OMAR SULEIMAN
PROMISED THE 2006
ELECTION IN GAZA
WOULDN'T TAKE PLACE

Back in 2008, David Rose had a fairly explosive
article on Condi Rice and Elliot Abrams’
incompetent meddling in Gaza, which he compared
to Iran-Contra. Here’s how I summarized its
revelations at the time:

The story explains how the
Administration pushed an election for
the Palestinians, not seeing what every
sane observer saw—that Hamas would win.
Immediately after the election, Condi
started pressuring Mahmoud Abbas to
dissolve Parliament. When he refused,
the Administration started backing the
Fatah strongman, Mohammad Dahlan, in
hopes that he could strengthen Fatah and
the Palestinian Authority’s security
organizations—which had been devastated
by Israel during the
intifada—sufficiently to overcome Hamas.
This set off a civil war between Fatah
and Hamas. To end the bloodshed, Saudi’s
King Abdullah brokered a national unity
government, without warning the US he
would do so. In response to Abdullah’s
unity government plan, the State
Department developed its own $1.27

i

billion plan, what Hamas considered “a
blueprint for a U.S.-backed Fatah coup.”
The US handed that plan to Abbas and had
him adopt it as if it were his own.
Hamas responded by taking over Gaza and
capturing the Egyptian weapons intended

to strengthen Fatah.

Central to the whole story is how the State
Department could have been so stupid as not to
see that Hamas would win a democratic election


https://www.emptywheel.net/2011/02/07/why-we-were-unprepared-for-hamas-2006-victory-in-gaza/
https://www.emptywheel.net/2011/02/07/why-we-were-unprepared-for-hamas-2006-victory-in-gaza/
https://www.emptywheel.net/2011/02/07/why-we-were-unprepared-for-hamas-2006-victory-in-gaza/
https://www.emptywheel.net/2011/02/07/why-we-were-unprepared-for-hamas-2006-victory-in-gaza/
http://www.vanityfair.com/politics/features/2008/04/gaza200804
http://www.vanityfair.com/politics/features/2008/04/gaza200804
http://emptywheel.firedoglake.com/2008/03/04/iran-contra-20/

in Gaza in 2006.

Elections for the Palestinian
parliament, known officially as the
Legislative Council, were originally set
for July 2005, but later postponed by
Abbas until January 2006.Dahlan says he
warned his friends in the Bush
administration that Fatah still wasn’t
ready for elections in January. Decades
of self-preservationist rule by Arafat
had turned the party into a symbol of
corruption and inefficiency—a perception
Hamas found it easy to exploit. Splits
within Fatah weakened its position
further: in many places, a single Hamas
candidate ran against several from
Fatah.

“Everyone was against the elections,”
Dahlan says. Everyone except Bush. “Bush
decided, ‘I need an election. I want
elections in the Palestinian Authority.’
Everyone is following him in the
American administration, and everyone is
nagging Abbas, telling him, ‘The

president wants elections.’ Fine. For

what purpose?”

The elections went forward as scheduled.
On January 25, Hamas won 56 percent of
the seats in the Legislative Council.

Few inside the U.S. administration had
predicted the result, and there was no
contingency plan to deal with it. “I’'ve
asked why nobody saw it coming,”
Condoleezza Rice told reporters. “I
don’t know anyone who wasn’t caught off
guard by Hamas’s strong showing.”

n

“Everyone blamed everyone else,” says an
official with the Department of Defense.
“We sat there in the Pentagon and said,

‘Who the fuck recommended this?’”

But a Wikileaks cable released by Aftenposten
may explain why State was taken by surprised.


http://www.aftenposten.no/spesial/wikileaksdokumenter/article4021905.ece

They may have thought the election itself
wouldn’t happen.

In fact, they were warned by Israeli Defense
Official Amos Gilad that if elections were held,
“it will destroy everything” with attempts to
foster stability (in the name of “peace”) in the
Middle East. But Gilad also told them Omar
Suleiman promised to see to it that there were
no elections.

Gilad said he warned Suleiman that if
Hamas participates in the January 2006
Palestinian elections “it will destroy
everything, as Hamas will take over and
start a new process.” According to
Gilad, Suleiman and his deputy told him,
“There will be no elections in January.
We will take care of it.” Gilad
requested that the USG closely hold this
information and strictly protect the
sources. He clarified that neither
Suleiman nor his deputy explained how
Egypt would stop the elections or
elaborated further on the subject. Gilad
admitted that he does not know how the
Egyptians could prevent the elections
from taking place, but said, “The only
people the Palestinians can trust now
are the Egyptians.”

A1l of which doesn’t surprise me. But does
remind me of two things. First, Obama invited
Elliott Abrams to attend an experts meeting at
the White House on January 31; Abrams declined
to attend.

Elliott Abrams, the former Bush White
House Middle East/democracy advisor, was
invited but couldn’t go. “I had other
commitments I did not think I could
fairly cancel at such short notice,” he
told POLITICO. While another colleague
tried to soften Abrams’s implication he
had better things to do than offer
counsel to the White House, saying he
thought he was out of town, in fact


http://www.politico.com/blogs/laurarozen/0111/Egypt_experts_head_to_WH_powwow.html

Abrams later said he had already
committed to speak to the AJC along with
Jordanian former diplomat Marwan
Muasher.

So I guess this is the kind of catastrophe Obama
thinks we should repeat?

I'm also reminded about Robert Grenier—who was
head of CIA’s Counterterrorism Center until just
after the Gaza election-talking about American
hypocrisy on democracy.

So nice to see that we want to put a guy who
promised to prevent a democratic election the US
was backing (at least in theory, though Suleiman
didn’'t deliver on that promise) in charge of
transitioning to democracy in Egypt.

Update: Changed description of cable for
accuracy.

OUR DIPLOMATS NEED
TO SPEND MORE TIME
SURFING THE TOOBZ!

As I noted in my last post, DiFi is accusing the
intelligence community of having missed the
potential volatility of Middle Eastern unrest
because they’ve been paying too little attention
to social media.

So I decided to check the WikiLeaks State cables
to see whether DiFi’s complaint bears out.

Obviously, this is a totally insufficient test.
Not only is State not the primary member of the
intelligence community that should be tracking
these things, we have no idea how representative
the cables are of all State communication.
(Though there are obviously intelligence
community members working under official cover


http://emptywheel.firedoglake.com/2011/02/01/former-cia-counterterrorism-head-the-us-has-simply-become-irrelevant-in-the-middle-east/
https://www.emptywheel.net/2011/02/04/our-diplomats-need-to-spend-more-time-surfing-on-the-toobz/
https://www.emptywheel.net/2011/02/04/our-diplomats-need-to-spend-more-time-surfing-on-the-toobz/
https://www.emptywheel.net/2011/02/04/our-diplomats-need-to-spend-more-time-surfing-on-the-toobz/
http://emptywheel.firedoglake.com/2011/02/04/did-anyone-know-a-fruit-vendor-in-tunisia-was-going-to-light-himself-on-fire/

at the Embassy, and one would hope a good deal
of our specialists on any particular country’s
dialects are stationed in that country.)
Nevertheless, it gives an idea of how
attentively our Embassies track opposition
viewpoints expressed in social media, and how
they view social media as a source of
information.

And DiFi may well be right.

