RELEASE THE KRAKEN:
FOX NEWS’ REVOLVING
SIDNEY POWELL
CONSPIRACY THEORY
DOOR

It does Dominion Systems no good, in their
defamation lawsuit against Fox News and Fox
Corporation, to prove that Sidney Powell was a
long-time Fox News commentator. They are suing
Fox for defamation based on Fox' platforming of
Sidney Powell after the time the Murdoch outlet
had internally recognized her as a bullshit
artist, not during the time when she routinely
showed up to lie about another topic — Mike
Flynn's innocence.

That explains why that prehistory, the long
period when Powell was just another personality
on Fox News, doesn’t appear in Dominion’s motion
for summary judgement or its response to Fox’s
MSJ.

What appears, instead, are two inflammatory
claims which — taken together — may be as
important as the billion dollar lawsuit and the
sordid truth about Fox that Dominion has aired
as part of it.

First, as Dominion lays out in response to Fox’s
attempt to blame Trump for all the outrageous
false claims about Dominion, Fox started it,

Fox went beyond the claims that Rudy Giuliani
made in court, and Fox aired Sidney Powell'’s
false claims before she made those claims in
court (which is one reason why, Dominion argues,
Fox can’t simply claim they were covering
newsworthy lawsuits).

Dominion lays out a timeline showing that Powell
didn’'t make any of the allegedly defamatory
claims again Dominion in court until November
25, after Fox had floated them in 12 of the


https://www.emptywheel.net/2023/02/28/release-the-kraken-fox-news-revolving-sidney-powell-conspiracy-theory-door/
https://www.emptywheel.net/2023/02/28/release-the-kraken-fox-news-revolving-sidney-powell-conspiracy-theory-door/
https://www.emptywheel.net/2023/02/28/release-the-kraken-fox-news-revolving-sidney-powell-conspiracy-theory-door/
https://www.emptywheel.net/2023/02/28/release-the-kraken-fox-news-revolving-sidney-powell-conspiracy-theory-door/
https://www.emptywheel.net/2023/02/28/release-the-kraken-fox-news-revolving-sidney-powell-conspiracy-theory-door/
https://www.documentcloud.org/documents/23684885-230216-dominion-fox
https://www.documentcloud.org/documents/23684885-230216-dominion-fox
https://www.documentcloud.org/documents/23692090-230227-dominion-rsm
https://www.documentcloud.org/documents/23692090-230227-dominion-rsm

claimed instances of defamation.

As Giuliani himself told the court in
one Pennsylvania lawsuit brought by the
campaign, the lawsuit is not a fraud
case. See Donald J. Trump for
President,Inc.v.Sec’'y ofPennsylvania, 830
Fed.Appx. 377,382 ( Cir. 2020). Or to
quote the headline of a November 23,2020
Wall Street Journal article: “Trump
Cries Voter Fraud. In Court, His Lawyers
Don’t.” Ex.702. Only Powell’s lawsuits,
the earliest of which was filed on
November 25 (after she had been
disavowed by the Trump campaign), made
allegations along the lines of the
defamatory statements accused in this
case allegations that Fox had been
broadcasting for weeks before
Powell’slawsuits were filed.9

The facts about the cases Fox focuses on
are as follows:

November 7: The Trump campaign files an
Arizona election challenge alleging
defects in the ballots and poll worker
deviation from protocols, not a
technological failure of vote tabulation
machines. See generally Ex.Cl. Dominion
is not mentioned.

November 11: The Trump campaign files a
challenge to results in Antrim County.
The gravamen of the complaint is
interference with Republican election
observers, disputes about voter
eligibility, and ballots being run
through tabulating machines multiple
times—not mechanical tabulation errors.
See Ex.(C227-60. The complaint concedes
that the Secretary of State found that
the Antrim error was a result of the
failure of a county clerk to properly
update media drives, and does not allege
any intentional misconduct by Dominion.
See id. 60-62.



