
ATTEMPTED COUP IN
QATAR? UPDATED:
PROBABLY NOT
Both the Iranian Fars News Agency and Pakistan’s
The News Tribe are reporting that a coup attempt
in Qatar has failed. The post by The News Tribe
cites Al Arabiya TV, but nothing appears on Al
Arabiya’s English website as of this writing,
nor is there anything on the story at the
English version of Al Jazeera, which is based in
Qatar.

From Fars:

Qatar is experiencing critical
conditions after it was the scene of a
coup attempt against Emir Sheikh Hamad
bin Khalifa Al Thani, sources close to
the country’s royal family revealed on
Tuesday.

Informed sources close to the royal
family in Qatar told FNA that a failed
coup d’état has happened in Qatar but
the Qatari officials have sought hard to
keep it away from the media and the
public, given the growingly fragile
conditions in the country and the
instability in a number of regional Arab
states.

/snip/

The limited news reports released by
some local and Arab media earlier this
week said that the Qatari Emir succeeded
over the past weekend to foil a coup
attempt against him. They added some 30
senior army officers were detained while
some others were put under house arrest.

The News Tribe starts out with pretty much the
same information as Fars:

According to Al Arabiya TV, a number of

https://www.emptywheel.net/2012/04/17/attempted-coup-in-qatar/
https://www.emptywheel.net/2012/04/17/attempted-coup-in-qatar/
https://www.emptywheel.net/2012/04/17/attempted-coup-in-qatar/
http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=9101142299
http://www.thenewstribe.com/2012/04/17/attempted-military-coup-against-qatari-regime-fails/#.T41if6v0hvs
http://www.thenewstribe.com/2012/04/17/attempted-military-coup-against-qatari-regime-fails/#.T41if6v0hvs
http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=9101142299
http://www.thenewstribe.com/2012/04/17/attempted-military-coup-against-qatari-regime-fails/#.T41if6v0hvs


high-ranking military officers rose
against the Qatari Emir, triggering
fierce clashes between some 30 military
officers and US-backed royal guards
outside the Emir’s palace, the report
said on Tuesday.

The coup was foiled following the arrest
of the officers involved in the effort.

But they have much more:

American helicopters have reportedly
transferred the Qatari Emir and his wife
to an unknown location.

Meanwhile, informed Kuwaiti sources said
that mediated recent disputes between
Saudi Arabia and Qatar have unveiled a
new series of disagreements between the
officials of the two Persian Gulf
states.

The revelation of Qatari Prime Minister
Sheikh Hamad bin Jassim bin Jaber al-
Thani’s secret phone conversation on the
internet intensified internal conflicts
between the two Arab states.

In a telephone conversation, the Qatari
premier envisioned a definite overthrow
of the Saudi regime, saying Qatar will
step in the al-Qatif and al-Sharqiya
regions one day and Saudi Arabia will be
disintegrated.

The US, of course, relies very heavily on Qatar.
From the Congressional Research Service (pdf) in
May of 2011:

Qatar, a small peninsular country in the
Persian Gulf, emerged as a partner of
the United States in the mid-1990s and
currently serves as host to major U.S.
military facilities. Qatar holds the
third largest proven natural gas
reserves in the world, and its small
population enjoys the world’s highest

http://www.fas.org/sgp/crs/mideast/RL31718.pdf


per capita income. The emir of Qatar,
Shaykh Hamad bin Khalifa Al Thani, has
managed a course of major economic
growth and very limited political
liberalization since replacing
his father in a bloodless palace coup in
1995. The emir has undertaken several
projects to capitalize on Qatar’s
hydrocarbon resources, improve
educational opportunities for Qatari
citizens, and pursue economic
diversification. As part of Qatar’s
liberalization experiment, the
Qatari monarchy founded Al Jazeera, the
first all-news Arabic language satellite
television network, in 1995. The network
has proven influential and controversial
since its establishment,
including during recent unrest in the
Arab world. In an April 2003 referendum,
Qatari voters approved a new
constitution that officially granted
women the right to vote and run for
national office. Elections have been
delayed for a national Advisory Council
established by the new constitution, and
no target date has been set. Central
Municipal Council elections are planned
for May 2011.

Following joint military operations
during Operation Desert Storm in 1991,
Qatar and the United States concluded a
Defense Cooperation Agreement that has
been subsequently expanded. In April
2003, the U.S. Combat Air Operations
Center for the Middle East moved from
Prince Sultan Airbase in Saudi Arabia to
Qatar’s Al Udeid airbase south of Doha,
the Qatari capital. Al Udeid and other
facilities in Qatar serve as logistics,
command, and basing hubs for the
U.S. Central Command (CENTCOM) area of
operations, including Iraq and
Afghanistan. In spite of serving as the
host to a large U.S. military presence
and supporting U.S. regional



initiatives, Qatar has remained mostly
secure from terrorist attacks. Terrorist
statements indicate that
energy infrastructure and U.S. military
facilities in Qatar remain potential
targets. U.S. officials have described
Qatar’s counterterrorism cooperation
since 9/11 as significant; however,
some observers have raised questions
about possible support for Al Qaeda by
some Qatari citizens, including members
of Qatar’s large ruling family.

Oh, and that “bloodless palace coup in 1995”? It
was US-backed. It will be worth monitoring where
the Emir turns up and whether/when he returns to
Qatar. The simmering dispute between Qatar and
the Saudis will also bear watching, as the US
would be put into a very tough position if it
became necessary to choose sides in that
dispute.

Update: Iran’s PressTV notes Al Arabiya removed
the report from its website and that today’s
report may have been an erroneous repeat of an
attempt from 2011:

In a report not confirmed by independent
sources, Al-Arabiya alleged that a
number of high-ranking military officers
have risen against the regime of Qatari
King Sheikh Hamad bin Khalifa al-Thani.

According to the Saudi news channel, the
coup was foiled following the arrest of
the officers involved in the effort, and
American helicopters transferred the
Qatari Emir and his wife to an unknown
location.

The Al-Arabiya report was however
removed from the channel’s website after
the story was published.

Press TV contacted Al-Arabiya and
Qatari-owned Al-Jazeera for comment, but
did not receive a clear response.

http://presstv.com/detail/236652.html


There is speculation that Al Arabiya
might have mistakenly reported the news
of a similar coup attempt in 2011.