There are just 14 Wikileak cables in this
database mentioning both Egypt and bloggers (out
of 325 that mention Egypt) but just one-dated
March 30, 2009-that talks in detail about the
actual content of blogs rather than Mubarak’s
persecution of them as a human rights issue.
(This cable notes that bloggers and other
journalists cover torture complaints and a few
others refer to specific types of bloggers being
persecuted.) The March 30 cable assesses,

KEY POINTS —

(C) Egypt’s bloggers are playing an
increasingly important role in
broadening the scope of acceptable
political and social discourse, and
self-expression. —

(C) Bloggers’ discussions of sensitive
issues, such as sexual harassment,
sectarian tension and the military,
represent a significant change from five
years ago, and have influenced society
and the media. —

(C) The role of bloggers as a cohesive
activist movement has largely
disappeared, due to a more restrictive
political climate, GOE counter-measures,
and tensions among bloggers. —

(C) However, individual bloggers have
continued to work to expose problems
such as police brutality and corporate
malfeasance.

[snip]


http://www.cablegatesearch.net/search.php?q=blogger+egypt&sort=1
http://213.251.145.96/cable/2009/03/09CAIRO544.html
http://213.251.145.96/cable/2009/03/09CAIRO544.html
http://213.251.145.96/cable/2010/02/10CAIRO179.html

(C) Egypt has an estimated 160,000
bloggers who write in Arabic, and
sometimes in English, about a wide
variety of topics, from social life to
politics to literature. One can view
posts ranging from videos of alleged
police brutality (ref B), to comments
about the GOE’'s foreign policy, to
complaints about separate lines for men
and women in government offices
distributing drivers’ licenses. One NGO
contact estimated for us that a solid
majority of bloggers are between 20 and
35 years old, and that about 30 percent
of blogs focus on politics. Blogs have
spread throughout the population to
become vehicles for a wide range of
activists, students, journalists and
ordinary citizens to express their views
on almost any issue they choose. As
such, the blogs have significantly
broadened the range of topics that
Egyptians are able to discuss publicly.

It’s not clear whether anyone at the Embassy
made an independent assessment of the blogs
themselves; the cable is heavily reliant on the
viewpoints of at least three different sources,
as well as the comments of “two young upper
middle-class bloggers” and one female political
blogger not identified demographically.

Meanwhile, just 5 cables mention both Facebook
and Egypt (two cables appear in both searches).
Two of these cables simply count the growing
number of Mohamed el Baradei Facebook fans. One
of them—an April 16, 2008 cable titled, “Mahalla
Riots: Isolated Incident or Tip of an Iceberg?”
and reviewing the April 6, 2008 events—probably
should have alerted US authorities to track
Facebook more closely.

(C) April 6 brought together disparate
opposition forces together with numerous
non-activist Egyptians, with the
Facebook calls for a strike attracting
70,000 people on-line, and garnering


http://www.cablegatesearch.net/search.php?q=facebook+egypt&sort=1
http://www.cablegatesearch.net/search.php?q=facebook+egypt&sort=1
http://213.251.145.96/cable/2008/04/08CAIRO783.html

widespread national attention. The nexus
of the upper and middle-class Facebook
users, and their poorer counterparts in
the factories of Mahalla, craeated a new
dynamic. One senior insider mused, “Who
could have imagined that a few kids on
the internet could foment a buzz that
the entire country noticed? I wish we
could do that in the National Democratic
Party.”

Though the reference to the “senior insider”
complaining that Egypt’s NDP couldn’t foment as
much buzz as “a few kids on the internet”
suggests the assessment of the importance of
Facebook to the movement may have come from
Egyptians, not from any analysis conducted in
the Embassy itself.

Just as tellingly, most of the 7 cables on Egypt
and April 6 are among those that discuss social

media (that is, State knew or should have known

that social media was an important tool for the

April 6 movement).

Meanwhile, it’s even worse for Tunisia. Just one
cable (out of 81) mentions Tunisia and either
blogger or Facebook—and that’s a report on the
Embassy’s own use of Facebook!

At least in the case of Egypt, the Embassy had
both warning that Mubarak’s government considers
bloggers enough of a threat to persecute, as
well as some sense that social media has served
an organizing function.

Yet even with that warning, Embassy staffers
don’'t appear to have spent much time learning
from social media.



http://www.cablegatesearch.net/search.php?q=%22april+6%22+egypt&sort=1
http://www.cablegatesearch.net/search.php?q=%22april+6%22+egypt&sort=1
http://213.251.145.96/cable/2009/07/09TUNIS492.html
http://213.251.145.96/cable/2009/07/09TUNIS492.html

ABBE LOWELL'’S LEAK AS
GOVERNANCE THEORY

Josh Gerstein links to this fascinating filing
from Abbe Lowell, the lawyer who successfully
got leak charges against AIPAC employees
dismissed, and now representing a former State
Department contractor, Stephen Kim, alleged to
have leaked Top Secret information on North
Korea to Fox. Gerstein explains:

Stephen Kim, who worked at State as an
intelligence adviser before being
dismissed as a result of the leak probe,
was indicted last August on one count of
disclosing classified information and
another of lying to the FBI. The charges
appear to stem from information that Fox
News reporter James Rosen received in
June 2009 about North Korea’s plans to
conduct a nuclear test.

In motions filed earlier this week,
Kim’s defense team, Abbe Lowell, Paul
Thompson and James Commons, argue that
the charges against Kim should be
dismissed because they’'re legally
flawed. One argument is that the
Espionage Act under which Kim was
charged is too vague when it comes to
situations involving verbal

statements to someone outside government
rather than giving classified documents
to someone. (Kim was not charged with
espionage.)

The defense lawyers also mount a defense
of leaking as routine and vital to
modern American government and note that
the law gives no indication of who is
“entitled to receive” closely-held
defense secrets and who isn’t.

The last bit is what I find particularly
interesting. Lowell is obviously doubling down
on his successful defense in the AIPAC case by


https://www.emptywheel.net/2011/02/03/abbe-lowells-leak-as-governance-theory/
https://www.emptywheel.net/2011/02/03/abbe-lowells-leak-as-governance-theory/
http://www.politico.com/blogs/joshgerstein/0211/Alleged_State_Department_leaker_fights_charges.html
/home/emptywhe/public_html/wp-content/uploads/2011/02/110131-Kim-Motion-to-Dismiss.pdf
http://www.stephenkim.org/pdf/Dkt_No_24-Motionto%20DismissCountOne_DueProcessFirstAmendment.pdf
http://www.stephenkim.org/pdf/Dkt_No_24-Motionto%20DismissCountOne_DueProcessFirstAmendment.pdf

arguing that leaking classified information is
central to our system of governance.