November 13: Lin Wood files a Georgia
election contest, challenging certain
changes in Georgia's election laws. See
Ex.C425-50. The lawsuit was not filed on
behalf of the President or his campaign,
nor does it make any misconduct
allegations against Dominion or even
mention Dominion by name.

November 17: Lin Wood files an affidavit
in his Georgia lawsuit alleging certain
misconduct by Smartmatic (not Dominion).
The affidavit was irrelevant to the
subject matter of the underlying suit,
and was never filed in any case brought
by the Trump campaign. Ex.C5.

November 25: More than two weeks after
Fox first gave her a platform to promote
her conspiracy theories, and days after
the campaign expressly disavowed her,
Powell files lawsuits in Georgia and
Michigan. These lawsuits parrot the lies
amplified by Powell and others on Fox.
Exs.C8-C9.

December 1& 2: Powell files two more
lawsuits in Wisconsin and
Arizona—-repeating the false allegations
against Dominion. Exs.C11-C12. [italics
my emphasis]

More importantly, Dominion lays out that Fox had
Powell on to float these allegedly defamatory
claims before Trump embraced them. Dominion
suggests that having Trump embrace them was part
of luring Trump back to the network.

It is also belied by the record for at
least four reasons :(1) President Trump
followed lead, making the same
allegations against Dominion only after
Fox had made them; (2) Sidney Powell was
not on the President’s legal team when
she started making the Dominion
allegations and was disavowed after
being associated with that team for at



most 8 days; (3)Powell received some of
her information via Fox hosts,who then
laundered the lies by hosting her on
their shows; and (4) neither Trump nor
his campaign ever filed a lawsuit
alleging the at-issue statements.

First, Fox’s own recitation of the
timeline of Trump tweets establishes
that Fox went first, Trump went second.
On November 7, 2020, President Trump
retweeted a report of Georgia using the
same machines as Antrim County. Ex.G6.
Notably Trump did not name Dominion, and
certainly did not accuse Dominion of
participating in an election-rigging
conspiracy. The Trump campaign then
filed a lawsuit on November 11 regarding
the events in Antrim County that merely
asserted there had been a “glitch” in
the Dominion software. Ex.C2 . It was
not until November 12 that Trump first
made any allegations about Dominion
intentionally switching votes, which he
did via a tweet crediting OAN’s
reporting. See Ex.G6 p.3. Though this
tweet refers to OAN, it demonstrated
Trump could be pulled back to
Fox—provided the network broadcast what
he wanted to hear. Indeed, later that
same day, Trump tweeted his approval of
Fox hosts attacking Dominion, telling
his followers that they “[m]ust see
@seanhannity takedown of the horrible,
inaccurate and anything but secure
Dominion Voting System which is used in
States where tens of thousands of votes
were stolen from us and given to Biden.
Likewise, the great @LouDobbs has a
confirming and powerful piece!” Ex.683.
From here on out, Trump had Dominion in
his sights.

Dominion argues that what got Trump to start
attacking Dominion was seeing Fox focus on the
claims of fraud; it suggests Fox was airing



those claims of fraud to appease Trump.

What changed between November 7 and
November 127 Fox entered the fray.
Specifically, on November 8 Maria
Bartiromo brought Powell onto her show
to air the false claim that Dominion
machines used an algorithm to calculate
the votes that they would need to flip.
Ex.A2 p.15. The Fox platform gave Powell
the stamp of credibility, and reach,
needed to spread the lies about
Dominion. And while Trump was widely
known to be a voracious consumer of Fox,
Bartiromo did not leave anything to
chance. [three lines redacted]

These redacted lines suggest that Bartiromo
spoke with the Trump campaign directly to
highlight these false claims; in the earlier
filing, Bartiromo told Powell, “I just spoke to
Eric [Trump] & told him you have very
imp[ortant] info.” In that same reference, the
filing revealed that Bartiromo “also provided
information directly to Powell,” suggested that
Bartiromo was a go-between between Powell and
the campaign.

