Amid Promises to Share Ads with Congress, Some Other Interesting Promises

DC is atwitter with Facebook’s announcement that it can, after all, voluntarily share the same information it shared with Robert Mueller with Congress. As part of that announcement, it released a statement from their General Counsel, a Q&A addressing some of the questions that had been generating bad PR, and some promises of additional things Facebook will do to support democracy from Mark Zuckerberg.

I’m most interested in two details in Zuck’s statement. For example, this paragraph says Facebook will continue to look at what happened closely.

 We will continue our investigation into what happened on Facebook in this election. We may find more, and if we do, we will continue to work with the government. We are looking into foreign actors, including additional Russian groups and other former Soviet states, as well as organizations like the campaigns, to further our understanding of how they used our tools. These investigations will take some time, but we will continue our thorough review. [my emphasis]

While the frenzy responding to this announcement has focused on Russian ads, Zuck just revealed that Facebook is also looking at what the campaigns did.

That would permit Facebook to look for any apparently similar activity from campaigns and Russian actors, as we have reason to believe there was. It also might suggest Facebook is reviewing to see whether Republican dark marketing served to suppress turnout, and if so in coordination with what other actors.

I’d really love to have this information, but note that it is a substantially different thing for Facebook to review Russian actions and for Facebook to review Democratic or Republican actions.

Then there’s the promise to work even more closely with other tech companies.

We will increase sharing of threat information with other tech and security companies. We already share information on bad actors on the internet through programs like ThreatExchange, and now we’re exploring ways we can share more information about anyone attempting to interfere with elections. It is important that tech companies collaborate on this because it’s almost certain that any actor trying to misuse Facebook will also be trying to abuse other internet platforms too.

I think I’m okay with this (and they’re legally permitted to do this in any case). But given my newfound obsession with the fact that with any of these global tech companies, you’re dealing with intelligence resources that might rival nation-state intelligence, I’m interested in Facebook’s efforts to expand the sharing.

Facebook, by itself, may not rival the NSA. But when you put together Facebook, Microsoft, Google, Twitter, and others, then you’re beginning to talk really powerful intelligence capabilities.

It’s good, I suppose, that that much technical power is going to hunt down Russians. But it might be worth pausing to imagine what else they might cooperate to hunt down.

Marcy Wheeler is an independent journalist writing about national security and civil liberties. She writes as emptywheel at her eponymous blog, publishes at outlets including Vice, Motherboard, the Nation, the Atlantic, Al Jazeera, and appears frequently on television and radio. She is the author of Anatomy of Deceit, a primer on the CIA leak investigation, and liveblogged the Scooter Libby trial.

Marcy has a PhD from the University of Michigan, where she researched the “feuilleton,” a short conversational newspaper form that has proven important in times of heightened censorship. Before and after her time in academics, Marcy provided documentation consulting for corporations in the auto, tech, and energy industries. She lives with her spouse in Grand Rapids, MI.

Why Did Guccifer 2.0 Keep Harping on VAN?

One problem with the skeptics’ claims that Guccifer 2.0 is not Russian, but instead a Democrat or Crowdstrike blaming Russia, is they misread how his original post responded to the WaPo article announcing the hack. The assumption at the time was that Guccifer 2.0 was disinformation to disclaim the attack. But it more immediately discredited the claims the Democrats and Crowdstrike made to WaPo.

There’s Shawn Henry’s claim the hackers took just two documents.

The other, which the firm had named Fancy Bear, broke into the network in late April and targeted the opposition research files. It was this breach that set off the alarm. The hackers stole two files, Henry said. And they had access to the computers of the entire research staff — an average of about several dozen on any given day.

In response Guccifer 2.0 posted eleven documents and taunted Crowdstrike.

Shame on CrowdStrike: Do you think I’ve been in the DNC’s networks for almost a year and saved only 2 documents? Do you really believe it?

[snip]

I guess CrowdStrike customers should think twice about company’s competence.

Fuck the Illuminati and their conspiracies!!!!!!!!! Fuck CrowdStrike!!!!!!!!!

There’s the bizarre pitch suggesting that only documents affecting Trump had been stolen, describing it as typical foreign espionage (which APT 29 might have been doing).

the entire database of opposition research on GOP presidential candidate Donald Trump

[snip]

The DNC said that no financial, donor or personal information appears to have been accessed or taken, suggesting that the breach was traditional espionage, not the work of criminal hackers.

[snip]

“It’s the job of every foreign intelligence service to collect intelligence against their adversaries,” said Shawn Henry, president of CrowdStrike, the cyber firm called in to handle the DNC breach and a former head of the FBI’s cyber division.

Guccifer 2.0 did post a Trump document. But the DNC, Hillary, and Crowdstrike should have known that (even if there had been one stolen) it wasn’t the one they had in mind. That was a document stolen from Podesta, not the DNC.

Which would have been a response — one her aides might understand, but the rest of us would not — to this claim by Hillary.

Clinton called the intrusion “troubling” in an interview with Telemundo. She also said, “So far as we know, my campaign has not been hacked into,” and added that cybersecurity is an issue that she “will be absolutely focused on” if she becomes president.

Because it would have been a sign that, indeed, her campaign had been hacked.

Similarly, by posting documents that dated from months earlier, Guccifer 2.0 would have made it clear to DWS that her lie — that the DNC responded quickly — could be exposed.

“The security of our system is critical to our operation and to the confidence of the campaigns and state parties we work with,” said Rep. Debbie Wasserman Schultz (Fla.), the DNC chairwoman. “When we discovered the intrusion, we treated this like the serious incident it is and reached out to CrowdStrike immediately. Our team moved as quickly as possible to kick out the intruders and secure our network.”

Finally, there’s Michael Sussman’s claim that no donor or voter information was stolen.

CrowdStrike is continuing the forensic investigation, said Sussmann, the DNC lawyer. “But at this time, it appears that no financial information or sensitive employee, donor or voter information was accessed by the Russian attackers,” he said.

Guccifer 2.0 proved that wrong by posting a number of financial documents.

In other words, the initial post was designed to discredit anything Crowdstrike and Democrats said. More importantly, it included a number of threats that Hillary and her aides should have recognized: Guccifer 2.0 had more, had more of the stuff closer to Hillary.

This was dick-waving, not obfuscation (which is consistent with what we see in the documents, and consistent with what I understand was left in some of the servers). It’s just that most of the public wouldn’t have seen that dick-waving; just the Democrats and Crowdstrike would.

Which is why I want to return to something that commentators have long been hung up on: Guccifer 2.0’s claim to have gotten in through VAN.

The DNC had NGP VAN software installed on their system so I used the 0-day exploit and then deployed my backdoor.

I suspect his reference to zero-days was actually a further taunt to Dmitri Alperovitch, who had fluffed up the Russians in the original WaPo.

The two crews have “superb operational tradecraft,” he said. They often use previously unknown software bugs — known as “zero-day” vulnerabilities — to compromise applications.

But why did dick-wagging Guccifer 2.0 focus on VAN? One obvious reason is that it invoked the events of December, when a Bernie staffer got fired for having saved Hillary files when the wall between the two campaigns in VAN came down, literally at the moment the Sanders campaign finished their best fundraiser to date. That is, it might be that VAN just invoked a really sore subject between the two sides.

Guccifer 2.0 may have raised it because Crowdstrike was brought in and did a cursory review to endorse the official view. Had Crowdstrike done more at the time, it they might have discovered the Russians.

The reason I ask, though, is that Guccifer 2.0 kept harping on VAN. A big file that has been the focus of recent attention — in the last few days credibly shown to come from the same file set as the documents later released falsely labeled as Clinton Foundation documents — was called NGP VAN, even though the file has nothing to do with VAN.

Notably, too, some of the last files stolen and shared with WikiLeaks included a series providing VAN access to the finance team. That is, one of the last things that happened before Russia got dumped from the system is a new set of VAN passwords got set up.

Amid the discussion of how the Russians got targeting data, I think it worth noting that having VAN access would have provided a lot of the information the Russians would have wanted.

Marcy Wheeler is an independent journalist writing about national security and civil liberties. She writes as emptywheel at her eponymous blog, publishes at outlets including Vice, Motherboard, the Nation, the Atlantic, Al Jazeera, and appears frequently on television and radio. She is the author of Anatomy of Deceit, a primer on the CIA leak investigation, and liveblogged the Scooter Libby trial.

Marcy has a PhD from the University of Michigan, where she researched the “feuilleton,” a short conversational newspaper form that has proven important in times of heightened censorship. Before and after her time in academics, Marcy provided documentation consulting for corporations in the auto, tech, and energy industries. She lives with her spouse in Grand Rapids, MI.

Why Was Manafort FISA Tapped Rather than Criminal Tapped?

Congratulations to Donald Trump, who may have finally figured out how to prove his March 4 claim that there was a “tapp” on Trump Tower — by continuing to speak to Paul Manafort after FBI got a second FISA wiretap on him, at least according to the CNN’s report on the tap.

US investigators wiretapped former Trump campaign chairman Paul Manafort under secret court orders before and after the election, sources tell CNN, an extraordinary step involving a high-ranking campaign official now at the center of the Russia meddling probe.

The government snooping continued into early this year, including a period when Manafort was known to talk to President Donald Trump.

[snip]

The conversations between Manafort and Trump continued after the President took office, long after the FBI investigation into Manafort was publicly known, the sources told CNN. They went on until lawyers for the President and Manafort insisted that they stop, according to the sources.

It’s unclear whether Trump himself was picked up on the surveillance.

I mean, if you’re dumb enough to talk to a guy under active investigation, you should expect to be tapped. Trump should know this from his NY mobster buddies.

The CNN report — by the same team that last month revealed Carter Page had actually been wiretapped going back to 2014, too — is maddeningly vague about the dates of all this. Manafort was first targeted under FISA for his (and associated consulting companies, probably including Tony Podesta) Ukrainian influence peddling in 2014. Then the order lapsed, only to have a new one, possibly last fall, approved in association with the Trump investigation.

A secret order authorized by the court that handles the Foreign Intelligence Surveillance Act (FISA) began after Manafort became the subject of an FBI investigation that began in 2014. It centered on work done by a group of Washington consulting firms for Ukraine’s former ruling party, the sources told CNN.

The surveillance was discontinued at some point last year for lack of evidence, according to one of the sources.

The FBI then restarted the surveillance after obtaining a new FISA warrant that extended at least into early this year.

[snip]

The FBI interest deepened last fall because of intercepted communications between Manafort and suspected Russian operatives, and among the Russians themselves, that reignited their interest in Manafort, the sources told CNN. As part of the FISA warrant, CNN has learned that earlier this year, the FBI conducted a search of a storage facility belonging to Manafort. It’s not known what they found.

The gap would presumably have excluded June, given that Mueller reportedly didn’t learn about the June 9 meeting until the usual suspects started turning over records on it (though I may come back to that).

The report of a fall wiretap, based in part on intercepts of Russians, would put it well beyond the time Manafort got booted from the campaign (and might be consistent with the reporting of an earlier application followed by ultimate approval in the fall). The mention of a search of a storage facility suggests that Manafort would have been targeted under both 1805 (data in motion) and 1824 (data at rest, plus physical search like that used with the storage facility).

Here’s some relevant information from last year’s FISC and I Con the Record transparency numbers.

For the same authorities (1805, 1824, 1805/1824, and 1881c), the FISA Court, which uses different and in most cases more informative counting metrics, reports 1,220 orders granted, 313 orders modified, and 26 orders denied in part (which add up to I Con the Record’s 1,559), plus 8 orders denied, which I Con the Record doesn’t mention.

As an improvement this year, I Con the Record has broken down how many of these targets are US persons or not, showing it to be 19.9%. That means the vast majority of targeted FISA orders are targeted at people like Sergey Kislyak, the Russian Ambassador all of Trump’s people talked to.