Government leaking is not a new
phenomenon. What makes these
prosecutions particularly worthy of
close scrutiny is the fact that the
Executive Branch leaks classified
information often to forward several of
its goals and then prosecutes others in
the same branch for doing the same
thing. In fact, this country has a long
and storied history of government
officials leaking information to the
press. In one of the earliest leaks in
this country s history, Benjamin
Franklin publicly confessed to leaking
letters authored by loyalist Thomas
Hutchinson which were later published in
the Boston Gazette. 5 Albert Henry Smyth
The Writings of Benjamin Franklin 448
(1905). President George Washington was
incensed upon discovering that the
confidential terms of Jay’s Treaty had
been leaked to a newspaper editor. Todd
Estes The Art of Presidential
Leadership: George Washington and the
Jay Treaty, 109 Virginia Magazine of
History and Biography (2001). In one of
the most storied leaks in history, the
New York Times published sections of the
a top-
secret Department of Defense report on

n

so-called “Pentagon Papers

America s political and military
involvement in Vietnam. Neil Sheehan
Vietnam Archive: Pentagon Study Traces
Decades of Growing U.S. Involvement,
N.Y. Times June 13, 1971 , at Al. The
leak revealed a deliberate pattern of
government deception to mislead the
country about the government’s
intentions to expand the war efforts in
Vietnam. Id The Abu Ghraib prison abuse
scandal is another example of a leak
that called into question important
policies the government had tried to
keep secret. Seymour M. Hersh, Torture



at Abu Ghraib, The New Yorker, May 10,
2004, at 42. And the disclosure of
Valerie Plame as an operative for the
CIA was a government leak, at the
highest levels, to advance an important
policy interest of the Bush
Administration. David Corn Plamegate
Finale: We Were Right; They Were Wrong,
The Nation (Oct. 22, 2007). In this
country s history, sensitive information
has routinely been leaked to the press
by officials at all levels of
government, causing New York Times
reporter James Reston to remark, “[t]
ship of state is the only known vessel
that leaks from the top.” David E.
Rosenbaum, First a Leak, Then a
Predictable Pattern, N.Y. Times, October
3 2003.

The practice of leaking has evolved over
time and has become so widespread that
it is not uncommon to open a national
newspaper and find multiples articles
attributing their sensitive content to
anonymous government sources. During
meetings with the press, government
offcials and members of their staffs
routinely disclose sensitive information
to further a variety of legitimate
policy objectives. Members of the press
then publish the information for
consumption by the populace. As the
government has imposed ever-more
stringent restrictions on information,
while simultaneously broadening its
definition of what constitutes
classified information, leaking has
become essential to provide context for
messages delivered to the public through
official channels. Although reliance on
a “leak system” is counterintuitive for
a nation that prides itself on open
government and places immense value on
democratic traditions, it has become a
necessary practice, facilitating the
exchange of information between the



government and its constituency. Such
practices have become so critical that,
when Congress passed a bill that would
have made disclosure of classified
information a felony, President Clinton
vetoed the bill, reasoning that ”
[a]lthough well-intentioned, [the bill]
is overbroad and may unnecessarily chill
legitimate activities that are at the
heart of a democracy.” 146 Cong. Rec.
H11852 (Nov. 13, 2000) (statement of
Pres. Clinton). In asking President
Clinton to veto the legislation
executives from the Washington Post,
CNN, the Newspaper Association of
America, and the New York Times wrote
that “[a]lny effort to impose criminal
sanctions for disclosing classified
information must confront the reality
that the ‘ leak’ is an important
instrument of communication that is
employed on a routine basis by offcials
at every level of government.” Raymond
Bonner, News Organizations Ask White
House to Veto Secrecy Measure N.Y.
Times, Nov. 1 , 2000, at A32. As
discussed in more detail below, Bob
Woodward’s Obama’s Wars is yet another
example of senior government offcials
and administration staff leaking
information whenever it is convenient.

[snip]

For centuries the government has leaked
information, to the media and others,
when it is convenient or advantageous to
do so. Leaking is widespread and has
become an essential tool that is
frequently employed by offcials at every
level of government. As one former
Director of Central Intelligence has
explained:

[Tlhe White House staff tends to
leak when doing so may help the
President politically. The



Pentagon leaks, primarily to
sell its programs to Congress
and the public. The State
Department leaks when it’s being
forced into a policy move that
its people dislike. The CIA
leaks when some of its people
want to influence policy but
know that’s a role they re not
allowed to play openly. The
Congress is most likely to leak
when the issue has political
manifestations domestically.

S. Turner Secrecy and Democracy 149
(1985). In fact, one survey of senior
federal officials revealed that 42
percent of those officials had
deliberately leaked what certainly could
be described as “sensitive information
to the press.” While this statistic
suggests that an astonishingly high
percentage of government officials leak
information, it comports with the high
frequency with which news articles
attribute ” sensitive” information to an
anonymous government source.

[snip]

In a dramatic example of opportunistic
leaking by the Executive Branch, Bob
Woodward’ Obama’s Wars reveals details
of the administration inner workings and
describes several highly classified
programs and reports. The information
contained in Woodward’ s book could only
have come from senior government
offcials.6 The book describes in great
detail the planning leading up to
President Obama’s decisions concerning
the wars in Iraq and Afghanistan.
Specifically, the very first chapter of
the book describes President Obama’s
first post-election intelligence
briefing from Mike McConnell, then the
Director of National Intelligence.



“Because the briefing contained highly

classified information about sources
and methods ‘ McConnell explained, only
those ‘ designated to take a top
national security cabinet post’ could
attend. Jack Goldsmith, Classifed
Information in Woodward’s Obama’s Wars
Lawfare (September 29, 2010).
Nonetheless, in the book, Mr. Woodward
recounts that highly classified
information in detail, including several
classified CIA and NSA programs (despite
the inclusion of sources and methods
information). The book also reveals that
the CIA created, controls, and pays for
a clandestine 3,000-man paramilitary
army of local Afghans known as
Counterterrorism Pursuit Teams. The book
describes a new National Security Agency
capability that has dramatically
increased the speed at which intercepted
communications can be turned around into
useful information for intelligence
analysts and covert operators. The book
even contains a previously classified
six-page “terms sheet” that the
President dictated himself. Most
importantly, the book reveals that
Woodward, while not a government
official, received unprecedented access
to classified information from the Obama
administration. Thus, here is the latest
example of the Executive Branch acting
out of both sides of its mouth-it gives
a specific journalist a vast amount of
national defense information without
blinking an eye and it indicts Mr. Kim
for what, even if the allegations in the
indictment are all true, is far less.

Given the prevalence of government
leaking to the media, even at the
highest levels of government, and the
relative paucity of Section 793
prosecutions for such disclosures, it is
virtually impossible to determine the
circumstances under which Section 793



I will be enforced. [my emphasis]

Now, I presume Lowell is not relying on his
argument that leaking has become a central tool
of government to win this motion (indeed, I
highly doubt this motion will succeed in any
case). Rather, he seems to be setting up the
same thing he set up with the AIPAC case: a
reason to subpoena high ranking members of the
Administration trying to prosecute a leak to
demonstrate that his client was being prosecuted
for actions that are elsewhere condoned.

But in the midst of debates about secrecy
partly—though not entirely—focused on Wikileaks,
the argument deserves to be fully fleshed out,
particularly as the Obama Administration proves
more aggressive on leak prosecutions than the
Bush Administration.

Leaking, as currently practiced by our
government, is precisely about wielding power
attained partly through the clearance system.
Yet, that system of power relies on the
asymmetrical prosecution of leaks, such that
authorized leaks to Woodward help catapault
hagiography onto the best-seller lists, but
unsanctioned leaks can lead to jail time.

Asymmetrical treatment of leaking is a
cornerstone of the assault by the Executive on
rule of law.

And yet, that’s how our government has
increasingly functioned of late.

Abbe Lowell may be mapping this out solely to
develop a growing practice in leak defense. But
it’s an important argument about our government
more generally.

