reported this cooperation)
despite Boehner’s protestation that the Iranians
don’t keep their word.

Further, Sanger and Gordon write that Heinonen
published a paper on the breakout time needed
for Iran to enrich enough uranium to weapons
grade to produce a bomb. As a scientist, when I
read that someone has published a paper, I
assume that means it has appeared in a peer-
reviewed journal. Following the 1link in the
Times article for Heinonen's “paper”, though,
brings one to the website for a think tank,
where Heinonen’s piece is only referred to as a
fact sheet. [And, true to form, the site
mentions Heinonen’s former IAEA role but not his
current UANI role.]

It is impossible for me to escape the conclusion
that Olli Heinonen and Ray Takeyh are part of an
organized propaganda campaign aimed at
disrupting the P5+1 talks and preventing an
agreement. This propaganda is eagerly published
by a compliant press, with the New York Times,
Washington Post and AP among the most recent
examples I have noted.

It is long past time for Heinonen to list his
UANI affiliation in all his public
pronouncements. His refusal to do so can only be
seen as deception on his part and an effort to


http://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/view/irans-nuclear-breakout-time-a-fact-sheet
http://www.nytimes.com/2015/03/30/world/middleeast/iran-backs-away-from-key-detail-in-nuclear-deal.html
http://www.washingtonpost.com/opinions/a-one-year-time-bomb-on-iran/2015/03/22/14cc497e-cdbc-11e4-8c54-ffb5ba6f2f69_story.html?wpmk=MK0000203
https://www.emptywheel.net/2015/02/19/aps-matt-lee-us-officials-say-netanyahu-trying-to-destroy-iran-negotiations/#more-46968

lend IAEA and Harvard credence to UANI
propaganda.

Update: The US has disputed the central claim of
the Sanger and Gordon article at the heart of
this post. Sanger and Gordon report on that
here.


http://www.nytimes.com/2015/03/31/world/middleeast/iran-nuclear-talks.html