This is the target number for the original report, not the order number, and it is an estimate (which is curious). This means at least 28 orders target multiple people. Neither ICTR nor FISC reveals how many US persons were approved for 705b, meaning they were spied on when they went overseas.

I include this, especially the FISC numbers (the top ones), to show that for the category that Manafort would have been targeted under, the court outright rejected 8 applications, denied in part — perhaps by approving only some of the facilities in the application — 18, and modified — which can often be minimization procedures — 260. Note, too, that among all the individual orders approved last year, roughly 336 were targeted at Americans like Manafort and Page. I assume there would be more minimization procedures on those targeting Americans, especially those who hang out with political candidates or the President.

All of which is my way of saying that for Manafort, in particular, the FBI may have had to use some kind of clean team to separate the political items from the foreign intelligence ones. The members of Congress that are the most likely sources for this story probably would have known that too, but it wouldn’t serve the point of the leak as well if that detail were included.

One more point.

The CNN piece is clear: FBI had a FISA order targeting Manafort (and probably others, probably the same ones who’ve been asked to testify, including Tony Podesta’s group), then let it lapse. They then got an order focused on election-related issues.

By the point they got the election-related FISA, the FBI was very deep into their investigation of Manafort for money laundering (and in NY, where FBI agents are notoriously gabby).

But at least given all the public reporting thus far, there have been no reported criminal warrants against Manafort, at least not before the no-knock search in VA this summer.

Which is odd, because they sure seem to have probable cause against him for crimes, as well. If Manafort were targeted by a criminal warrant, it’s nowhere near as clear that any minimization would be overseen by a court. That is, it might be more likely that Trump would get picked up in his rash conversations with someone known to be under investigation if that person were targeted with a criminal warrant than if he were targeted under FISA.

One, final, point. Craig Murray, who ferried something (though not emails) to Julian Assange in September 2016 claimed the emails had been picked obtained by American National Security types wiretapping [John] Podesta because of the Podesta Group’s lobbying for Saudi Arabia. As I noted at the time, that didn’t make any sense, partly because Tony would have been the target, not John, but also the FBI wouldn’t be all that interested in lobbying for Saudi Arabia.

Murray claimed the documents came from someone in the national security establishment, and implied they had come from legal monitoring of John Podesta because he (meaning John) is a lobbyist for Saudi Arabia.

Again, the key point to remember, in answering that question, is that the DNC leak and the Podesta leak are two different things and the answer is very probably not going to be the same in both cases. I also want you to consider that John Podesta was a paid lobbyist for the Saudi government — that’s open and declared, it’s not secret or a leak in a sense. John Podesta was paid a very substantial sum every month by the Saudi government to lobby for their interests in Washington. And if the American security services were not watching the communications of the Saudi government paid lobbyist then the American intelligence services would not be doing their job. Of course it’s also true that the Saudis’ man, the Saudis’ lobbyist in Washington, his communications are going to be of interest to a great many other intelligence services as well.

As a threshold matter, no national security agency is going to monitor an American registered to work as an agent for the Saudis. That’s all the more true if the agent has the last name Podesta.

But that brings us to another problem. John Podesta isn’t the lobbyist here. His brother Tony is. So even assuming the FBI was collecting all the emails of registered agent for the Saudis, Tony Podesta, even assuming someone in national security wanted to blow that collection by revealing it via Wikileaks, they would pick up just a tiny fraction of John Podesta’s emails. So this doesn’t explain the source of the emails at all.

They would — and apparently were — interested in tapping all the corrupt people working with corrupt Ukrainians, including Manafort and, maybe, Tony (but not John).

This in no way confirms Murray’s explanation — his story still makes no sense for the reasons I laid out when I first wrote the post. But I find it particularly interesting that Tony Podesta may well have been wiretapped along with Manafort, for his Ukrainian influence peddling, not his Saudi influence peddling, earlier in the year last year.

Marcy Wheeler is an independent journalist writing about national security and civil liberties. She writes as emptywheel at her eponymous blog, publishes at outlets including Vice, Motherboard, the Nation, the Atlantic, Al Jazeera, and appears frequently on television and radio. She is the author of Anatomy of Deceit, a primer on the CIA leak investigation, and liveblogged the Scooter Libby trial.

Marcy has a PhD from the University of Michigan, where she researched the “feuilleton,” a short conversational newspaper form that has proven important in times of heightened censorship. Before and after her time in academics, Marcy provided documentation consulting for corporations in the auto, tech, and energy industries. She lives with her spouse in Grand Rapids, MI.

The (Thus Far) Flimsy Case for Republican Cooperation on Russian Targeting

A number of credulous people are reading this article this morning and sharing it, claiming it is a smoking gun supporting the case that Republicans helped the Russians target their social media, in spite of this line, six paragraphs in.

No evidence has emerged to link Kushner, Cambridge Analytica, or Manafort to the Russian election-meddling enterprise;

Not only is there not yet evidence supporting the claim that Republican party apparatchiks helped Russians target their social media activity, not only does the evidence thus far raise real questions about the efficacy of what Russia did (though that will likely change, especially once we learn more about other platforms), but folks arguing for assistance are ignoring already-public evidence and far more obvious means by which assistance might be obtained.

Don’t get me wrong. I’m acutely interested in the role of Cambridge Analytica, the micro-targeting company that melds Robert Mercer’s money with Facebook’s privatized spying (and was before it was fashionable). I first focused on Jared Kushner’s role in that process, which people are gleefully discovering now, back in May. I have repeatedly said that Facebook — which has been forthcoming about analyzing and sharing (small parts) of its data — and Twitter — which has been less forthcoming — and Google — which is still channeling Sargent Schultz — should be more transparent and have independent experts review their methodology. I’ve also been pointing out, longer than most, of the import of concentration among social media giants as a key vulnerability Russia exploited. I’m particularly interested in whether Russian operatives manipulated influencers — on Twitter, but especially in 4Chan — to magnify anti-Hillary hostility. We may find a lot of evidence that Russia had a big impact on the US election via social media.

But we don’t have that yet and people shooting off their baby cannons over the evidence before us and over mistaken interpretations about how Robert Mueller might get Facebook data are simply degrading the entire concept of evidence.

The first problem with these arguments is an issue of scale. I know a slew of articles have been written about how far $100K spent on Facebook ads go. Only one I saw dealt with scale, and even that didn’t do so by examining the full scale of what got spent in the election.

Hillary Clinton spent a billion dollars on losing last year. Of that billion, she spent tens of millions paying a 100-person digital media team and another $1 million to pay David Brock to harass people attacking Hillary on social media (see this and this for more on her digital team). And while you can — and I do, vociferously — argue she spent that money very poorly, paying pricey ineffective consultants and spending on ads in CA instead of MI, even the money she spent wisely drowns out the (thus far identified) Russian investment in fake Facebook ads. Sure, it’s possible we’ll learn Russians exploited the void in advertising left in WI and MI to sow Hillary loathing (though this is something Trump’s people have explicitly taken credit for), but we don’t have that yet.

The same is true on the other side, even accounting for all the free advertising the sensationalist press gave Trump. Sheldon Adelson spent $82 million last year, and it’s not like that money came free of demands about policy outcomes involving a foreign country. The Mercers spent millions too (and $25 million total for the election, though a lot of that got spent on Ted Cruz), even before you consider their long-term investments in Breitbart and Cambridge Analytica, the former of which is probably the most important media story from last year. Could $100K have an effect among all this money sloshing about? Sure. But by comparison it’d be tiny, particularly given the efficacy of the already established right wing noise machine backed by funding orders of magnitude larger than Russia’s spending.

Then there’s what we know thus far about how Russia spent that money. Facebook tells us (having done the kind of analysis that even the intelligence community can’t do) that these obviously fake ads weren’t actually focused primarily on the Presidential election.

  • The vast majority of ads run by these accounts didn’t specifically reference the US presidential election, voting or a particular candidate.
  • Rather, the ads and accounts appeared to focus on amplifying divisive social and political messages across the ideological spectrum — touching on topics from LGBT matters to race issues to immigration to gun rights.
  • About one-quarter of these ads were geographically targeted, and of those, more ran in 2015 than 2016.

That’s not to say sowing discord in the US has no effect, or even no effect on the election. But thus far, we don’t have evidence showing that Russia’s Facebook trolls were (primarily) affirmatively pushing for Trump (though their Twitter trolls assuredly were) or that the discord they fostered happened in states that decided the election.

Now consider what a lot of breathless reporting on actual Facebook ads have shown. There was the article showing Russia bought ads supporting an anti-immigrant rally in Twin Falls, ID. The ad in question showed that just four people claimed to attend this rally in the third most Republican state. Another article focused on ads touting events in Texas. While the numbers of attendees are larger, and Texas will go Democratic long before Idaho does, we’re still talking relatively modest events in a state that was not going to decide the election.

To show Russia’s Facebook spending had a measurable impact on last year’s election, you’d want to focus on MI, WI, PA, and other close states. There were surely closely targeted ads that, particularly in rural areas where the local press is defunct and in MI where there was little advertising (WI had little presidential advertising, but tons tied to the Senate race) where such social media had an important impact; thus far it’s not clear who paid for them, though (again, Trump’s campaign has boasted about doing just that).

Additionally, empiricalerror showed that a number of the identifiably Russian ads simply repurposed existing, American ads.

That’s not surprising, as the ads appear to follow (not lead) activities that happened on far right outlets, including both Breitbart and Infowars. As with the Gizmo that tracks what it claims are Russian linked accounts and thereby gets credulous journalists to claim campaigns obviously pushed by Americans are actually Russian plots, it seems Russian propaganda is following, not leading, the right wing noise machine.

So thus far what we’re seeing is the equivalent of throwing a few matches on top of the raging bonfire that is the well established, vicious, American-funded inferno of far right media. That’s likely to change, but that’s what we have thus far.

But as I said, all this ignores one other key point: We already have evidence of assistance on the election.

Except, it went the opposite direction from where everyone is looking, hunting for instances where Republicans helped Russians decide to buy ads in Idaho that riled up 4 people.

As I reminded a few weeks back, at a time when Roger Stone and (we now know) a whole bunch of other long-standing GOP rat-fuckers were reaching out to presumed Russian hackers in hopes of finding Hillary’s long lost hacked Clinton Foundation emails, Guccifer 2.0 was reaching out to journalists and others with close ties to Republicans to push the circulation of stolen DCCC documents.

That is, the persona believed to be a front for Russia was distributing documents on House races in swing states such that they might be used by Republican opponents. Some of that data could be used for targeting.

Now, I have no idea whether Russia would risk doing more without some figure like Guccifer 2.0 to provide deniability. That is, I have no idea whether Russia would go so far as take more timely and granular data about Democrats’ targeting decisions and share that with Republicans covertly (in any case, we are led to believe that data would be old, no fresher than mid-June). But we do know they were living in the Democrats’ respective underwear drawers for almost a year.

And Russia surely wouldn’t need a persona like Guccifer 2.0 if they were sharing stolen data within Russia. If the FSB stole targeting data during the 11 months they were in the DNC servers, they could easily share that data with the Internet Research Association (the troll farm the IC believes has ties to Russian intelligence) so IRA can target more effectively than supporting immigration rallies in Idaho Falls.

Which is a mistake made by many of the sources in the Vanity Fair article everyone keeps sharing, the assumption that the only possible source of targeting help had to be Republicans.

We already know the Russians had help: they got it by helping themselves to campaign data in Democratic servers. It’s not clear they would need any more. Nor, absent proof of more effective targeting, is there any reason to believe that the dated information they stole from the Democrats wouldn’t suffice to what we’ve seen them do. Plus, we’ve never had clear answers whether or not Russians weren’t burrowed into far more useful data in Democratic servers. (Again, I think Russia’s actions with influencers on social media, particularly via 4Chan, was far more extensive, but that has more to do with HUMINT than with targeting.)