On a related note, I will be hosting a Book
Salon with Greg Mitchell at 3:30 [corrected
time] PM ET to discuss his book, The Age of
WikilLeaks.



UNLIKE THE GUARDIAN,
THE NYT TOLD STATE
PRECISELY WHAT
WIKILEAKS CABLES IT
WOULD PUBLISH

The Guardian has now posted its version of the
US government’'s efforts last November to learn
what cables WikilLeaks would publish, so I'd like
compare the three versions to show what we know.

As I noted before, these negotiations started
with the NYT giving the State Department a heads
up. Following that heads up, offered on November
19, some reporters met with representatives of
the foreign policy and national security and law
enforcement establishment on Tuesday, November
23. Following that, the NYT appears to have
provided the State Department with copies of
every single cable they planned to release.

Because of the range of the material and
the very nature of diplomacy, the
embassy cables were bound to be more
explosive than the War Logs. Dean
Baquet, our Washington bureau chief,
gave the White House an early warning on
Nov. 19. The following Tuesday, two days
before Thanksgiving, Baquet and two
colleagues were invited to a windowless
room at the State Department, where they
encountered an unsmiling crowd.
Representatives from the White House,
the State Department, the Office of the
Director of National Intelligence, the
C.I.A., the Defense Intelligence Agency,
the F.B.I. and the Pentagon gathered
around a conference table. Others, who
never identified themselves, lined the
walls. A solitary note-taker tapped away


https://www.emptywheel.net/2011/02/01/unlike-the-guardian-the-nyt-told-state-precisely-what-wikileaks-cables-it-would-publish/
https://www.emptywheel.net/2011/02/01/unlike-the-guardian-the-nyt-told-state-precisely-what-wikileaks-cables-it-would-publish/
https://www.emptywheel.net/2011/02/01/unlike-the-guardian-the-nyt-told-state-precisely-what-wikileaks-cables-it-would-publish/
https://www.emptywheel.net/2011/02/01/unlike-the-guardian-the-nyt-told-state-precisely-what-wikileaks-cables-it-would-publish/
https://www.emptywheel.net/2011/02/01/unlike-the-guardian-the-nyt-told-state-precisely-what-wikileaks-cables-it-would-publish/
http://www.guardian.co.uk/media/2011/jan/31/wikileaks-washingtons-call-direct-talk
http://emptywheel.firedoglake.com/2011/01/26/the-nyts-heads-up-meeting-with-the-fbi-on-wikileaks/
https://www.nytimes.com/2011/01/30/magazine/30WikiLeaks-t.html?_r=2&hp=&pagewanted=all

on a computer.

The meeting was off the record, but it
is fair to say the mood was tense. Scott
Shane, one reporter who participated in
the meeting, described “an undertone of
suppressed outrage and frustration.”

Subsequent meetings, which soon gave way
to daily conference calls, were more
businesslike. Before each discussion,
our Washington bureau sent over a batch
of specific cables that we intended to
use in the coming days. They were
circulated to regional specialists, who
funneled their reactions to a small
group at State, who came to our daily
conversations with a list of priorities
and arguments to back them up. We
relayed the government’s concerns, and
our own decisions regarding them, to the
other news outlets. [my emphasis]

Der Spiegel suggests that after that November 23
meeting, at the same time NYT was meeting in
person with the State Department, it was also
making phone calls to the other partners
involved.

The New York Times negotiated with the
White House, and there were meetings and
telephone calls with the Guardian, Le
Monde, El Pais and SPIEGEL. The US
government had mustered a remarkable
armada in its effort to appeal to the
journalists. In addition to Assistant
Secretary of State for Public Affairs
Philip Crowley and Clinton’s Chief of
Staff Cheryl Mills, it included
representatives of the CIA, the Pentagon
and the office of Director of National
Intelligence James Clapper — a
reflection of the combined national
security expertise of the most powerful
nation in the world.


http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,742163-2,00.html

In addition, Ambassador to Germany Philip Murphy
met with the newspaper in person on November 25.

This was also the approach taken by
Philip Murphy, the American ambassador
in Berlin, when we met with him at the
United States Embassy. It was
Thanksgiving Day, and Murphy drove from
his residence in the Dahlem neighborhood
to the embassy on Pariser Platz in
downtown Berlin. At home, his wife Tammy
and their four children were waiting for
him to return for their traditional
turkey dinner. Murphy, a former
investment banker and national finance
chair of the Democratic National
Committee, wasn’t wearing a suit that
day. He donned a jacket, casual trousers
and loafers. In addition to all of the
foreign policy turmoil Julian Assange
had created, he had also ruined
Thanksgiving for the ambassador and his
colleagues in Washington, an offence for
which Murphy would never forgive him.

“I am mad about it, and I don’t blame
our brethren in the German government if
they are mad, too, that someone has
downloaded these documents,” Murphy
said. “I'm incredibly angry. I don’t
begrudge SPIEGEL and the press, who are
just doing their jobs. I am criticizing
those who stole this material.”

The ambassador looked haggard. He
coughed a lot and had to interrupt the
conversation to get some water. Like so
many American diplomats around the
world, Murphy would have to explain to
his foreign counterparts why the
embassy’s internal assessments of German
politicians were so much harsher than
its public statements. This is a
challenge for diplomats, whose job
requires them to preserve as perfect a
facade as possible.



But Der Spiegel doesn’t reveal whether it told
State precisely what cables it would publish.
Nor does it reveal whether it spoke with the
State Department directly.

Compare that to the Guardian’s description,
which reveals that under pressure from the US
Embassy in London, Alan Rusbridger agreed to a
conference call, which took place on November 26
(so after the NYT had started meeting daily with
State and Murphy had met with Spiegel at their
offices).

A few days before the cables’ release,
two senior figures from the US embassy
in Grosvenor Square called in to the
Guardian’s London offices for a chat.
This discussion led to a surreal
transatlantic telephone call on Friday
26 November — two days before launch.

Alan Rusbridger agreed to ring
Washington. He made the conference call
from the circular table in his office.
On the 1line was PJ Crowley, the US
assistant secretary of state for public
affairs.

The conversation began: “0OK, here’s PJ]
Crowley. I just want you to know in this
phone call we’ve got Secretary of State
Clinton’s private secretary, we have
representatives of the DoD [department
of defence], the intelligence
communities, and the national security
council.” All Rusbridger could offer in
reply was: “We have our managing editor

here.”

Note, the reference to “intelligence
communities, and the national security council”
might well include the FBI; “representatives of
the DoD” might include military criminal
investigators. Thus it'’s possible — but by no
means proven — that our government included
those investigating the leak itself in meetings
purportedly about editorial content.



The Guardian goes on to describe PJ Crowley and
Hillary’s private secretary trying to pressure
the Guardian into revealing precisely what
cables they’d publish.

Crowley set out the view from the lofty
heights of US power: “Obviously, from
our perspective these are stolen
documents. They reveal sensitive
military secrets and addresses that
expose people to security risks.”

Crowley made his pitch. He said the US
government was “willing to help” the
Guardian if it was prepared to “share
the documents” it had — in other words,
tip off the state department which
cables it intended to publish.
Rusbridger was noncommittal.

Clinton’s private secretary chipped in.
She said: “I’'ve got a very direct
question for you, Mr Rusbridger. You
journalists like asking direct questions
and I know you expect direct answers. So
I'm going to ask you a direct question.
Are you going to give us the numbers of
the cables or not?”