But that’s not the craziest part.

The crazy part — which is only clear from
reading both Dominion’s recent filings — is that
Fox got Trump to disavow Sidney Powell.

Remember how this looked in real time. After the
embarrassing Four Seasons Total Landscaping
press conference, the campaign publicly
distanced itself from Powell on November 22.


https://www.documentcloud.org/documents/23684885-230216-dominion-fox
https://www.documentcloud.org/documents/23684885-230216-dominion-fox
https://twitter.com/JennaEllisEsq/status/1330638034619035655?s=20

Q Jenna Ellis &
1 @JennaEllisEsq
TRUMP
PENC

MAKE AMERICA GREAT AGAIN!
2020

- November 22, 2020 -

Trump Campaign Statement on
Legal Team

“Sidney Powell is practicing law on her own. She is not a
member of the Trump Legal Team. She is also not a lawyer

for the President in his personal capacity.”

- Rudy Giuliani, Attorney for President Trump, and Jenna
Ellis, Trump Campaign Senior Legal Adviser and Attorney

for President Trump

10:23 PM - Nov 22, 2020 - Twitter for iPhone

Here's the explanation offered by Maggie
Haberman at the time.

Maggie Haberman &
@maggieNYT

The president was not pleased by the loss in the PA suit, per people
familiar with what took place. Powell was easiest to vote off the island,
especially as the president was getting complaints about her from a
number of people.

11:39 PM - Nov 22, 2020

499 Retweets 119 Quote Tweets 4,949 Likes

) n Q & A Tip

@ Tweet your reply

Maggie Haberman 2 @maggieNYT - Nov 23,2020
& Replying to @maggieNYT
“She was too conspiratorial even for him,” said one Trump adviser. Other
advisers note there’s little daylight between what Giuliani and Powell have
been serving up.

Q 159 0 337 Q 3785 & A Tip

Sources familiar with the discussions said that there became a lot of
unease about what Powell and Giuliani have been saying given the two
Senate runoffs, but that people see Powell's comments as more
problematic. Saturday Newsmax interview brought it to a head.

& Maggie Haberman 2 @maggieNYT - Nov 23,2020

According to Dominion, however, after Powell
came after Tucker Carlson, Raj Shah — who used
to work as a spox in Trump’'s White House —
inquired about her status with Trump. He learned
two days before Rudy made a show of publicly
ousting her from the campaign that she never
worked for the campaign.


/home/emptywhe/public_html/wp-content/uploads/2022/03/Screen-Shot-2022-03-30-at-5.57.38-PM.png
https://twitter.com/maggieNYT/status/1330657163090518018
https://twitter.com/maggieNYT/status/1330657163090518018
/home/emptywhe/public_html/wp-content/uploads/2023/02/Screen-Shot-2023-02-28-at-4.30.59-PM.png

Second, Fox ignores what it knew better
than the public at the time: Powell was
never officially on the Trump campaign’s
legal team, having never signed an
engagement agreement. Ex.605, Shah 246
:4-12; id. 273:11-20. When Fox was
finally motivated to get to the bottom
of the relationship between Powell and
Trump (which only happened after Powell
came after one of Fox’s own, Tucker
Carlson), it took Fox but a day or so to
get the truth. See, e.g.,infra
pp.163-164.

[snip]

Shah believed the Decision Desk got the
Arizona call right
(see,e.g.,Ex.725);that the November
19,2020,press conference featuring
Sidney Powell and Rudy Giuliani was not
credible ,including the claims about
Dominion (see, e.g., Ex.605 , Shah 214
:21-215 :7); see also Ex.726 ( crazy
fucking presser );and that Sidney Powell
was generally nuts (Ex.727).