So, again, I certainly think it’s possible we’ll learn, down the road, that Republicans helped Russians figure out where to place their ads. But we’re well short of having proof of that right now, and we do have proof that some targeting data was flowing in the opposite direction.

Update: This post deals with DB’s exposure of a FB campaign organizing events in FL, which gets us far closer to something of interest. Those events came in the wake of Guccifer 2.0 releasing FL-based campaign information.

Marcy Wheeler is an independent journalist writing about national security and civil liberties. She writes as emptywheel at her eponymous blog, publishes at outlets including Vice, Motherboard, the Nation, the Atlantic, Al Jazeera, and appears frequently on television and radio. She is the author of Anatomy of Deceit, a primer on the CIA leak investigation, and liveblogged the Scooter Libby trial.

Marcy has a PhD from the University of Michigan, where she researched the “feuilleton,” a short conversational newspaper form that has proven important in times of heightened censorship. Before and after her time in academics, Marcy provided documentation consulting for corporations in the auto, tech, and energy industries. She lives with her spouse in Grand Rapids, MI.

Don Jr Does Not Recall Not Recalling Rinat Akhmetshin at the June 9 Meeting

Don Jr had himself a “Half Hillary” today, upwards of five hours of testimony to the Senate Judiciary Committee, after which the low-stamina 39 year old called it quits.

Already, Senators Blumenthal and Coons suggest there were gaps or clear lies in his testimony. And apparently after the testimony, Robert Mueller alerted the White House he’ll seek testimony from the people who helped Pops Trump write a misleading statement about the meeting.

The reason for that is obvious: in his statement, Jr changed his story from what the original White House statement was, to offer an explanation for how the Pop-crafted statement makes sense. He knew the meeting pertained to dirt on Hillary, but ultimately it was just about adoption.

In his email to me Rob suggested that someone had “official documents and information that would incriminate Hillary [Clinton] and her dealings with Russia” and that the information would be “very useful” to the campaign. I was somewhat skeptical of his outreach, as I had only known Rob as Emin’s somewhat colorful music promoter who had worked with famous pop singers such as Michael Jackson. Since I had no additional information to validate what Rob was saying, I did not quite know what to make of his email. I had no way to gauge the reliability, credibility or accuracy of any of the things he was saying. As it later turned out, my skepticism was justified. The meeting provided no meaningful information and turned out not to be about what had been represented. The meeting was instead primarily focused on Russian adoptions, which is exactly what I said over a year later in my statement of July 8, 2017.

Of course, by crafting that nonsensical statement, Don Jr is making it clear a quid pro quo was discussed: Dirt, in exchange for movement on the Magnitsky sanctions.

I’m more interesting in the things the forgetful 39 year old could not recall. While his phone records show he spoke to Emin Agalarov, the rock star son of Aras Agalarov, who has been dangling real estate deals in Russia for the Trumps for some time, for example, he doesn’t recall what was discussed.

Three days later, on June 6th, Rob contacted me again about scheduling a time for a call with Emin. My phone records show three very short phone calls between Emin and me between June 6th and 7th. I do not recall speaking to Emin. It is possible that we left each other voice mail messages. I simply do not remember.

This is important, because those conversations probably explained precisely what was going to happen at that meeting (and how it might benefit real estate developer Aras Agalarov), but Jr simply can’t recall even having a conversation (or how long those conversations were).

He also doesn’t recall whether he discussed the meeting, after the fact, with Jared, Manafort, or (the unspoken “anyone else” here is pregnant) Pops.

The meeting lasted 20-30 minutes and Rob, Emin and I never discussed the meeting again. I do not recall ever discussing it with Jared, Paul or anyone else. In short, I gave it no further thought

Once we find out he did discuss it with Pops and others, he can say he’s stupid and we’ll all believe him.

Most interesting, to me, is his claim to only recall seven participants in the meeting.

As I recall, at or around 4 pm, Rob Goldstone came up to our offices and entered our conference room with a lawyer who I now know to be Natalia Veselnitskaya. Joining them was a translator and a man who was introduced to me as Irakli Kaveladze. After a few minutes, Jared and Paul joined. While numerous press outlets have reported that there were a total of eight people present at the meeting, I only recall seven. Because Rob was able to bring the entire group up by only giving his name to the security guard in the lobby, I had no advance warning regarding who or how many people would be attending. There is no attendance log to refer back to and I did not take notes.

The unstated subtext here is even more pregnant. Don Jr accounts for seven of the participants in this meeting:

(3) Himself, Paul Manafort, Jared Kusher

(4) Natalia Veselnitskaya, her translator, the Agalarov’s real estate invstment executive Irakli Kaveladze, and Rob Goldstone

So what he really means to say is he doesn’t recall the presence of Rinat Akhmetshin, who has ties to Russian intelligence and a history of fending off accusations of hacking.

I’d say those three gaps — what Agalarov told him to expect from the meeting in calls arranged beforehand, what he told Pop about the meeting, and that a suspected spook was there — are pretty interesting things for a young guy like Jr to forget.

Marcy Wheeler is an independent journalist writing about national security and civil liberties. She writes as emptywheel at her eponymous blog, publishes at outlets including Vice, Motherboard, the Nation, the Atlantic, Al Jazeera, and appears frequently on television and radio. She is the author of Anatomy of Deceit, a primer on the CIA leak investigation, and liveblogged the Scooter Libby trial.

Marcy has a PhD from the University of Michigan, where she researched the “feuilleton,” a short conversational newspaper form that has proven important in times of heightened censorship. Before and after her time in academics, Marcy provided documentation consulting for corporations in the auto, tech, and energy industries. She lives with her spouse in Grand Rapids, MI.

John Sipher’s Garbage Post Arguing the Steele Dossier Isn’t Garbage

I generally find former CIA officer John Sipher’s work rigorous and interesting, if not always persuasive. Which is why I find the shoddiness of this post — arguing, just as Republicans in Congress and litigious Russians start to uncover information about the Christopher Steele dossier, that the dossier is not garbage  — so telling.

I don’t think the Steele dossier is garbage.

But neither do I think it supports the claim that it predicted a lot of information we’ve found since, something Sipher goes to great pains to argue. And there are far more problems with the dossier and its production than Sipher, who claims to be offering his wisdom about how to interpret raw intelligence, lets on. So the dossier isn’t garbage (though the story behind its production may well be). But Sipher’s post is. And given that it appears to be such a desperate — and frankly, unnecessary — attempt to reclaim the credibility of the dossier, it raises questions about why he feels the need.

Making and claiming accuracy for a narrative out of raw intelligence

Sipher’s project appears to be taking what he admits is raw intelligence and providing a narrative that he says we should continue to use to understand Trump’s Russian ties.

Close to the beginning of his piece, Sipher emphasizes that the dossier is not a finished intelligence report, but raw intelligence; he blames the media for not understanding the difference.

I spent almost thirty years producing what CIA calls “raw reporting” from human agents.  At heart, this is what Orbis did.  They were not producing finished analysis, but were passing on to a client distilled reporting that they had obtained in response to specific questions.  The difference is crucial, for it is the one that American journalists routinely fail to understand.

[snip]

Mr. Steele’s product is not a report delivered with a bow at the end of an investigation.  Instead, it is a series of contemporaneous raw reports that do not have the benefit of hindsight.

Sipher explains that you need analysts to make sense of these raw reports.

The onus for sorting out the veracity and for putting the reporting in context against other reporting – which may confirm or deny the new report – rests with the intelligence community’s professional analytic cadre.

He then steps into that role, an old clandestine services guy doing the work of the analysts. The result, he says, is a narrative he says we should still use — even in the wake of eight months of aggressive reporting since the dossier came out — in trying to understand what went on with the election.

As a result, they offer an overarching framework for what might have happened based on individuals on the Russian side who claimed to have insight into Moscow’s goals and operational tactics.  Until we have another more credible narrative, we should do all we can to examine closely and confirm or dispute the reports.

[snip]

Looking at new information through the framework outlined in the Steele document is not a bad place to start.

How to read a dossier

One thing Sipher aspires to do — something that would have been enormously helpful back in January — is explain how an intelligence professional converts those raw intelligence reports into a coherent report. He describes the first thing you do is source validation.

In the intelligence world, we always begin with source validation, focusing on what intelligence professionals call “the chain of acquisition.”  In this case we would look for detailed information on (in this order) Orbis, Steele, his means of collection (e.g., who was working for him in collecting information), his sources, their sub-sources (witting or unwitting), and the actual people, organizations and issues being reported on.

He goes to great lengths to explain how credible Steele is, noting even that he “was the President of the Cambridge Union at university.” I don’t dispute that Steele is, by all accounts, an accomplished intelligence pro.

But Sipher unwisely invests a great deal of weight into the fact that the FBI sought to work with Steele.

The fact that the FBI reportedly sought to work with him and to pay him to develop additional information on the sources suggest that at least some of them were worth taking seriously.  At the very least, the FBI will be able to validate the credibility of the sources, and therefore better judge the information.  As one recently retired senior intelligence officer with deep experience in espionage investigations quipped, “I assign more credence to the Steele report knowing that the FBI paid him for his research.  From my experience, there is nobody more miserly than the FBI.  If they were willing to pay Mr. Steele, they must have seen something of real value.”

This is flat-out dumb for two reasons. First, it is one of the things the GOP has used to discredit the dossier and prosecution — complaining (rightly) that the FBI was using a document designed as opposition research, possibly even to apply for a FISA warrant. If the FBI did that, I’m troubled by it.

More importantly, the actual facts about whether FBI did pay Steele are very much in dispute, with three different versions in the public record and Chuck Grassley claiming the FBI has been giving conflicting details about what happened (it’s likely that FBI paid Steele’s travel to the US but not for the dossier itself).

WaPo reported that Steele had reached a verbal agreement that the FBI would pay him to continue his investigation of Russia’s involvement with Trump after still unnamed Democrats stopped paying him after the election. CNN then reported that FBI actually had paid Steele for his expenses. Finally, NBC reported Steele backed out of the deal before it was finalized.

If the FBI planned to pay Steele, but got cold feet after Steele briefed David Corn for a piece that made explicit reference to the dossier, it suggests FBI may have decided the dossier was too clearly partisan for its continued use. In any case, citing a “recently retired senior intelligence officer” claiming the FBI did pay Steele should either be accompanied by a “BREAKING, confirming the detail no one else has been able to!” tag, or should include a caveat that the record doesn’t affirmatively support that claim.

After vouching for Steele (again, I don’t dispute Steele’s credentials), Sipher lays out the other things that need to happen to properly vet raw intelligence, which he claims we can’t do.

The biggest problem with confirming the details of the Steele “dossier” is obvious: we do not know his sources, other than via the short descriptions in the reports.  In CIA’s clandestine service, we spent by far the bulk of our work finding, recruiting and validating sources.  Before we would ever consider disseminating an intelligence report, we would move heaven and earth to understand the access, reliability, trustworthiness, motivation and dependability of our source.  We believe it is critical to validate the source before we can validate the reliability of the source’s information.  How does the source know about what he/she is reporting?  How did the source get the information?  Who are his/her sub-sources?  What do we know about the sub-sources?  Why is the source sharing the information?  Is the source a serious person who has taken appropriate measures to protect their efforts?

The thing is, we actually know answers to two of these questions. First, Steele’s sources shared the information (at least in part) because they were paid. [Update, 11/15: According to CNN, Glenn Simpson testified that Steele did not pay his sources. That somewhat conflicts with suggestions made by Mike Morell, who said Steele paid intermediaries who paid his sources, but Simpson’s testimony may simply be a cute legal parse.] That’s totally normal for spying, of course, but if Sipher aspires to explain to us how to assess the dossier, he needs to admit that money changes hands and that’s just the way things are done (again, that’s all the more important given that it’s one of the bases the GOP is using to discredit the report).