“No, we’'re not.”

“Thank you very much.” [my emphasis]

The contrast between the NYT and the Guardian is
instructive:the NYT sent over every cable they
planned to publish. Whereas the Guardian refused
to specify which cables they’d publish.

Under cover of off the record meetings with top
national security officials, the NYT
collaborated with the government, at the least
on damage control, if not their investigation of
WikilLeaks. The Guardian, by contrast, was
unwilling to do more than warn State what
general topics they’d cover on a day to day
basis.

One other point: the fact that the government
was asking newspapers precisely which cables



they’'d publish makes me wonder whether they
didn’'t have — and may still not have, though
given the numbers of copies floating around I
suspect they now know — a clear idea of which
cables were included in the document dump. Geoff
Morrell’s press conference last week made it
clear that they still only consider Bradley
Manning a person of interest in the leak of the
larger dump, meaning that if he leaked thenm,
they haven’t identified how he did so. But is it
possible that — at least in November — they
didn't even know what cables were included in
the dump?

WHAT STATE WANTED
WITHHELD FROM
WIKILEAKS PUBLICATION

There are now four versions of the cooperation
between WikilLeaks and its journalistic
“partners:” Vanity Fair, NYT, Guardian, and
Spiegel. A comparison of them is more
instructive than reading any in isolation.

For example, compare how the NYT and Spiegel
describe the three things the State Department
asked journalistic partners not to publish
during the lead-up to publication of the
diplomatic cables. The NYT says State asked them
not to publish individual sources, “sensitive

n

American programs,” and candid comments about

foreign leaders.

The administration’s concerns generally
fell into three categories. First was
the importance of protecting individuals
who had spoken candidly to American
diplomats in oppressive countries. We
almost always agreed on those and were
grateful to the government for pointing
out some we overlooked.


http://www.defense.gov/transcripts/transcript.aspx?transcriptid=4758
http://www.defense.gov/transcripts/transcript.aspx?transcriptid=4758
https://www.emptywheel.net/2011/01/29/what-state-wanted-withheld-from-wikileaks-publication/
https://www.emptywheel.net/2011/01/29/what-state-wanted-withheld-from-wikileaks-publication/
https://www.emptywheel.net/2011/01/29/what-state-wanted-withheld-from-wikileaks-publication/
http://www.vanityfair.com/politics/features/2011/02/the-guardian-201102?currentPage=all
https://www.nytimes.com/2011/01/30/magazine/30Wikileaks-t.html?_r=2&pagewanted=all
http://www.guardian.co.uk/media/2011/jan/28/wikileaks-julian-assange-alan-rusbridger
http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,742163-2,00.html

“We were all aware of dire stakes for
some of the people named in the cables
if we failed to obscure their
identities,” Shane wrote to me later,
recalling the nature of the meetings.
Like many of us, Shane has worked in
countries where dissent can mean prison
or worse. “That sometimes meant not just
removing the name but also references to
institutions that might give a clue to
an identity and sometimes even the dates
of conversations, which might be
compared with surveillance tapes of an
American Embassy to reveal who was
visiting the diplomats that day.”

The second category included sensitive
American programs, usually related to
intelligence. We agreed to withhold some
of this information, like a cable
describing an intelligence-sharing
program that took years to arrange and
might be lost if exposed. In other
cases, we went away convinced that
publication would cause some
embarrassment but no real harm.

The third category consisted of cables
that disclosed candid comments by and
about foreign officials, including heads
of state. The State Department feared
publication would strain relations with
those countries. We were mostly
unconvinced.

Spiegel describes those three things slightly
differently. It says State asked them to
withhold government sources, cables with
security implications, and “cables relating to
counterterrorism.”

At first, less than a week before the
upcoming publication of the leaked
documents, Clinton’s diplomats wanted
three things from the participating
media organizations. First, they wanted
the names of US government sources to be



protected if leaks posed a danger to
life and limb. This was a policy that
all five media organizations involved
already pursued. Second, they asked the
journalists to exercise restraint when
it came to cables with security
implications. Third, they asked them to
be aware that cables relating to
counterterrorism are extremely
sensitive.

Now the discrepancy may mean nothing. Both agree
State had three categories of information they
wanted withheld. Both agree State asked the
newspapers to withhold both the names of sources
and details on intelligence programs. But since
the NYT notes the journalistic partners didn’t
take the third category—candid comments—very
seriously, perhaps Spiegel just misremembered
what that third category was, or just remembered
a particular focus on counterterrorism.
Presumably, after all, the counterterrorism
programs would be included in category two.

But whatever the cause of the discrepancy, I am
intrigued that Spiegel emphasizes
counterterrorism programs rather than candid
comments about foreign officials, not least
because the Spiegel article describes working
with US Ambassador to Germany Philip Murphy
directly. Consider the two most sensitive
revelations pertaining to Germany and
counterterrorism. First, there was the news of
Philip Murphy personally bad-mouthing the Free
Democratic Party’s opposition to US vacuuming up
European data, particularly as it relates to the
SWIFT database. Then there are negotiations
about whether Germany would prosecute Americans
involved in the rendition of Khalid El-Masri. As
I showed, it appears that Condi was telling
German Foreign Minister Frank-Walter Steinmeier
one thing about a subpoena for those Americans,
followed quickly by the American Deputy Chief of
Mission “correcting” the US position on it.

That is, on both major disclosures about US
counterterrorism cooperation with the Germans,


http://emptywheel.firedoglake.com/2010/11/29/us-ambassador-to-germany-and-former-vampire-squid-bad-mouths-germans-on-civil-liberties/
http://emptywheel.firedoglake.com/2010/11/30/condi-and-khalid-el-masri-perhaps-were-not-the-ones-to-teach-afghans-about-rule-of-law/

the US has reason to be embarrassed about its
two-faced dealing with German officials.

In other words, there may be no discrepancy. It
is possible that the third category of
information State wanted suppressed has to do
not with the substance of our counterterrorism
program (after all, both the details of SWIFT
and of our rendition program have been widely
publicized), but with the degree to which our
private diplomacy belies all the public claims
we make about counterterrorism.

DOD PRESS OFFICE
SCRAMBLING TO
EXPLAIN BRADLEY
MANNING’S TREATMENT

Something is badly amiss in DOD's efforts to
tell its side of how it is treating Bradley
Manning.

It started on Monday when NBC’s Chief Pentagon
correspondent Jim Miklaszewski (that is, not a
hippie) published an article with two big
scoops. First, that investigators have been
unable to tie Manning directly to Julian
Assange.

U.S. military officials tell NBC News
that investigators have been unable to
make any direct connection between a
jailed army private suspected with
leaking secret documents and Julian
Assange, founder of the whistleblowing
website WikilLeaks.

The officials say that while
investigators have determined that
Manning had allegedly unlawfully
downloaded tens of thousands of


https://www.emptywheel.net/2011/01/27/dod-press-office-scrambling/
https://www.emptywheel.net/2011/01/27/dod-press-office-scrambling/
https://www.emptywheel.net/2011/01/27/dod-press-office-scrambling/
https://www.emptywheel.net/2011/01/27/dod-press-office-scrambling/
http://www.msnbc.msn.com/id/41241414/ns/us_news-wikileaks_in_security/

documents onto his own computer and
passed them to an unauthorized person,
there is apparently no evidence he
passed the files directly to Assange, or
had any direct contact with the
controversial WikilLeaks figure.

