THE THINK TANK STORY
ACTUALLY SUGGESTS
THE THINK TANK
WASN'T THAT
IMPORTANT

Reuters has what at first seemed to be an
important story, based on three current and four
former US officials (a descriptor which can
include members of Congress or their staffers)
noting that a think tank close to Putin laid out
a plan to influence the US election in two
separate reports last year. But in fact, the
story actually may undermine some of its own
claims.

Before I describe the reports, consider two
inconsistent claims made in the story. First,
the article claims that these two reports were
central to the Obama Administration’s
conclusions on Russian interference.

The documents were central to the Obama
administration’s conclusion that Russia
mounted a “fake news” campaign and
launched cyber attacks against
Democratic Party groups and Clinton’s
campaign, the current and former
officials said.

These officials — seven of them!! — suggest
there’s a tie between these two reports and the
total conclusion, the fake news and the hacking.

But then later in the story, half the officials
state that the reports never once mentioned the
hacks. They explain that detail away by saying
that the two parts of the campaign — the hacking
and the propaganda — reinforced each other
because RT and Sputnik do what RT and Sputnik
allegedly do anyway, make the most of
opportunities to cause the US discomfort.


https://www.emptywheel.net/2017/04/20/the-think-tank-story-actually-suggests-the-think-tank-wasnt-that-important/
https://www.emptywheel.net/2017/04/20/the-think-tank-story-actually-suggests-the-think-tank-wasnt-that-important/
https://www.emptywheel.net/2017/04/20/the-think-tank-story-actually-suggests-the-think-tank-wasnt-that-important/
https://www.emptywheel.net/2017/04/20/the-think-tank-story-actually-suggests-the-think-tank-wasnt-that-important/
https://www.emptywheel.net/2017/04/20/the-think-tank-story-actually-suggests-the-think-tank-wasnt-that-important/
http://mobile.reuters.com/article/idUSKBN17L2N3?

Neither of the Russian institute
documents mentioned the release of
hacked Democratic Party emails to
interfere with the U.S. election,
according to four of the officials. The
officials said the hacking was a covert
intelligence operation run separately
out of the Kremlin.

The overt propaganda and covert hacking
efforts reinforced each other, according
to the officials. Both Russia Today and
Sputnik heavily promoted the release of
the hacked Democratic Party emails,
which often contained embarrassing
details.

Again, before we get into the reports
themselves, note that the sources here appear to
have oversold this story. Or the Obama
Administration thinking on this is ..
problematic. Because there’s no way two reports
on propaganda — of the sort American think tanks
and the CIA develop for elections and
adversaries all over the world, even if the CIA
doesn’t run state media outlets like Russia does
to implement them — that don’t mention the hack
should be presented as proof of (or proof
against) the whole kit and kaboodle, the hack-
and-leak plus propaganda. Either these reports
weren’'t central to the plan, or the propaganda
effort had nothing to do with the hacking one.
In other words, these documents should in no way
lead Obama (or us) to conclude anything about
the hacking.

That's all the more true when you consider
the description of these reports.

[The seven sources] described two
confidential documents from the think
tank as providing the framework and
rationale for what U.S. intelligence
agencies have concluded was an intensive
effort by Russia to interfere with the
Nov. 8 election. U.S. intelligence
officials acquired the documents, which


https://www.google.com/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C5CHFA_enUS721US721&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=brookings+information+operations

were prepared by the Moscow-based
Russian Institute for Strategic Studies
[en.riss.ru/], after the election.

The institute is run by retired senior
Russian foreign intelligence officials
appointed by Putin’s office.

The first Russian institute document was
a strategy paper written last June that
circulated at the highest levels of the
Russian government but was not addressed
to any specific individuals.

It recommended the Kremlin launch a
propaganda campaign on social media and
Russian state-backed global news outlets
to encourage U.S. voters to elect a
president who would take a softer line
toward Russia than the administration of
then-President Barack Obama, the seven
officials said.

A second institute document, drafted in
October and distributed in the same way,
warned that Democratic presidential
candidate Hillary Clinton was likely to
win the election. For that reason, it
argued, it was better for Russia to end
its pro-Trump propaganda and instead
intensify its messaging about voter
fraud to undermine the U.S. electoral
system’s legitimacy and damage Clinton’s
reputation in an effort to undermine her
presidency, the seven officials said.

The first report was done in June (no date
specified). Per the description, it didn’t even
take an anti-Hillary stance, but instead an
anti-Obama stance, which translates into anti-
Hillary but not as strongly as it could, given
Hillary’s specific actions that have infuriated
Putin. The second was done in October (again, no
date specified) and by description adopted a
stance Republicans in this country have adopted
towards elections for decades, to delegitimize
elections your preferred candidate loses.


https://en.riss.ru/

The dates are more important (and I find the
non-disclosure of the actual dates to be
telling, whether that decision was made by the
seven sources or by Reuters, as the dates would
provide another detail that would allow us to
assess the credibility of this story).

Let’s review the timeline of the hack-and-leak
narrative. APT 29, associated with FSB, hacked
the DNC during summer 2015, and stayed there,
quietly. Then, according to the existing
narrative, as part of the kind of operation
we've seen many times, in mid-March 2016 APT 28,
associated with GRU also hacked the DNC, as well
as John Podesta. DC Leaks, which is supposed to
be part of the same operation, registered its
domain on April 19. As Thomas Rid pointed out
yesterday, FireEye believes the same

people tried to register “electionleaks” a week
earlier, on April 12. A persona calling himself
Guccifer 2.0 appeared on June 15 and started
leaking documents currently (and not entirely
correctly, I believe) attributed to the DNC
hack, immediately after the WaPo and Crowdstrike
revealed the hack and attributed it to Russia.
Which is to say the first think tank document
(which again, is described as anti-Obama, not
anti-Hillary) post-dated the beginning of what
is considered the hack-and-leak campaign by
three months and the beginning of the set-up to
leak stolen documents by two. If the report

is dated after June 15, it post-dated the first
Guccifer 2.0 leaks, yet made no mention of their
possible exploitation as part of the propaganda
campaign (there are still unexplained problems
with claims about the Guccifer persona, but I
will bracket them here).