More importantly, Sipher should note that Steele worked one step removed — from London, rather than from Moscow — than an intelligence officer otherwise might. The reports may still be great, but that additional step introduces more uncertainty into the validation. It’s all the more important that Sipher address these two issues, because they’re the ones the GOP has been and will continue to use to discredit the dossier.

Ultimately, though, in his section on vetting the document, Sipher doesn’t deal with some key questions about the dossier. Way at the end of his piece, he questions whether we’re looking at the entire dossier.

We also don’t know if the 35 pages leaked by BuzzFeed is the entirety of the dossier.  I suspect not.

He doesn’t raise two other key questions about the provenance of the dossier we’ve been given, some of which I laid out when the dossier came out when I also noted that the numbering of the dossier by itself makes it clear it’s not the complete dossier. Importantly: is the copy of the dossier leaked to BuzzFeed an unaltered copy of what Steele delivered to Fusion, in spite of the weird textual artifacts in it? And how and why did the dossier get leaked to BuzzFeed, which Steele has told us was not one of the six outlets that he briefed on its contents.

Finally, Sipher includes the obligation to “openly acknowledge the gaps in understanding” outside of the section on vetting, which is telling given that he notes only a few of the obvious gaps in this dossier.

Sipher claims the dossier predicted what wasn’t known

So there are a lot of aspects of vetting Sipher doesn’t do, whether or not he has the ability to. But having done the vetting of checking Steele’s college extracurricular record, he declares the dossier has proven to be “stunningly accurate.”

Did any of the activities reported happen as predicted?

To a large extent, yes.

The most obvious occurrence that could not have been known to Orbis in June 2016, but shines bright in retrospect is the fact that Russia undertook a coordinated and massive effort to disrupt the 2016 U.S. election to help Donald Trump, as the U.S. intelligence community itself later concluded.  Well before any public knowledge of these events, the Orbis report identified multiple elements of the Russian operation including a cyber campaign, leaked documents related to Hillary Clinton, and meetings with Paul Manafort and other Trump affiliates to discuss the receipt of stolen documents.  Mr. Steele could not have known that the Russians stole information on Hillary Clinton, or that they were considering means to weaponize them in the U.S. election, all of which turned out to be stunningly accurate.

Now as I said above, I don’t believe the dossier is junk. But this defense of the dossier, specifically as formulated here, is junk. Central to Sipher’s proof that Steele’s dossier bears out are these claims:

  • Russia undertook a coordinated and massive effort to disrupt the 2016 U.S. election to help Donald Trump
  • The Orbis report identified multiple elements of the Russian operation including
    • A cyber campaign
    • Leaked documents related to Hillary Clinton
    • Meetings with Paul Manafort and other Trump affiliates to discuss the receipt of stolen documents

As I’ll show, these claims are, with limited exceptions, not actually what the dossier shows. Far later into the dossier, the reason Sipher frames it this way is clear. He’s taking validation from recent details about the June 9, 2016 meeting.

Of course, to determine if collusion occurred as alleged in the dossier, we would have to know if the Trump campaign continued to meet with Russian representatives subsequent to the June meeting.

The Steele dossier was way behind contemporary reporting on the hack-and-leak campaign

I consider the dossier strongest in its reports on early ties between Trump associates and Russians, as I’ll lay out below. But one area where it is — I believe this is the technical term — a shit-show is the section claiming the report predicted Russia’s hacking campaign.

Here’s how Sipher substantiates that claim.

By late fall 2016, the Orbis team reported that a Russian-supported company had been “using botnets and porn traffic to transmit viruses, plant bugs, steal data and conduct ‘altering operations’ against the Democratic Party leadership.” Hackers recruited by the FSB under duress were involved in the operations. According to the report, Carter Page insisted that payments be made quickly and discreetly, and that cyber operators should go to ground and cover their tracks.

[snip]

Consider, in addition, the Orbis report saying that Russia was utilizing hackers to influence voters and referring to payments to “hackers who had worked in Europe under Kremlin direction against the Clinton campaign.” A January 2017 Stanford study found that “fabricated stories favoring Donald Trump were shared a total of 30 million times, nearly quadruple the number of pro-Hillary Clinton shares leading up to the election.”  Also, in November, researchers at Oxford University published a report based on analysis of 19.4 million Twitter posts from early November prior to the election.  The report found that an “automated army of pro-Trump chatbots overwhelmed Clinton bots five to one in the days leading up to the presidential election.”  In March 2017, former FBI agent Clint Watts told Congress about websites involved in the Russian disinformation campaign “some of which mysteriously operate from Eastern Europe and are curiously led by pro-Russian editors of unknown financing.”

The Orbis report also refers specifically to the aim of the Russian influence campaign “to swing supporters of Bernie Sanders away from Hillary Clinton and across to Trump,” based on information given to Steele in early August 2016. It was not until March 2017, however, that former director of the National Security Agency, retired Gen. Keith Alexander in Senate testimony said of the Russian influence campaign, “what they were trying to do is to drive a wedge within the Democratic Party between the Clinton group and the Sanders group.”

Here’s what the dossier actually shows about both kompromat on Hillary and hacking.

June 20: In the first report, issued 6 days after the DNC announced it had been hacked by Russia, and 5 days after Guccifer 2.0 said he had sent stolen documents to WikiLeaks, the dossier spoke of kompromat on Hillary, clearly described as years old wiretaps from when she was visiting Russia. While the report conflicts internally, one part of it said it had not been distributed abroad. As I note in this post, if true, that would mean the documents Natalia Veselnitsaka shared with Trump folks on June 9 was not the kompromat in question.

July 19: After Guccifer 2.0 had released 7 posts, most with documents, and after extended reporting concluding that he was a Russian front, the second report discussed kompromat — still seemingly meaning that dated FSB dossier — as if it were prospective.

July 26: Four days after WikiLeaks released DNC emails first promised in mid-June, Steele submitted a report claiming that Russian state hackers had had “only limited success in penetrating the ‘first tier’ of foreign targets. These comprised western (especially G7 and NATO) governments, security and intelligence services and central banks, and the IFIs.” There had been public reports of FSB-associated APT 29’s hacking of such targets since at least July 2015, and public reporting on their campaigns that should have been identified when DNC did a Google search in response to FBI’s warnings in September 2015. It’s stunning anyone involved in intelligence would claim Russia hadn’t had some success penetrating those first tier targets.

Report 095: An undated report, probably dating sometime between July 26 and July 30, did state that a Trump associate admitted Russia was behind WikiLeaks release of emails, something that had been widely understood for well over a month.

July 30: A few weeks before WikiLeaks reportedly got the second tranche of (Podesta) emails, a report states that Russia is worried that the email hacking operation is spiraling out of control so “it is unlikely that these [operations] would be ratcheted up.”

August 5: A report says Dmitry Peskov, who is reportedly in charge of the campaign, is “scared shitless” about being scapegoated for it.

August 10: Just days before WikiLeaks purportedly got the Podesta tranche of emails, a report says Sergei Ivanov said “Russians would not risk their position for the time being with new leaked material, even to a third party like WikiLeaks.”

August 10: Months after a contentious primary and over two weeks after Debbie Wasserman Schultz’s resignation during the convention (purportedly because of DNC’s preference for Hillary), a report cites an ethnic Russian associate of Russian US presidential candidate Donald TRUMP campaign insider, not a Russian, saying the email leaks were designed to “swing supporters of Bernie SANDERS and away from Hillary CLINTON and across to TRUMP.” It attributes that plan to Carter Page, but does not claim any Russian government involvement in that strategy. Nor would it take a genius for anyone involved in American politics to pursue such a strategy.

August 22: A report on Manafort’s “demise” doesn’t mention emails or any kompromat.

September 14: Three months after Guccifer 2.0 first appeared, the dossier for the first time treated the Russians’ kompromat as the emails, stating that more might be released in late September. That might coincide with Craig Murray’s reported contact with a go-between (Murray has been very clear he did not ferry the emails themselves though he did have some contact in late September).

October 12: A week after the Podesta emails first started appearing, a report states that “a stream of further hacked CLINTON materials already had been injected by the Kremlin into compliant media outlets like Wikileaks, which remained at least “plausibly deniable”, so the stream of these would continue through October and up to the election, something Julian Assange had made pretty clear. See this report for more.

October 18, 19, 19: Three reports produced in quick succession describe Michael Cohen’s role in covering up the Trump-Russia mess, without making any explicit (unredacted) mention of emails. See this post on that timing.

December 13: A virgin birth report produced as the US intelligence community scrambled to put together the case against Russia for the first time ties Cohen to the emails in unredacted form).

What the timeline of the hacking allegations in the Steele dossier (and therefore also “predictions” about leaked documents) reveal is not that his sources predicted the hack-and-leak campaign, but on the contrary, he and his sources were unbelievably behind in their understanding of Russian hacking and the campaign generally (or his Russian sources were planting outright disinformation). Someone wanting to learn about the campaign would be better off simply hanging out on Twitter or reading the many security reports issued on the hack in real time.

Perhaps Sipher wants to cover this over when he claims that, “The Russian effort was aggressive over the summer months, but seemed to back off and go into cover-up mode following the Access Hollywood revelations and the Obama Administration’s acknowledgement of Russian interference in the fall, realizing they might have gone too far and possibly benefitted Ms. Clinton.” Sure, that’s sort of (though not entirely) what the dossier described. But the reality is that WikiLeaks was dropping new Podesta emails every day, Guccifer 2.0 was parroting Russian (and Republican) themes about a rigged election, and Obama was making the first ever cyber “red phone” call to Moscow because of Russia’s continued probes of the election infrastructure (part of the Russian effort about which both the dossier and Sipher’s post are silent).

The quotes Sipher uses to defend his claim are even worse. The first passage includes two clear errors. The report in question was actually the December 13 one, not “late fall 2016” one. And the Trump associate who agreed (in the alleged August meeting in Prague, anticipating that Hillary might win) to making quick payments to hackers was Michael Cohen, not Carter Page. [Update, 12/10/17: Just Security has fixed this error.] Many things suggest this particular report should be read with great skepticism, not least that it post-dated both the disclosure of the existence of the dossier and the election, and that this intelligence was offered up to Steele, not solicited, and was offered for free.

Next, Sipher again cites the December 13 report to claim Steele predicted something reported in a November Oxford University report (and anyway widely reported by BuzzFeed for months), which seems to require either a time machine or an explanation for why Steele didn’t report that earlier. He attributes a quote sourced to a Trump insider as indicating Russian strategy, which that report doesn’t support. And if you need Keith Alexander to suss out the logic of Democratic infighting that had been clear for six months, then you’re in real trouble!

Sipher would have been better off citing the undated Report 095 (which is another report about which there should be provenance questions), which relies on the same ethnic Russian Trump insider as the August 10 report, which claims agents/facilitators within the Democratic Party and Russian émigré hackers working in the United States — a claim that is incendiary but (short of proof that the Al-Awan brothers or Seth Rich really were involved) — one that has not been substantiated.

In short, the evidence in the dossier simply doesn’t support the claim it predicted two of the three things Sipher claims it does, at least not yet.

The dossier is stronger in sketchy contacts with Russians

The dossier is stronger with respect to some, but not all Trump associates. But even there, Sipher’s defense demonstrates uneven analytic work.

First, note that Sipher relies on “renowned investigative journalist” Michael Isikoff to validate some of these claims.

Renowned investigative journalist Michael Isikoff reported in September 2016 that U.S. intelligence sources confirmed that Page met with both Sechin and Divyekin during his July trip to Russia.

[snip]

A June 2017 Yahoo News article by Michael Isikoff described the Administration’s efforts to engage the State Department about lifting sanctions “almost as soon as they took office.”