In the same article, Miklaszewski reports what
appears to be limited hangout push-back against
allegations that Manning was “tortured” (but not
“abused”). While Manning was not tortured,
Miklaszewski'’s sources say, he was improperly
put on suicide watch for two days last week.

On Monday, U.S. military officials also
strongly denied allegations that
Manning, being held in connection with
the WikilLeaks' release of classified
documents, has been “tortured” and held
in “solitary confinement” without due
process.The officials told NBC News,
however, that a U.S. Marine commander
did violate procedure when he placed
Manning on “suicide watch” last week.

Military officials said Brig Commander
James Averhart did not have the
authority to place Manning on suicide
watch for two days last week, and that
only medical personnel are allowed to
make that call.

Note that both of these scoops were attributed
to “US military officials,” though a later
reference refers to “official,” singular. Later
in the article, he cites, “U.S. Marine and Army
officials” stating that Manning “is being
treated like any other maximum security
prisoner.” If I had to guess, I'd say
Miklaszewski was protecting whatever officials
gave him the scoop, while more clearly
identifying those who pushed back on it.

The following day, CNN’s Chris Lawrence wrote a
piece reporting that Brig Commander Averhart was
being investigated.


http://emptywheel.firedoglake.com/2011/01/25/cnn-military-investigating-why-brig-commander-put-bradley-manning-on-suicide-watch/

The U.S. military is investigating why
the commander of the military jail put
Pfc. Bradley Manning, suspected of
leaking documents to WikilLeaks, on
suicide watch for a few days last week,
according to Pentagon spokesman Col.
David Lapan.

[snip]

An investigation has been launched into
whether Brig Commander James Averhart
had the authority to place Manning on
suicide watch, which is usually ordered
by the medical staff.

That report was sourced to David Lapan, by name.
Within three hours after that story appeared,
CNN pulled the story, first explaining,

The CNN Wire has killed the story
slugged US-WikilLeaks-Manning-1 that
moved at 2:47 p.m. due to new
information. The military spokesman
identified in the story says there is no
investigation into the decision to put
Bradley Manning on suicide watch.

That retraction now names Lapan, again by name.
Lawrence was among the first to report, the
following day, that Averhart (who a day before
was maybe or maybe not under investigation) was
being replaced—pursuant to a decision made back
in October.

But the really interesting thing came before
that, in yesterday'’s press briefing by David
Lapan’s boss, Pentagon Press Secretary Geoff
Morrell (whose resemblance to the Matrix’ Agent
Smith is uncanny, and who notes this was his
first press briefing since November; here’s a
video of the presser). In response to the third
question-basically following up on
Miklaszewski’s story, asking whether it is true
that prosecutors have not been able to tie
Manning to Assange—Morrell does not answer the
question. Rather, based on his representation


http://www.cnn.com/2011/CRIME/01/25/us.wikileaks.manning/
http://www.cnn.com/2011/US/01/26/wikileaks.detention/
http://www.defense.gov/transcripts/transcript.aspx?transcriptid=4758
http://c-span.org/Events/Defense-Department-Press-Briefing/10737419176-1/
http://c-span.org/Events/Defense-Department-Press-Briefing/10737419176-1/

that “this case is being taken extremely
seriously” and that “they are hard at work at
[sic] on building a case,” he “admonishes”
journalists to proceed with caution. After that
general admonishment, he repeats it, calling out
Miklaszewski directly.

But I would avail myself of this
opportunity to admonish or warn you all
to be extraordinarily careful about how
you report on this story, because one
thing I can — I do feel comfortable in
telling you is that this case is being
taken extremely seriously by the
investigators both here in the Defense
Department and, of course, at the
Department of Justice. They are hard at
work at on building a case here.

So any pronouncements about a connection
or lack of connection, those that have
been found or are yet to be found, are
just premature at this point. So I'd
urge everybody to proceed with caution
on this, and probably most stories, for
that matter.

So I'm not in a position, unfortunately,
to tackle that as directly as I'd like
to. But that’s my admonition to you all,
including Mr. [Jim “Mik”] Miklaszewski
in the front row.

It’'s actually not clear how the seriousness with
which investigators are approaching a case
should serve as a warning to journalists. The
assertion is investigators have not yet been
able to make a connection; even if Miklaszewski
reported tomorrow they had subsequently done so,
it would not change the accuracy of his previous
reporting.

Morrell’s snide attack is followed by a series
of questions, most of which Morrell bats away
with details that focus on Manning’'s Max status
rather than his protection status (much less his
suicide watch). But when he is finally asked



(putting aside Miklaszewski in the process)
about Mannings protective status, he just starts
making shit up. Perhaps as a way to save
himself, he shifts the discussion from POI
status to suicide watch.

Q: The protective order is not designed
to punish him for being charged with
those crimes. It’s supposed to protect
him. I guess we're trying to —

MR. MORRELL: The protective order — I
would — I would imagine that one — when
one is confined in the brig, it is not
just for their protection that we are
worried. We are always worried about
our protection. He is charged with very
serious crimes. That'’'s why you isolate
someone behind bars. That's why you
confine someone, so that they cannot
escape, cannot possibly commit the
crimes that they are alleged to have
done again.

So it's not — he is — I think you have
it a little backwards. I think you have
it that he is being held for his own
protection in the manner which he’s
being held. That may be, that there —
there are reasons that they think that
it is for his own benefit that he be
held so. But it can also be that he’s
being held behind bars because he is a —
deemed a threat, that he has been
alleged to have committed a very serious
crime that potentially undermines our
nation’s security, and therefore he
needs to be confined during the course
of a trial.

Let me interrupt here to note that, according to
the WaPo, Manning is 5'2” and 105 pounds.
Morrell is suggesting that this scrawny guy whom
I could probably beat up is such a threat to the
trained Marines guarding him they put him on
protection watch.


http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/06/09/AR2010060906170_pf.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/06/09/AR2010060906170_pf.html

Morell continues:

But I would just — what I come back to
time and time again, Chris, is the
notion that the manner of his
confinement is not in the least
different from the manner in which
anyone else at the brig is being held.

Q: But not everybody’'s under that
protective order.

MR. MORRELL: I'm — I — you keep coming
back to this protective order. I'm not
so sure I know what you’re talking
about. I described conditions to you,
the manner in which he’s being held.
And my understanding is that is
consistent with how every other person
in the brig is being held.

Now, the one exception to that could be
this suicide-watch issue. He was placed
on suicide watch, as I understand it,
for two days. So that can be a
difference between how others in the
brig are being held. But my
understanding is that the manner in
which he is being held is not punishment
for any behavior, but this is the
standard protocol for how people at the
brig are held, especially people with
the gravity of the charges he is facing.

After claiming that the suicide watch was
standard protocol, he finally gives Miklaszewski
a chance, who starts by saying that the
allegation that his reporting is incorrect is,
itself, incorrect.

Mik.

Q: Well, since you mentioned me by name
and, through implication, tied me to
incorrect reporting, which would be
incorrect, I do have a couple of
questions.