Yet Shah did nothing when on or around
November 20,2020, he learned that Sidney
Powell never had a retention agreement
with Trump or his campaign. This was
explosive news. For several weeks Shah’s
network had been airing false
allegations from Powell, in part, so
they say now, because she was the
President’s lawyer. But upon learning
that she was not the President’s lawyer
what did Shah do? Effectively nothing.
See Ex.605, Shah 297:18-298:2. [italics
my emphasis]

Fox learned that Sidney Powell never had a
retention agreement with the Trump campaign, but
still covered her, purportedly, based on the
claim that what she did for the campaign was
newsworthy.



It’'s these two comments that are particularly

interesting though: Fox brought her on and off
the campaign, and had a role in her conspiracy
theories.

And while Powell appeared on Fox only
four times when she was even arguably
part of the President’s team, and six
times when Fox was clearly aware that
she was not. As important, Fox was
instrumental in maneuvering Powell both
into the Trump campaign and then out of
it.

Third, Fox ignores its own role in
developing the conspiracy theories it
then aired See Dom. MSJ] pp.39-44

These two claims — that Fox “maneuvered Powell ..
out of” the Trump campaign and that they played
a role in developing these conspiracy theories,
are discussed in heavily redacted passages of
the earlier filing (probably redacted because
Fox has claimed it pertains to internal business
deliberations).

The first — describing how Fox “maneuvered
Powell .. out of” the Trump campaign after Tucker
came under fire for questioning Powell -
consists of almost four full paragraphs
introduced with a description that Fox,
including Tucker and Raj Shah, “mobilized.”

“We won the battle with Powell. Thank god,” the
passage quotes a Tucker text later. Dominion is
now explaining that that “battle” pertained to
getting Powell ousted from Trump’s orbit.

The second claim — that Fox was the source of
some of these conspiracy theories — incorporates
the description of how Fox got Powell ousted
from the campaign, but also includes redacted
passages describing Lou Dobbs’ role in

n

“promoting the narrative,” another making a
redacted reference to Hannity, as well as the
unredacted reference to Bartiromo chasing an
email from Sidney Powell that Powell herself

said relied on a “wackadoodle” source. The later


https://www.documentcloud.org/documents/23684885-230216-dominion-fox#document/p54/a2214055
https://www.documentcloud.org/documents/23684885-230216-dominion-fox#document/p52/a2214152
https://www.documentcloud.org/documents/23684885-230216-dominion-fox#document/p37/a2214158
https://www.documentcloud.org/documents/23684885-230216-dominion-fox#document/p37/a2214158

filing suggests the earlier filing goes as far
as saying that Fox played part in developing the
conspiracy theories.

To be sure: Fox's real-time knowledge that
Sidney Powell never had a formal relationship
with Trump and Tucker’s [apparent] role in
getting her ousted from Trump’'s orbit are
critically important for Dominion’s case that
Fox properties continued to air her conspiracy
theories, falsely claiming to do so because they
reflected Trump’'s strategy, are both crucial
pieces of evidence in their case that Fox knew
they were allowing Powell to make false claims
on their shows.

But they are important for another reason:
because Jack Smith is investigating at least one
and possibly two (the Sidney Powell
investigation that went overt in September 2021)
prongs based on claims that the people raising
money were knowingly lying.

Fox likely still has no criminal exposure for
the campaign finance violations that Smith is
investigating (though the report that Rupert
gave Jared confidential information on Biden’s
ads may give Smith reason to look more closely).

But, as I noted after the last filing, all this
material about what Fox was being told by
Trump’s team is directly relevant to those
suspicions of fraud.

It’s not just that Dominion has laid out damning
evidence that Fox knowingly and falsely accused
it of fraud. But discovery in this suit appears
to have produced abundant evidence that the
campaign itself knew it was recycling fraudulent
claims Fox was peddling to keep Trump loyal.

Fox may have no more than this civil exposure.
But Dominion lays out plenty of evidence that

Fox was part of Trump’s suspected fraud on his
own voters.