Among the six journalists Steele admits he briefed on his dossier is someone from Yahoo.

The journalists initially briefed at the end of September 2016 by [Steele] and Fusion at Fusion’s instruction were from the New York Times, the Washington Post, Yahoo News, the New Yorker and CNN. [Steele] subsequently participated in further meetings at Fusion’s instruction with Fusion and the New York Times, the Washington Post and Yahoo News, which took place in mid-October 2016.

That the Yahoo journalist is Isikoff would be a cinch to guess. But we don’t have to guess, because Isikoff made it clear it was him in his first report after the dossier got leaked.

Another of Steele’s reports, first reported by Yahoo News last September, involved alleged meetings last July between then-Trump foreign policy adviser Carter Page and two high-level Russian operatives, including Igor Sechin — a longtime associate of Russian President Vladimir Putin who became the chief executive of Rosneft, the Russian energy giant.

In other words, Sipher is engaging in navel-gazing here, citing a report based on the Steele dossier, to say it confirms what was in the Steele dossier.

Sipher similarly cites a NYT article that was among the most criticized for the way it interprets “senior Russian intelligence officials” loosely to include anyone who might be suspect of being a spook.

We have also subsequently learned of Trump’s long-standing interest in, and experience with Russia and Russians.  A February 2017 New York Times article reported that phone records and intercepted calls show that members of Trump’s campaign and other Trump associates had repeated contacts with senior Russian officials in the year before the election.  The New York Times article was also corroborated by CNN and Reuters independent reports.

The two reports he claims corroborate the NYT one fall far short of the NYT claim about talks with Russian intelligence officials — a distinction that is critical given what Sipher claims about Sergey Kislyak, which I note below.

Carter Page

Sipher cites the Carter Page FISA order as proof that some of these claims have held up.

What’s more, the Justice Department obtained a wiretap in summer 2016 on Page after satisfying a court that there was sufficient evidence to show Page was operating as a Russian agent.

But more recent reporting, by journalists Sipher elsewhere cites approvingly, reveals that Page had actually been under a FISA order as early as 2014.

Page had been the subject of a secret intelligence surveillance warrant since 2014, earlier than had been previously reported, US officials briefed on the probe told CNN.

Paul Manafort

I have no complaint with Sipher’s claims about Manafort — except to the extent he suggests Manafort’s Ukrainian corruption wasn’t know long before the election. Sipher does, however, repeat a common myth about Manafort’s influence on the GOP platform.

The quid pro quo as alleged in the dossier was for the Trump team to “sideline” the Ukrainian issue in the campaign.  We learned subsequently the Trump platform committee changed only a single plank in the 60-page Republican platform prior to the Republican convention.  Of the hundreds of Republican positions and proposals, they altered only the single sentence that called for maintaining or increasing sanctions against Russia, increasing aid for Ukraine and “providing lethal defensive weapons” to the Ukrainian military.  The Trump team changed the wording to the more benign, “appropriate assistance.”

Republicans have credibly challenged this claim about the platform. Bob Dole is credited with making the platform far harsher on China in the service of his Taiwanese clients. And Trump’s team also put in language endorsing the revival of Glass-Steagall, with support from Manafort and/or Carl Icahn.

Michael Cohen

Sipher’s discussion of Trump lawyer Michael Cohen is the weirdest of all, not least because the Cohen reports are the most incendiary but also because they were written at a time when Steele had already pitched the dossier to the media (making it far more likely the ensuing reports were the result of disinformation). Here’s how Sipher claims the Steele dossier reports have been validated.

We do not have any reporting that implicates Michael Cohen in meetings with Russians as outlined in the dossier.  However, recent revelations indicate his long-standing relationships with key Russian and Ukrainian interlocutors, and highlight his role in a previously hidden effort to build a Trump tower in Moscow. During the campaign, those efforts included email exchanges with Trump associate Felix Sater explicitly referring to getting Putin’s circle involved and helping Trump get elected.

Go look at that “recent revelations” link. It goes to this Josh Marshall post which describes its own sourcing this way:

TPM Reader BR flagged my attention to this 2007 article in The New York Post.

[snip]

Because two years ago, in February 2015, New York real estate trade sheet The Real Deal reported that Cohen purchased a $58 million rental building on the Upper East Side.

This is not recent reporting!! Again, this is stuff that was publicly known before the election.

More importantly, given Cohen’s rebuttal to the dossier, Marshall supports a claim that Cohen has ties to Ukraine, not Russia. The dossier, however, claims Cohen has ties to the latter, as Cohen mockingly notes.

Felix Sater

Then there are the Trump associates who are now known to have been central to any ties between Trump and the Russians that the Steele dossier didn’t cite — as least not as subjects (all could well be sources, which raises other questions). The first is Felix Sater, whom Sipher discusses three times in suggesting that the dossier accurately predicts Cohen’s involvement in the Russian negotiations.

To take one example, the first report says that Kremlin spokesman Dmitry Peskov was responsible for Russia’s compromising materials on Hillary Clinton, and now we have reports that Michael Cohen had contacted Peskov directly in January 2016 seeking help with a Trump business deal in Moscow (after Cohen received the email from Trump business associate Felix Sater saying “Our boy can become president of the USA and we can engineer it. I will get all of Putins team to buy in on this.”).

[snip]

Following the inauguration, Cohen was involved, again with Felix Sater, to engage in back-channel negotiations seeking a means to lift sanctions via a semi-developed Russian-Ukrainian plan (which also included the hand delivery of derogatory information on Ukrainian leaders) also fits with Orbis reporting related to Cohen.

Given that Sater’s publicly known links between mobbed up Russians and Trump go back a decade, why isn’t he mentioned in the dossier? And why does the dossier seemingly contradict these claims about an active Trump Tower deal?

Aras Agalarov and Rinat Akhmetshin

There are far more significant silences about two other Trump associates, Aras Agalarov and Rinat Akhmetshin.

To be fair, the dossier isn’t entirely silent about the former, noting in at one place that Agalarov would be the guy to go to to learn about dirt on Trump in Petersburg (elsewhere he could be a source).

Far, far more damning is the dossier’s silence (again, at least as a subject rather than source) about Akhmetshin. That’s long been one of the GOP complaints about the dossier — that Akhmetshin was closely involved with Fusion GPS on Magnitsky work in parallel with the Trump dossier, which (if Akhmetshin really is still tied to Russian intelligence) would provide an easy feedback loop to the Russians. The dossier’s silence on someone well known to Fusion GPS is all the more damning given the way that Sipher points to the June 9 meeting (which the dossier didn’t report, either) as proof that the dossier has been vindicated.

It was also apparently news to investigators when the New York Times in July 2017 published Don Jr’s emails arranging for the receipt of information held by the Russians about Hillary Clinton. How could Steele and Orbis know in June 2016 that the Russians were working actively to elect Donald Trump and damage Hillary Clinton?

[snip]

To take another example, the third Orbis report says that Trump campaign manager Paul Manafort was managing the connection with the Kremlin, and we now know that he was present at the June 9 2016 meeting with Donald Trump, Jr., Russian lawyer Natalia Veselnitskaya and Rinat Akhmetshin, who has reportedly boasted of his ties to ties and experience in Soviet intelligence and counterintelligence.  According to a recent New York Times story, “Akhmetshin told journalists that he was a longtime acquaintance of Paul J. Manafort.”

There’s no allegation that investigations didn’t know about June 2016 plan to hurt Hillary (indeed, the Guccifer 2.0 stuff that Sipher ignores was public to all). Rather they didn’t know — but neither did Fusion, who has an established relationship with Akhmetshin — about the meeting involving Akhmetshin. If you’re going to claim the June 9 meeting proves anything, it’s that the dossier as currently known has a big hole right in Fusion’s client/researcher list.

Sergey Kislyak

Which brings me — finally! — to Sipher’s weird treatment of Sergey Kislyak. Sipher argues (correctly) that Trump associates’ failure to report details of their contacts with Russians may support a conspiracy claim.

 Of course, the failure of the Trump team to report details that later leaked out and fit the narrative may make the Steele allegations appear more prescient than they otherwise might.  At the same time, the hesitancy to be honest about contacts with Russia is consistent with allegations of a conspiracy.

Of course, Trump’s folks have failed to report details of that June 9 meeting as well as meetings with Sergey Kislyak. Having now invested his vindication story on that June 9 meeting, he argues that reports about Kislyak (on which the NYT article he cites approvingly probably rely) are misguided; we need to look to that June 9 meeting intead.

It should be noted in this context, that the much-reported meetings with Ambassador Kislyak do not seem to be tied to the conspiracy. He is not an intelligence officer, and would be in the position to offer advice on politics, personalities and political culture in the United States, but would not be asked to engage in espionage activity.  It is likewise notable that Ambassador Kislyak receives only a passing reference in the Steele dossier and only having to do with his internal advice on the political fallout in the U.S. in reaction to the Russian campaign.

Of course, to determine if collusion occurred as alleged in the dossier, we would have to know if the Trump campaign continued to meet with Russian representatives subsequent to the June meeting.

This seems utterly bizarre. We know what happened after June 9, in part: Per Jared Kushner (who also is not mentioned in the dossier or Sipher’s column), immediately after the election Kislyak started moving towards meeting about Syria (not Ukraine). But in the process, Kushner may have asked for a back channel and at Kislyak’s urging, Kushner took a meeting with the head of a sanctioned bank potentially to talk about investments in his family’s debt-ridden empire. And all that is the lead-up to the Mike Flynn calls with Kislyak about sanctions relief which provide some of the proof that Trump was willing to deliver the quo that the dossier claims got offered for quids.

That latter story — of the meetings Kushner and Flynn did in the wake of the election and events that may have taken place since — is every bit as coherent a narrative as the Steele dossier or the entirely new narratives tied to the June 9 meeting (which Sipher claims are actually the Steele narrative).

Of course, neither is yet evidence of collusion. And that’s, frankly, what we as citizens should be after.

A narrative offered up by an intelligence contractor who was always trying to catch up to the central part of the story — the hack-and-leak — is not what we should be striving for. That’s why this dossier is probably mostly irrelevant to the Mueller probe, no matter how the GOP would like to insinuate the opposite. If there was collusion (or rather, coordination on all this stuff between the campaign and Russia), we should expect evidence of it. The Steele dossier, as I have noted, left out one of the key potential proofs of that, in spite of having ties with someone who attended the meeting.

All that said, it would be useful for someone responsible to respond to GOP criticisms and, where invented (such as with the claim that Steele paying sources diminishes its value), demonstrate that. It would be useful for someone to explain what we should take from the dossier.

Sipher didn’t do that, though. Indeed, his post largely suffers from the same bad analysis he accuses the media of.

Update: In the original I got the date of the final report incorrect. That has been corrected.

Update, 12/10/17: I didn’t realize it, but Just Security updated Sipher’s post to include this language, which it explains with an editor’s note saying “Editor’s note: This article was update to provide additional analysis on Carter Page.” Compare this with this. Here’s the language.

Admittedly, Isikoff’s reporting may have relied on Steele himself for that information. Isikoff, however, also reported that U.S. intelligence officials were confident enough in the information received about Page’s meeting Russian officials to brief senior members of Congress on it. There are also other indicia that are also consistent with the Orbis report but only developed or discovered later. In early December 2016, Page returned to Moscow where he said he had “the opportunity to meet with an executive from” Sechin’s state oil company. In April 2017, Page confirmed that he met with and passed documents to a Russian intelligence officer in 2013. Court documents include an intercept in April 2013 of conversations between the Russians discussing their effort to recruit Page as “as an intelligence source.” A Russian intelligence officer said of Page: “He got hooked on Gazprom … I don’t know, but it’s obvious that he wants to earn lots of money … For now his enthusiasm works for me. I also promised him a lot … You promise a favor for a favor. You get the documents from him and tell him to go fuck himself.” In late December 2016, Sechin’s chief of staff, Oleg Erovinkin “who may have been a source for ex-British spy Christopher Steele’s Trump dossier,” according to multiple reports, was found dead in the back of his car in Moscow.