Miklaszewski walks Morrell through the key scoop
of his reporting—that Averhart violated protocol
by putting Manning on suicide watch. And while
Morrell claims that the Brig Commander—the same
one whose replacement was announced this same
day—has discretion to put anyone on suicide
watch, when Miklaszewski asks if it was
punitive, Morrell starts repeatedly answering
that he doesn’t know.

MR. MORRELL: Fire away.

Q: Was the brig commander at Quantico
in error in putting Private Manning on
suicide watch for two days last week?
Did he violate protocol?

MR. MORRELL: My understanding is that
he did not and that, despite your
reporting, which suggests that only
doctors at the facility can make a call
of that nature, what I've been told is
that the brig commander is ultimately
responsible for the well-being and
confinement of everyone in his charge.
And so he has the wherewithal to make
decisions based upon input from others,
including doctors, about how it is best
to treat people given the current
circumstances.

He made a judgment call. It sounds like
that he put him under suicide watch for
a period of two days. But as I
understand it, he was well within his
rights to do so as the commander of the
brig.

Q: And is it within his authority to
put somebody on suicide watch for a
disciplinary purpose?

MR. MORRELL: I frankly am not aware of
all the regulations that he operates
under. But I would imagine that, as the
brig commander, he has extraordinary
discretion in terms of how best to run
that facility, how best to protect the
well-being of the people he — who he’s



charged with safekeeping. And I don’t
know all that goes into, frankly, Mik,
making a decision about one — about when
one needs to be watched more carefully
in the event they may be considering
doing harm to themselves.

Q: And was Manning taken off suicide
watch at the urging of Army lawyers?

MR. MORRELL: I don’'t know. I don’t
know. But even if it were at the urging
of Army lawyers, it would ultimately
have to be a — the judgment of the brig
commander that that was the appropriate
course of action. And he would not have
done it unless he thought that was the
best way to proceed, both for his
facility and the well-being of people
there and, of course, for Private
Manning's well-being.

That is, though Morrell was clear in asserting
that Averhart had the authority to put Manning
on suicide watch (which even Morrell concedes
would be treatment different from that of
others) for whatever reason, he admits he
doesn’t know what regulations guide Averhart's
decisions and whether it was done punitively.

All of which doesn’t offer much clarity on
Manning'’s treatment. It’'s clear—with Lapan’s
flip-flop and Morrell’'s inability to answer key
questions—that DOD's press shop is struggling to
craft a party line about Manning’'s treatment
that both appears coherent and that somehow
refutes Miklaszewski’'s reporting.

But nowhere in Morrell’s briefing does he
actually get around to refuting the two main
assertions in Miklaszewski’s reporting.




THE NYT'’S “HEADS UP”
MEETING WITH THE FBI
ON WIKILEAKS

The NYT has a very long profile on their
interactions with Wikileaks, about which I will
have more to say.

But I wanted to point to this meeting, which
Bill Keller describes as the NYT's effort to
give the government a “heads up” on the
diplomatic cables.

Because of the range of the material and
the very nature of diplomacy, the
embassy cables were bound to be more
explosive than the War Logs. Dean
Baquet, our Washington bureau chief,
gave the White House an early warning on
Nov. 19. The following Tuesday, two days
before Thanksgiving, Baquet and two
colleagues were invited to a windowless
room at the State Department, where they
encountered an unsmiling crowd.
Representatives from the White House,
the State Department, the O0ffice of the
Director of National Intelligence, the
C.I.A., the Defense Intelligence Agency,
the F.B.I. and the Pentagon gathered
around a conference table. Others, who
never identified themselves, lined the
walls. A solitary note-taker tapped away
on a computer. [my emphasis]

It's bad enough that-as Keller also reports—the
NYT has no secure communications.

But is it also the habit of the NYT to meet with
the government—including the FBI-on upcoming
stories? For all the NYT's insistence, with Judy
Miller, that they would not be an accomplice to
a government investigation, what the hell were
they doing meeting with the FBI before they
published a story?


https://www.emptywheel.net/2011/01/26/the-nyts-heads-up-meeting-with-the-fbi-on-wikileaks/
https://www.emptywheel.net/2011/01/26/the-nyts-heads-up-meeting-with-the-fbi-on-wikileaks/
https://www.emptywheel.net/2011/01/26/the-nyts-heads-up-meeting-with-the-fbi-on-wikileaks/
https://www.nytimes.com/2011/01/30/magazine/30Wikileaks-t.html?_r=1&hp=&pagewanted=all

VISA: WIKILEAKS GUILTY
UNTIL PROVEN (TWICE)
INNOCENT

The AP reports that a Swedish company Visa
Europe hired to study whether WikilLeaks was
breaking the law or Visa’s own rules has “found
no proof the group’s fundraising arm is breaking
the law in its home base of Iceland.” But, the
AP goes on, Visa will not accept WikilLeaks
donations until it completes its own
investigation, which has thus far lasted eight
weeks.

Shorter Visa: “we’re going to keep investigating
this until we find some justification to explain
why we’ll accept donations to the Ku Klux Klan
but not WikilLeaks.”

Now, this says one of two things about Visa.

Either, Visa is saying it arbitrarily will
decide to stop doing business with any customer
it chooses until such time as it proves that
customer is innocent. Imagine the absurdity of
standing at a check-out counter while Visa not
only does a criminal background check, but
scrambles with its lawyers to invent new legal
theories by which you might be breaking the law.

Or, Visa has stopped processing Wikieaks
donations at the behest of the U.S. government
based on lies. And even after the government
admitted that it had told lies to shut down
WikilLeaks, Visa continues to stall for time to
come up with an adequate explanation for why
it’s doing so.



https://www.emptywheel.net/2011/01/26/visa-wikileaks-guilty-until-proven-twice-innocent/
https://www.emptywheel.net/2011/01/26/visa-wikileaks-guilty-until-proven-twice-innocent/
https://www.emptywheel.net/2011/01/26/visa-wikileaks-guilty-until-proven-twice-innocent/
http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5jwrDLCLioMJW7qeke8jNQP3_vGLg
http://www.dailymailpost.com/?p=707
http://emptywheel.firedoglake.com/2011/01/14/american-democracy-tunisia-and-wikileaks/
http://emptywheel.firedoglake.com/2011/01/18/so-amazon-visa-paypal-was-it-worth-accepting-government-lies/

DID MANNING ZEROFILL
HIS COMPUTERS? OR
DID THE MILITARY?

Wired has a post on MSNBC's report that “there
is apparently no evidence he passed the files
directly to [Julian] Assange, or had any direct
contact with the controversial Wikileaks
figure.” In it, Kim Zetter looks to the chat
logs to try to explain why there is no such

evidence.

If it’s true that investigators have
found no evidence linking Manning and
Assange, it may be because Manning
allegedly erased it from his system. He
discussed doing so in his chats with
Lamo. Manning noted in the chats that
any incriminating evidence of his
activities had been “zerofilled”, or
erased, from his computers:

But that’s not precisely what the passage she
gquotes says. Note, because I've used a different
selection of chat log than Zetter, I have bolded
the part she included in her selection (though
she includes in her post).

(02:13:51 AM) Lamo: Why does your job
afford you access?

(02:13:59 AM) Lamo: except for the UN.

(02:14:03 AM) Manning: because 1 have a
workstation

(02:14:15 AM) Lamo: and World Bank.
(02:14:17 AM) Manning: *had*

(02:14:36 AM) Lamo: So you have these

stored now?