Then there’s the second report, from some
unrevealed date in October. Again, it’s
crucially important whether the report was done
before or after October 7, when even outside
observers learned there was going to be a second
batch of leaks because Wikileaks started
releasing the Podesta emails. Nevertheless,
anyone following closely would have known (at
least from Roger Stone) more might be coming,


https://twitter.com/RidT/status/854840682372059136
http://www.thesmokinggun.com/documents/crime/dnc-hacker-leaks-trump-oppo-report-647293
http://www.thesmokinggun.com/documents/crime/dnc-hacker-leaks-trump-oppo-report-647293
http://g-2.space/

and insiders in both the Democratic Party and
the Kremlin knew there were more documents that
could be released. But this second report once
again made no mention of hacked documents, not
the ones that had leaked in the summer, and not
the ones that were already or were about to be
leaked.

That's some pretty remarkable disinterest in
available propaganda material that everyone
following closely knew about. Though it’'s worth
noting that the Podesta emails didn’t support
the “illegitimate election” narrative being
pushed by the think tank in October as well as
the DNC emails that were already public and
available for propaganda purposes.

Taking just the think tank documents as
evidence, which is what the seven sources behind
this story do in advancing them as proof, you
would conclude that there was actually not a
strong tie between the hack-and-leak campaign
and the propaganda one, because even after the
entire world knew about the former, those
strategizing the latter didn’t accommodate for
the former.

All of which is to say that if we’re to believe
these think tank documents provided “the
framework and rationale” for the Russian
election operation story, then we should
conclude the dominant narrative is incorrect,
that there actually was no intention of
coordinating the hack-and-leak part of the
operation with the propaganda part, or even that
the hack-and-leak wasn’t part of that grand
framework. Alternately, we might conclude that
these think tank documents represent what
tangential people with close ties to Putin
thought smart advice, but which aren’t

actually proof of Putin’s intent except insofar
as sycophants reflect the perceived intent of
those they’'re serving.

Later the article does provide an explanation
that sustains the current narrative of a
coordinated hack-and-leak and propaganda
campaign. Even before the first strategy


https://www.emptywheel.net/2017/04/06/the-october-non-surprise/
https://www.emptywheel.net/2017/04/06/the-october-non-surprise/

document that purportedly provided the rationale
and framework for the campaign, Reuters’ sources
reveal, the Kremlin had already instructed media
outlets to favor Trump.

Four of the officials said the approach
outlined in the June strategy paper was
a broadening of an effort the Putin
administration launched in March 2016.
That month the Kremlin instructed state-
backed media outlets, including
international platforms Russia Today and
Sputnik news agency, to start producing
positive reports on Trump’'s quest for
the U.S. presidency, the officials said.

That order, coming from the Kremlin itself which
therefore might accommodate for what Reuters’
sources call a covert campaign even though by
all reports, starting in March, the second wave
of hacking stopped all effort at maintaining
persistent secrecy from its targets, certainly
could reflect coordination between the
propaganda and the hack-and-leak parts of the
campaign. It would suggest the Kremlin moved its
propaganda arms at the same time APT 28 set out
to ostentatiously collect what APT 29 had
already been secretly collecting, documents that
could provide material for the propaganda.

If so (and I have no problem interpreting it as
such), then it suggests that the think tank
documents should not be considered all that
informative, as they appear to ignore stuff even
Americans were commenting heavily on. Indeed,
the story provides more evidence to suggest they
weren’t that key in directing the campaign. In
the US, at least, think tanks often recommend
policies that coincide with (blatantly obvious)
policies already chosen; it’s a good way to
appear to influence policy even while chasing
it. But that doesn’t mean we or anyone else
should take it as definitive proof of anything.

One more comment. As stunning as it is to learn
of Russian think tank documents that made no
mention of the hack-and-leak campaign, or even



the documents that became available as a result,
months after the leaking started, it’s worth
reminding that the Trump dossier, for whatever
juicy evidence it presents about Trump
associates potentially colluding with Russians,
also doesn’t reflect any prospective knowledge
of the hack-and-leak campaign (though it
certainly discusses its implementation after the
fact). In fact, its retrospective reports
suggest that in mid-September, the consensus was
that the hack-and-leak campaign was backfiring,
with advisors suggesting they didn’t need to
release more documents to make Hillary look
“weak and stupid.” And when, five days after the
Podesta emails first started coming out, the
dossier reported on the emails being released,
it suggested a great deal of anger within the
Kremlin both that the emails hadn’t done more
besides create backlash and that Trump was such
a divisive figure.

The two data points, taken together, might
support a close hold on the hack-and-leak effort
(in spite of the obviousness with which it was
carried out). But it’s worth noting that in
spite of rampant leaking and some vague
allegations of more, we have yet to see or learn
of a data point that predicted the hack-and-leak
campaign, not even via intelligence agencies
that knew about the earlier APT 29 hack for nine
months.

One final note. I’'ve long mocked the
intelligence community for calling the combined
efforts of APT 28 and 29, along with the
propaganda effort, “Grizzly Steppe” for the way
it dissolves all distinction between the various
parts of the program. This is an example of why
I think it unwise: because it clouds people’s
ability to assess and try to address flaws in
the individual parts of the campaign which may
be quite important.


https://www.documentcloud.org/documents/3259984-Trump-Intelligence-Allegations.html