But this passage introduces new errors for Sipher’s post!

First, here’s the language (in an article Just Security never links) Sipher relies on to justify using Isikoff’s Steele-based reporting to claim Steele had been proven correct.

After one of those briefings, Senate minority leader Harry Reid wrote FBI Director James Comey, citing reports of meetings between a Trump adviser (a reference to Page) and “high ranking sanctioned individuals” in Moscow over the summer as evidence of “significant and disturbing ties” between the Trump campaign and the Kremlin that needed to be investigated by the bureau.

Some of those briefed were “taken aback” when they learned about Page’s contacts in Moscow, viewing them as a possible back channel to the Russians that could undercut U.S. foreign policy, said a congressional source familiar with the briefings but who asked for anonymity due to the sensitivity of the subject. The source added that U.S. officials in the briefings indicated that intelligence reports about the adviser’s talks with senior Russian officials close to President Vladimir Putin were being “actively monitored and investigated.”

A senior U.S. law enforcement official did not dispute that characterization when asked for comment by Yahoo News. “It’s on our radar screen,” said the official about Page’s contacts with Russian officials. “It’s being looked at.”

It is true that “U.S. intelligence officials were confident enough in the information received about Page’s meeting Russian officials to brief senior members of Congress on it,” and that Harry Reid was leaking from the Steele dossier just like Isikoff was. But the “senior US law enforcement officer” does not back the identities of those Page met with, just that “it’s being looked at.”

That’s important for the way that Page’s meetings with people other than Igor Sechin have been used to claim the dossier has borne out. Not-A = A. Which is what Sipher does here, by pointing to Page saying he met with Rosneft but not Sechin. “Page says he was not referring to Sechin in his remarks,” the linked AP story says (as does Page’s congressional testimony).

Then Sipher points to language unsealed in a court filing in January 2015 that Page admitted — after reporting on it — was him. That Page was wrapped up in an earlier Russian spy prosecution is another of those things one might ask why Steele didn’t know, particularly given that the filing and the case was already public.

But the citation also exacerbates the problems with Sipher’s reliance on Page’s FISA wiretap as proof the Steele dossier proved out. As I noted above, later reports stated Page had been under FISA wiretap “since 2014, earlier than had been previously reported, US officials briefed on the probe told CNN.” That means it wasn’t the meetings in Russia, per se, that elicited the interest, but (at least) the earlier interactions with Russian spies.

Finally, Sipher points to the death of Oleg Erovinkin, something I’ve pointed to myself (and which would only be “Carter Page” analysis if Page actually had met with Sechin). Since Sipher updated this post, however, Luke Harding wrote (on page 101),

Steele was adamant that Erovinkin wasn’t his source and “not one of ours.”

As a person close to Steele put it to me: “Sometimes people just die.”

I’m not sure I find Harding entirely reliable elsewhere, and I can see why Steele would deny working with Erovinkin if the leak of his work had gotten the man killed. But if you buy Harding, then Erovinkin no longer proves the value of the Steele dossier either.

Update, 12/10: According to the Wayback Machine this change was made between October 25 and November 6. Ryan Goodman explained that he didn’t give me a hat-tip for this correction because he’s not sure whether he corrected because of me because a Daily Caller reporter also weighed in.

It is true that Chuck Ross (with whom I discuss the dossier regularly) tweeted that Sipher’s Isikoff reference was self-confirming on November 4, shortly before the change was made.

Ryan and I had a conversation about the errors in this piece on September 6, when the post first came out, both on Twitter then–late that evening–on DM. I included a link to my post.

I guess Ryan is now confessing he never read this post, and let notice of egregious errors sit unreviewed for two months, because he didn’t like my tone.

 

Marcy Wheeler is an independent journalist writing about national security and civil liberties. She writes as emptywheel at her eponymous blog, publishes at outlets including Vice, Motherboard, the Nation, the Atlantic, Al Jazeera, and appears frequently on television and radio. She is the author of Anatomy of Deceit, a primer on the CIA leak investigation, and liveblogged the Scooter Libby trial.

Marcy has a PhD from the University of Michigan, where she researched the “feuilleton,” a short conversational newspaper form that has proven important in times of heightened censorship. Before and after her time in academics, Marcy provided documentation consulting for corporations in the auto, tech, and energy industries. She lives with her spouse in Grand Rapids, MI.

On the Lawfare over the Steele Dossier

October 25: For those looking for “Reasons Why Dems Have Been Fucking Stupid on the Steele Dossier, a Long Essay,” it’s here; I screwed up the link.

Say, did you know that Christopher Steele and his company, Orbis Business Intelligence, claim that Fusion GPS, the US-based intelligence firm that hired him to collect dirt on Donald Trump, did not share that dirt with its clients?

Steele’s curious claims made from the comfort of the UK

That’s the rather improbable claim made in a May 18 filing in the British lawsuit Webzilla CEO Alexej Gubarev filed against Steele and his company in the UK. In response to questions about who was contractually prohibited from disclosing Steele’s reports, Steele claimed that while Fusion was permitted to share the information he gave them with their clients, they did not.

In relation to the pre-election memoranda the duty not to disclose intelligence to third parties without the prior agreement of [Steele and his company, Orbis] did not extend to disclosure by Fusion to its client(s), although the Defendants understand that copies of the memoranda were not disclosed by Fusion to its client(s).

In response to a follow-up question on whether Fusion’s clients were allowed to disclose any reports they got, Steele claimed that Fusion’s clients weren’t supposed to release the information.

[Steele and his company] understood that the arrangement between Fusion and its client(s) was that intelligence would not be disclosed.

Yet, in spite of the claim that Fusion never shared Steele’s intelligence reports with its clients, Steele admits that he gave off the record briefings, in one form or another, to reporters from six different American outlets.

The journalists initially briefed at the end of September 2016 by [Steele] and Fusion at Fusion’s instruction were from the New York Times, the Washington Post, Yahoo News, the New Yorker and CNN. [Steele] subsequently participated in further meetings at Fusion’s instruction with Fusion and the New York Times, the Washington Post and Yahoo News, which took place in mid-October 2016. In each of those cases the briefing was conducted verbally in person. In addition, and again at Fusion’s instruction, in late October 2016 [Steele] briefed a journalist from Mother Jones by Skype. No copies of the pre-election memoranda were ever shown or provided to any journalists by, or with the authorization of, the Defendants. The briefings involved the disclosure of limited intelligence regarding indications of Russian interference in the US election process and the possible co-ordination of members of Trump’s campaign team and Russian government officials.

So the folks footing the bill for all this never saw the reports they paid for, and if you believe Steele no reporters ever actually looked at the dossier. Steele makes no mention (in a lawsuit in the UK targeting just him, not Fusion GPS) of the evolving claims of BBC’s Paul Wood.

Steele’s claim that he wasn’t sharing the dossier itself is dubious for several reasons. For example, the defense makes no mention of Steele sharing the dossier with the FBI, in spite of multiple reports of him doing so.

More damning, one of the reporters with whom the dossier was shared before the election, BBC’s Paul Wood, has changed a published story about receiving the dossier on two occasions. The original story appeared like this.

Sometime between the original publication and 14:06 GMT, the paragraph claiming the American oppo research company, Fusion, disseminated the document was removed from the story.

Then, by 15:32 GMT — roughly 20 minutes after I did a post noting the first change — that passage was again changed, this time to suggest the pages were shown, but not given, to journalists.

I’ve been told second-hand that actual pages were given, not shown, to at least one journalist, suggesting the middle story may be the accurate one. Moreover, the actual dossier would have had to have been shared for James Clapper’s claim that the dossier “was widely circulated … among the media, members of Congress and Congressional staff ” to be true.

Note, too, that in an April declaration, Steele claimed that the briefings took place in “late summer/autumn 2016;” while those briefings took place before September 23, that’s only late summer if you’re fairly strict about when the equinox falls.

Suffice it to say, I don’t find Steele’s claims that persuasive. Which may be why he tried to challenge Gubarev’s efforts — in his US lawsuit against Buzzfeed — to obtain a deposition. The judge in that suit denied Steele’s request, though Steele can still challenge the request in the UK, where he’ll likely get a far friendlier reception.

Let me interrupt and suggest the Russians — and probably the most partisan Republicans — know who’s behind Steele’s dossier. By all appearances Russian interests are fighting a multi-front legal effort to force those details out in public, on top of any damage it does to Buzzfeed.

In the suit against Steele in the UK, Steele has basically explained he disseminated the December 13 memo — which is the one that mentions Webzilla and so is the only one that matters in that suit — to just two people: a hard copy to a senior UK government official (believed to be someone at MI6), and an encrypted copy to Fusion to pass on to John McCain via a Senior Director of McCain’s Institute for International Leadership, David Kramer. Steele admits his instructions that the last report remain classified were given over a secure phone call, not in writing. Steele admits giving off-the-record briefings (though not to BuzzFeed), but not the materials themselves, on the earlier reports, but not the December 13 one. In any case, given that BuzzFeed was not one of those outlets, Steele argues he can’t be held responsible for any defamation of Webzilla in the UK. Steele also emphasizes that the December 13 memo “did not represent (and did not purport to represent) verified facts, but were raw intelligence which had identified a range of allegations that further investigation.” And since the December 13 memo was produced for free, from intelligence “not actively sought, … merely received,” Steele doesn’t have to reveal who paid for the other reports, which don’t mention Webzilla.

Barring greymail, the Florida suit permits Webzilla to compare Steele’s answers with Fusion’s

That’s all well and good, but in its Florida suit, Webzilla is pursuing a deposition from Fusion GPS as well as Steele (curiously, the joint status report says nothing about deposing McCain or Kramer).

For its part, Buzzfeed appears to be pursuing a graymail defense. Around July 7, Buzzfeed sent subpoenas to a bunch of national security witnesses who are not going to want to testify.

Six weeks ago, Defendants  served subpoenas for depositions and the production of documents on several third party witnesses, including several government agencies and their former officials. These include the FBI, DOJ, ODNI, CIA, and James Comey, James Clapper, and John Brennan.

Particularly Comey and the FBI are likely to invoke ongoing investigations to refuse to give a deposition.

Still, comparing the stories of Steele and Fusion may produce some discomfort, all the more so if Webzilla succeeds in making Steele attest to the things he said in the UK in the US.

Fusion was far less cooperative with the Senate Judiciary Committee than made out

Which brings us to efforts in Congress. As I’ve said before, I think Chuck Grassley’s efforts to understand Fusion’s role in the dossier are good faith efforts. While a key focus of that is on Steele’s relationship with the FBI, Grassley fought for five months to get Fusion to cooperate with the Committee, which Fusion head Glenn Simspon finally did in a 10 hour August 22 interview with the Senate Judiciary Committee (See release 1, release 2, release 3, hearing statement 1, release 4, release 5, hearing statement 2, release 6 for Grassley’s efforts). Democrats — apparently led by Rachel Maddow — made much about the appearance. But the main outcome was nothing more than a carefully crafted statement for the benefit of Fusion’s clients assuring them Simpson hadn’t revealed their names.

While Simpson’s attorney said his client provided significant details about his firm’s findings, he did not reveal the identities of those who paid for his research.

Simpson “kept the identities of Fusion GPS’ clients confidential,” Levy said in his statement. “Fusion GPS represents businesses, individuals and, occasionally, political clients on both the right and the left. When those clients want Fusion GPS to keep their identities confidential, Fusion GPS honors that commitment without exception – just as law firms and businesses do all over the country.”

A Grassley staffer offered a very different take than the celebratory one Democrats claimed to Fox News’ Catherine Herridge.

“Fusion’s initial production of documents consisted of solely of headlines from publicly available news reports and more than 7,500 pages of blank paper,” Grassley spokesman Taylor Foy said. “Fusion eventually provided a copy of the same unverified dossier that’s been publicly available since January, and a privilege log that raises more questions than it answers.”

Fox reported this week that Fusion GPS gave the committee 40,000 documents.

The records were finally provided by Simpson and his legal team after Grassley sent several letters raising questions about the dossier, moved a Judiciary Committee hearing to accommodate Simpson’s schedule, and withdrew a subpoena in return for a pledge of cooperation.

“I’d note that only after the subpoena did Simpson indicated any willingness to cooperate voluntarily, yet the documents produced by his legal team have not been responsive to the committee’s questions,” Foy said.

Effectively, Fusion is still refusing to cooperate, over five months after Grassley’s first request.

The other notable development from Congress is Devin Nunes’ efforts — even as people who haven’t recused from the Russian investigation are trying to negotiate an interview with Steele — to search out the spy directly. He sent two staffers to London to try to contact Steele, without informing the people on the House Intelligence Committee who are actually supposed to be conducting an investigation.

After getting Steele to commit to one Webzilla suit, Alfa sued

As noted, on May 18 effectively Steele made a set of claims in the UK that — while sketchy — nevertheless would bracket off questions about the circumstances of the larger dossier’s production by claiming that the last report, the one pertinent to Webzilla, basically had a virgin birth.

Which is why I find the timing of this suit — a  May 26 lawsuit by Alfa Bank against BuzzFeed — so interesting. As I noted here, the September 14 Steele dossier report on Alfa Bank isn’t all that damning. It alleges Alfa did some corrupt stuff for Putin back when he was Deputy Mayor of St. Petersburg. Particularly given that report has nothing to do with Trump directly, I suspect the report appears in the dossier because of the allegations of weird communications between a Trump marketing server and the bank; the allegations had already been shared with the FBI and were beginning to be shared with journalists at about precisely that moment.

The suit nods to such a theory without mentioning it directly.

More than one defamatory meaning can be drawn from this passage. It suggests that Alfa and Messrs. Fridman and Aven use their knowledge of past bribery of President Putin as a means of criminally extorting continuing favorable treatment for their business interests from his government. Within the context ofthe entire Dossier, it also implies that Alfa and its three officials willingly maintain the close relationship with
President Putin based on the “kompromat” they hold on him by cooperating in some unspecified way in the Kremlin’s campaign to interfere in the U.S. election.

At the same time, in context, the whole of CIR 112 can also be understood to suggest that because oftheir past (and possibly current) relationship involving mutually beneficial corrupt practices, Alfa and its three officials are required to do President Putin’s bidding, which includes cooperating in the Kremlin efforts to influence the outcome of the recent U.$. election. The statements quoted from the Dossier are false

But one of the real points of the lawsuit is not just that Buzzfeed published the dossier, but called out Alfa bank, correcting its spelling, even while acknowledging that the spelling indicated an error.

The Article specifically refers to Alfa as having been named in the Dossier, while acknowledging that the Dossier “is not just unconfirmed: It includes some clear errors. The [Dossier] misspells the name of one company, ‘Alpha Group,’ throughout. It is Alfa Group.”

The Article, by explicitly referring to Alfa, increases the likelihood that persons interested in Alfa (including but not limited to government intelligence officials, regulatory authorities, financial institutions, print and online news media and journalists) would search the Dossier to find out what it says about Alfa.

In any case, because this report was part of the dossier before it got shared with journalists, and because it was among the reports paid for by yet-unknown sources, Alfa will have cause to ask all about those details — details which Steele worked so hard to hide with the sketchy story he told in the UK. And Alfa filed the suit just a week after Steele committed to those facts in the UK.

Even aside from the timing, however, the background to the suit is worth mention.

It came out as part of the confirmation process for Trump transition official and former Jeff Sessions staffer Brian Benczkowski to be Assistant Attorney General of DOJ’s Criminal Division. Days before his confirmation, he sent Chuck Grassley letters revealing that not only had his firm, Kirkland & Ellis, confidentially represented Alfa bank, but he personally had overseen one of the investigations into the weird communications data. It came out later that he also consulted on Alfa’s plan to sue Buzzfeed.

Dianne Feinstein described at length why she considered this problematic, particularly given Benczkowski’s refusal to recuse himself from the Mueller investigation and any cases involving Alfa Bank.

I very much appreciate that Mr. Benczkowski has agreed to speak publicly about his work for Alfa Bank and I think it’s an important topic to understand given the position he’s been nominated for.

As I understand it, Mr. Benczkowski participated in President Trump’s transition team from September of last year to January of this year. He led the transition team’s work at the Justice Department, which is now led by his former boss, Attorney General Jeff Sessions.

Mr. Benczkowski told the committee that the retention of former FBI Director James Comey was discussed by those on the transition team, including himself.

In March, within two months of leaving the transition team, Mr. Benczkowski agreed to represent Alfa Bank.

Specifically, his work for Alfa Bank went to the heart of the reported investigations. He worked with a computer forensics firm to determine any ties between servers of Alfa Bank and the Trump Organization, and also whether and how private server information had gotten out of the ban.

Additionally, he reviewed the “Steele dossier,” a private investigator’s file on alleged links between Russia and the Trump campaign. He did this for Alfa Bank to consider suing Buzz Feed for defamation over their online publication of the dossier. Alfa Bank, in fact, did sue Buzz Feed on May 26 of this year.

In April, while Mr. Benczkowski was working for Alfa Bank, Attorney General Sessions’s chief of staff asked him about his interest in leading the Criminal Division.

Mr. Benczkowski’s law firm then notified Alfa Bank of his potential nomination for the Trump administration. But the fact that Mr. Benczkowski continued representing Alfa Bank, until the day of his nomination, which was June 6, raises questions. After he found out about his potential nomination, why did he continue his representation of Alfa Bank?

It is clear to me that Mr. Benczkowski is knowledgeable about issues related to an ongoing investigation. So I asked before this hearing if he would commit himself to recusing—not only from cases involving Alfa Bank as his former client, but also matters within Special Counsel Mueller’s investigation.

He would not commit to recusing himself. I’m concerned with his refusal, especially given the position for which he has been nominated.

In other words, days before he got the offer to oversee all criminal investigations in the country, Alfa had sued Buzzfeed (though a different firm is representing Alfa in the suit. Benczkowski’s nomination hasn’t been considered in any of the confirmation votes the committee has considered since.

The lawsuit, even more than Nunes’ free-lance efforts in London, seems like an attempt to expose highly inconvenient information about the dossier.

It’s all perfectly legal. But taken altogether, it’s clear that some really well-connected businesses run by Russians are using British and US courts to try to expose information they all seem to know exists.

Remember: the Russians learned about this dossier by October 31, if not before. There are real questions about the provenance of the document as leaked to Buzzfeed. There are real questions about whether some of the material in it wasn’t offered to Steele’s sources as deliberate disinformation — something recently floated by British spy historian Ben Macintyre.

S.L.Do you think the Russians really have something on Trump?

B.M. I can tell you what the veterans of the S.I.S. [the British Secret Intelligence Service, or MI6] think, which is yes, kompromat was done on him. Of course, kompromat is done on everyone. So they end up, the theory goes, with this compromising bit of material and then they begin to release parts of it. They set up an ex-MI6 guy, Chris Steele, who is a patsy, effectively, and they feed him some stuff that’s true, and some stuff that isn’t true, and some stuff that is demonstrably wrong. Which means that Trump can then stand up and deny it, while knowing that the essence of it is true. And then he has a stone in his shoe for the rest of his administration.

It’s important to remember that Putin is a K.G.B.-trained officer, and he thinks in the traditional K.G.B. way.

Particularly given that the last report in the dossier came out after its existence became known, it would have been especially easy to include disinformation that can now be exploited for this campaign of lawfare.

And while Buzzfeed’s graymail is likely to be effective and Steele’s deposition in the US is in no way assured, thus far the lawfare has revealed a lot of data that doesn’t really make sense.

Update: WashEx reports the House Intelligence Committee subpoenaed FBI and DOJ for information on the dossier and, having not gotten a response, has now also subpoeaned Christopher Wray and Jeff Sessions (who of course should be recused).

The committee issued the subpoenas — one to the FBI, an identical one to the Justice Department — on August 24, giving both until last Friday, September 1, to turn over the information.

Neither FBI nor Justice turned over the documents, and now the committee has given them an extension until September 14 to comply.

Illustrating the seriousness with which investigators view the situation, late Tuesday the committee issued two more subpoenas, specifically to FBI Director Christopher Wray and Attorney General Jeff Sessions, directing them to appear before the committee to explain why they have not provided the subpoenaed information.

The subpoenas are the result of a months-long process of committee investigators requesting information from the FBI and Justice Department. Beginning in May, the committee sent multiple letters to the FBI and Justice requesting information concerning the Trump-Russia affair.

I actually have no problems with the questions Congress is asking about the dossier (though I do think Mueller’s investigation should be given deference, if he asks for it). What’s funny, though, is that none of the committees are asking CIA and ODNI for more information on when they learned about the dossier. As I’ve noted their answers about it have been laughable, to put it charitably. But that might risk committing oversight.

Timeline

February 3: Webzilla and Alexej Gubarev sue Buzzfeed

March 27: Grassley first submits questions to Fusion

April, unknown date: Sessions Chief of Staff inquires about Benczkowski’s interest in serving as Assistant Attorney General

April 3: Steele Defence in UK Webzilla suit

May 18: Steele’s response to claimants request for further information

May 22: Ursula Ungaro denies BuzzFeed request to move suit to NYC in US Webzilla suit

May 26: Alfa Bank sues Buzzfeed in NY

June 6: Brian Benczkowski offered Assistant Attorney General position

July 19-21: Kirkland & Ellis disclose Benczkowski’s ties to Alfa bank

July 25: Benczkowski confirmation hearing

August 10: Ungaro requests UK require Steele provide a deposition in this case

August 10: Steele fights deposition request in US Webzilla suit

August 15: Ungaro denies Steele request

August 22: Glenn Simpson submits to 10 hour transcribed interview with Senate Judiciary Committee

August 24: HPSCI subpoenas FBI and DOJ for information on dossier

September 14: Extended deadline for FBI and DOJ to comply with HPSCI subpoena

Marcy Wheeler is an independent journalist writing about national security and civil liberties. She writes as emptywheel at her eponymous blog, publishes at outlets including Vice, Motherboard, the Nation, the Atlantic, Al Jazeera, and appears frequently on television and radio. She is the author of Anatomy of Deceit, a primer on the CIA leak investigation, and liveblogged the Scooter Libby trial.

Marcy has a PhD from the University of Michigan, where she researched the “feuilleton,” a short conversational newspaper form that has proven important in times of heightened censorship. Before and after her time in academics, Marcy provided documentation consulting for corporations in the auto, tech, and energy industries. She lives with her spouse in Grand Rapids, MI.

Rinat Ahkmetshin: “Nothing Is Secret.”

The Financial Times, which had the scoop that Rinat Ahkmetshin — the naturalized Russian lobbyist who attended the June 9, 2016 meeting in Trump Tower — appeared before Robert Mueller’s grand jury several weeks ago, has a long interview with him. The key, buried details are that he’s not all that interested in whether Russia tampered with the election.

I ask whether he thinks Russia intervened in the US elections. “They might have done,” he says, but doesn’t seem particularly fussed if they did. “It’s like someone steals your toothpaste from you because you couldn’t hide it well enough — I think there’s something honest about that.” He goes on to expound a curious theory of “personal responsibility” — the value he says he likes best about America.

Followed by the kicker line:

“Nothing is secret,” he had said. “If you’re not stupid, you should operate on that assumption.”

Along the way, though, the interview doesn’t answer two worthy questions. The piece reveals that Akhmetshin bumped his rates up from $450 to $600 an hour this year, but it doesn’t explain whether and if so who paid for his time at Trump Tower last year. Sure, it’s only about $450, but who paid it?

More importantly, it doesn’t address the question I asked here: given Akhmetshin’s ties and past work for Fusion GPS, why did the intelligence company ask Christopher Steele to work on an anti-Trump dossier rather than Akhmetshin himself? Given his ties, did he know about it?

The interview describes Akhmetshin’s claim that he doesn’t work for Russia, but would never do anything to hurt it.

I will never f**k with Russian state,” he says in idiosyncratic English spoken with a light Russian accent. “I will never do things against Russian government. It’s stupid,” he tells me. “Simply, the stakes are too high.”

It describes his claim to be close with people at the CIA (which is why, he explains, Russia no longer trusts him). Akhmetshin also claims to have ties to French, British, and German intelligence. But he does go out drinking with Russian spooks when he’s in Moscow.

The most remarkable passage in the interview (especially given the revelation that Paul Manafort’s notes from the meeting suggest donations to Republicans were raised as well) however, is Akhmetshin’s admission that, while he hadn’t read the English language documents Natalia Veselnitskaya brought to the Trump Tower meeting, he had read the Russian versions.

Akhmetshin said he did not read the papers about Hillary Clinton’s campaign funding that Veselnitskaya took to the meeting, but he had seen the Russian version of it before. He says the lawyer developed it with the help of private corporate intelligence and that it was about “how bad money ended up in Manhattan and that money was put into supporting political campaigns”.

I find this revealing for several reasons. Remember that the early reports in the Steele dossier discuss pre-hacked email kompromat on Hillary Clinton. But why would a private intelligence company do a report in Russian, unless it was in Russia? Moreover, again, it seems Akhmetshin was already swimming in some of this Russian-based kompromat. So why didn’t Fusion have him collect on Trump? Did he work on the earlier, pre-June research paid by a Republican?

In short, the questions for Akhmetshin should go beyond the Trump Tower meeting, because there are obvious questions about his relationship with Fusion GPS.

Marcy Wheeler is an independent journalist writing about national security and civil liberties. She writes as emptywheel at her eponymous blog, publishes at outlets including Vice, Motherboard, the Nation, the Atlantic, Al Jazeera, and appears frequently on television and radio. She is the author of Anatomy of Deceit, a primer on the CIA leak investigation, and liveblogged the Scooter Libby trial.

Marcy has a PhD from the University of Michigan, where she researched the “feuilleton,” a short conversational newspaper form that has proven important in times of heightened censorship. Before and after her time in academics, Marcy provided documentation consulting for corporations in the auto, tech, and energy industries. She lives with her spouse in Grand Rapids, MI.

Did FBI Plan Russia’s Fire Sale in San Francisco for a Specific Reason?

You’ve no doubt seen pictures of the black smoke rising above Russia’s consulate yesterday, an apparently sour-smelling smoke on a day of record heat in San Francisco. A facility ordered to close in DC sported a more modest fire.

None of that’s surprising. When diplomatic facilities shut down, especially on short notice as happened here, they need to get rid of records, not least all the spying records. We did it in the MENA embassies closed in the face of attacks in 2012, including the facility in Benghazi. We burned documents in our embassy in Moscow in 1991. This is what diplomatic personnel, and spies operating under official cover, are trained to do.

It provides the same kind of spectacle that evicting Russians who’ve long inhabited suburban compounds did in December (and I confess to convincing EFF to sending an intern to sniff the air to figure out what besides paper might be burning). That said, it is to be expected.

But I wonder whether there’s not something more to the way this was carried out. Eli Lake took a break from scolding violence he otherwise champions if used by those he disagrees with to do some actual reporting. He explained that in late July, in an effort to minimize Russia’s reaction to the sanctions Congress pushed through over Trump’s objections, a top State Department official offered Russia a deal: they could have their NY and MD compounds back so long as they promised to use them only for recreation and agreed to let authorities search the compounds. But agreeing to those criminal searches was too much for Russia to agree to, which led State to revert to the normal processes.

U.S. officials tell me that Undersecretary of State Tom Shannon, a career foreign service official appointed during the Obama administration, made a last-minute effort to stop the Russians from retaliating against the new sanctions, a response to Russia’s election meddling that Trump reluctantly signed.

At the end of July, Shannon presented a “non-paper,” a proposal with no official diplomatic markings, to his Russian counterpart that offered the return of two diplomatic compounds President Barack Obama shuttered in December.

[snip]

Almost no one else in the government knew about Shannon’s efforts. Two U.S. officials who work closely on Russia told me that the FBI’s spy hunters in particular were furious when they found out Shannon had made the unofficial offer to return the compounds closed in December. Fiona Hill, the National Security Council’s senior director for European and Russian affairs, was also unaware of the offer, according to these officials.

Shannon’s non-paper was not a total giveaway. It included tougher terms for how the Russians could use their compounds, specifying they could only be used for recreational activities. It also explicitly gave U.S. authorities the right to enter the compounds if there was suspicion of criminal activity or espionage.

That apparently was too much for Moscow. They went ahead with the diplomatic expulsions anyway. This time when the Trump administration considered its response, it went through a more rigorous inter-agency process, according to U.S. officials who participated in it. The FBI in particular pressed for closing the consulate in San Francisco because it was a center for Russian espionage activities on the West Coast.

It’s this last bit I’m particularly interested in. The WaPo reported earlier this year something I had heard as well: the decisions on expulsions in December had reflected a last minute shift to include more people in San Francisco.

More broadly, the list of 35 names focused heavily on Russians known to have technical skills. Their names and bios were laid out on a dossier delivered to senior White House officials and Cabinet secretaries, although the list was modified at the last minute to reduce the number of expulsions from Russia’s U.N. mission in New York and add more names from its facilities in Washington and San Francisco.

And I’ve heard Russians pushed to have their Houston consulate shut down in lieu of the San Francisco one, to no avail.

It’s what came next that is really interesting. In both San Francisco and DC, apparently after the Russians had vacated their property (remember reports that the Russians may have gotten warning about their compounds in December), the US informed them Russians in San Francisco and the facility in DC would be subject to search.

On August 31, the US authorities announced unprecedented restrictive measures against Russian diplomatic and consular missions in the US, requiring us to close, in a matter of two days, the consulate general in San Francisco, one of the largest Russian consulates in the US that provides visa, notary and other consular services to Russian and US nationals from across a number of densely populated states. Russia is also required to close without delay its Trade Representation in Washington, D.C. and its annex in New York. The US also tightened requirements regarding the mobility of Russian diplomats and official delegations.

This move is yet another blatant violation of international law, including the commitments undertaken by the US under the Vienna Conventions on Diplomatic and Consular Relations. It goes far beyond Washington’s previous initiatives, which included the expropriation by the Barack Obama administration in December 2016 of countryside retreats of the Russian Embassy and Permanent Mission to the UN, despite their immunity status.

Following the illegal seizure of high-value Russian state property, we are being pushed to sell them. On top of that, the latest demands announced by the US pose a direct threat to the security and safety of Russian citizens. The US secret services intend to conduct a search of the Consulate General in San Francisco on September 2, including the apartments of its staff who live in the building and have immunity. In this connection, they were ordered to leave the premises for a period of 10 to 12 hours with their families, including small children and even infants. This is an intrusion into a consular office and the residence of diplomatic workers, who are forced outside so as not to stand in the way of the FBI agents.

I believed the Russians are right here — the tit for tat evictions are normal, and so are the fires before vacating a compound. The searches of diplomatic property are likely not (never mind that FBI could get FISA warrants to search them in a cinch — that just wouldn’t permit them to do this so quickly and aggressively).

The last time Putin spoke of retaliation like this came shortly before the NotPetya worm, and raised in the context of kompromat by a power that collected kompromat on Trump and the Republicans, may well be backed by a real ability to deliver on the threat.

So I’m wondering if the FBI had more specific reasons to use the opportunity of Russia refusing our sweetheart deal to want to close this consulate and flush whatever and whoever is in it out into the open? That’s true, especially given the criminal hacking cases targeting Silicon Valley companies we’re trying out there (the Yahoo and the Nikulin one both may have tangential ties to the DNC hack).

Undoubtedly, this is all happening because FBI believes it will make Russian spying, particularly that targeting our tech industry, far more difficult. But I wonder if some specific goal made the difference to really taking a hard line?

Marcy Wheeler is an independent journalist writing about national security and civil liberties. She writes as emptywheel at her eponymous blog, publishes at outlets including Vice, Motherboard, the Nation, the Atlantic, Al Jazeera, and appears frequently on television and radio. She is the author of Anatomy of Deceit, a primer on the CIA leak investigation, and liveblogged the Scooter Libby trial.

Marcy has a PhD from the University of Michigan, where she researched the “feuilleton,” a short conversational newspaper form that has proven important in times of heightened censorship. Before and after her time in academics, Marcy provided documentation consulting for corporations in the auto, tech, and energy industries. She lives with her spouse in Grand Rapids, MI.

[Photo: National Security Agency, Ft. Meade, MD via Wikimedia]

Reality Winner Claims NSA’s Collection on Russians Had Already Been Compromised

I guess today is Reality Winner day.

As Trevor Timm describes, Winner is trying to get comments she made in an interview with the FBI thrown out, arguing she was for legal purposes in custody yet did not receive a Miranda warning. In support of that argument, she submitted a declaration describing what happened to her that day — basically how 10 male FBI agents showed up to search her house, with two taking her to a back room to interrogate her.

In addition to all the details about how many male FBI agents there were and how they had her stand in the fenced yard when they were done interrogating her, she describes how she answered when they asked whether she believed she had compromised sources and methods.

16. Law enforcement specifically asked me whether I believed the disclosure of the document compromised the “sources and methods” contained in the document, to which I advised that it was likely those “sources and methods” had already been compromised.

17. I specifically told law enforcement that, “whatever we were using had already been compromised, and that this report was just going to be like a one drop in the bucket.”

Critics will argue that this wasn’t Winner’s operational judgment to make, though it does reveal that even in this interview, she attested that she didn’t think her leak would damage intelligence.

But I’m interested in her claim that these collection points were already burned.

While many people complain that the IC has withheld too much information about the Russian hack, there are some details that have been released that are downright surprising. Sure, we don’t know who leaked the Steele dossier, but it may have led to the exposure (and possible execution) of his sources. We do know, however, that DOJ itself revealed (in the Yahoo indictment) that it collected email conversations of FSB officers among themselves. We’ve heard vague reporting, too, that Russians figured out they were tapped and went silent accordingly. One early report I got about Russia’s involvement in the DNC hack explained that the suspected hackers rolled up a good deal of their infrastructure after it was exposed.

But Winner (who’s an analyst, remember, not a technical person) claims, that “whatever we were using had already been compromised” with apparent confidence.

Which raises questions whether that’s based on actual knowledge of how Russians were responding to our spying.

Marcy Wheeler is an independent journalist writing about national security and civil liberties. She writes as emptywheel at her eponymous blog, publishes at outlets including Vice, Motherboard, the Nation, the Atlantic, Al Jazeera, and appears frequently on television and radio. She is the author of Anatomy of Deceit, a primer on the CIA leak investigation, and liveblogged the Scooter Libby trial.

Marcy has a PhD from the University of Michigan, where she researched the “feuilleton,” a short conversational newspaper form that has proven important in times of heightened censorship. Before and after her time in academics, Marcy provided documentation consulting for corporations in the auto, tech, and energy industries. She lives with her spouse in Grand Rapids, MI.