(02:14:54 AM) Manning: i had two
computers.. one connected to SIPRNET the
other to JWICS..


https://www.emptywheel.net/2011/01/25/did-manning-zerofill-his-hard-drives-or-did-the-military/
https://www.emptywheel.net/2011/01/25/did-manning-zerofill-his-hard-drives-or-did-the-military/
https://www.emptywheel.net/2011/01/25/did-manning-zerofill-his-hard-drives-or-did-the-military/
http://www.wired.com/threatlevel/2011/01/manning-and-assange/
http://www.msnbc.msn.com/id/41241414/ns/us_news-wikileaks_in_security/
http://www.wired.com/threatlevel/2010/06/wikileaks-chat/
http://www.wired.com/threatlevel/2010/06/wikileaks-chat/
http://firedoglake.com/merged-manning-lamo-chat-logs/

(02:15:07 AM)

Manning: no, they’re

government laptops

(02:15:18 AM)
zerofilled

(02:15:22 AM)
pullout

(02:15:57 AM)
destroyed.. by

(02:16:10 AM)

Manning: they’ve been

Manning: because of the

Manning: evidence was

the system itself

Lamo: So how would you

deploy the cables? If at all.

(02:16:26 AM)
reports

(02:16:34 AM)

(02:16:38 AM)
Cable =

(02:16:48 AM)
(02:16:54 AM)
(02:17:00 AM)

(02:17:10 AM)
previously

(02:17:14 AM)

(02:17:31 AM)
retreiveable?

(02:17:35 AM)

(02:17:43 AM)
copy anymore

(02:17:59 AM)

(02:18:09 AM)

Manning: oh no.. cables are

Lamo: ah

Manning: State Department

a Memorandum

Lamo: embassy cables?
Manning: yes
Manning: 260,000 in all

Manning: i mentioned this

Lamo: yes

Lamo: stored locally, or

Manning: brb latrine =P

Manning: i dont have a

Lamo: *nod*

Manning: they were stored

on a centralized server..

(02:18:34 AM) Lamo: what'’s your endgame
plan, then?

(02:18:36 AM) Manning: it was vulnerable
as fuck



As Zetter correctly notes, in this passage
Manning suggests files had been zerofilled. But
in this passage, he doesn’t say he did it.

Now, in a separate section, Manning says he
zerofilled the original of the Rejkjavik 13
cable.

(1:48:50 PM) Lamo: give me some bona
fides .. yanno? any specifics.

(1:49:40 PM) Manning: this one was a
test: Classified cable from US Embassy
Reykjavik on Icesave dated 13 Jan 2010

(1:50:30 PM) Manning: the result of that
one was that the icelandic ambassador to
the US was recalled, and fired

(1:51:02 PM) Manning: thats just one
cable..

(1:51:14 PM) Lamo: Anything unreleased?

(1:51:25 PM) Manning: i'd have to ask
assange

(1:51:53 PM) Manning: i zerofilled the
original

(1:51:54 PM) Lamo: why do you answer to
him?

(1:52:29 PM) Manning: i dont.. i just
want the material out there.. 1 dont want
to be a part of it [my emphasis]

Contextually, this might suggest that both
mentions of zerofilling refer to the same-all
250,000 cables—since they both come in response
to Lamo’s probing questions about the cables.
Indeed, Manning’'s reference to zerofilling
himself, in the context of the Rejkjavik cable,
may explain why he no longer has access to any
cables he could give Lamo to prove his bona
fides. But even if both references both mean to
include all the cables, it would remain
ambiguous whether Manning zerofilled his
computer or someone else did.



And that'’s significant, because in a third
reference, Manning provides a potential
alternative explanation for who zerofilled his
computers.

(02:38:45 PM) Lamo: What would you do if
your role /w Wikileaks seemed in danger
of being blown?

(02:38:48 PM) Manning: but i was a part
of it.. and completely helpless..

(02:39:01 PM) Lamo: sometimes we're all
helpless

(02:39:34 PM) Manning: try and figure
out how i could get my side of the story
out.. before everything was twisted
around to make me look like Nidal Hassan

(02:40:15 PM) Manning: i dont think its
going to happen

(02:40:26 PM) Manning: i mean, 1 was
never noticed

(02:41:10 PM) Manning: regularly
ignored.. except when i had something
essential.. then it was back to “bring me
coffee, then sweep the floor”

(02:42:24 PM) Manning: 1 never quite
understood that

(02:42:44 PM) Manning: felt like i was
an abused work horse..

(62:43:33 PM) Manning: also, theres god
awful accountability of IP addresses..

(02:44:47 PM) Manning: the network was
upgraded, and patched up so many times..
and systems would go down, logs would be
lost.. and when moved or upgraded.. hard
drives were zeroed

(02:45:12 PM) Manning: its impossible to
trace much on these field networks..

(602:46:10 PM) Manning: and who would
honestly expect so much information to



I be exfiltrated from a field network?

That is, Manning suggests that every time
computers were moved, they were zerofilled. And
whatever happened to his computer while he still
had access to him, it might be safe to assume
that the downloaded files got zerofilled
routinely when the computers were reassigned
(remember, as far as we know, he lost access not
because of the alleged leak, but because of an
altercation with a colleague).

Mind you, I'm skeptical that Manning zerofilled
anything himself. That’'s because his charging
sheet includes multiple references to things he
downloaded onto his personal, non-secure
computer. Which suggests the most solid evidence
they have against Manning comes from that
(though they do appear to have evidence he
accessed things he did not download onto his
computer).

But all that really just ignores the larger
point: that none of that evidence-—at least given
reports—directly connects Manning to Julian
Assange.

CNN: MILITARY
INVESTIGATING WHY
BRIG COMMANDER PUT
BRADLEY MANNING ON
SUICIDE WATCH
[UPDATE: OR MAYBE
NOT]

%] CNN elaborates on something MSNBC reported
last night. Not only did Quantico Brig


http://my.firedoglake.com/humanist/2011/01/01/pfc-manning-charge-sheet/
http://my.firedoglake.com/humanist/2011/01/01/pfc-manning-charge-sheet/
https://www.emptywheel.net/2011/01/25/cnn-military-investigating-why-brig-commander-put-bradley-manning-on-suicide-watch/
https://www.emptywheel.net/2011/01/25/cnn-military-investigating-why-brig-commander-put-bradley-manning-on-suicide-watch/
https://www.emptywheel.net/2011/01/25/cnn-military-investigating-why-brig-commander-put-bradley-manning-on-suicide-watch/
https://www.emptywheel.net/2011/01/25/cnn-military-investigating-why-brig-commander-put-bradley-manning-on-suicide-watch/
https://www.emptywheel.net/2011/01/25/cnn-military-investigating-why-brig-commander-put-bradley-manning-on-suicide-watch/
https://www.emptywheel.net/2011/01/25/cnn-military-investigating-why-brig-commander-put-bradley-manning-on-suicide-watch/
https://www.emptywheel.net/2011/01/25/cnn-military-investigating-why-brig-commander-put-bradley-manning-on-suicide-watch/
http://www.cnn.com/2011/CRIME/01/25/us.wikileaks.manning/
http://www.msnbc.msn.com/id/41241414/ns/us_news-wikileaks_in_security/
http://static1.firedoglake.com/28/files/2011/01/Picture-55.png

Commander James Averhart improperly put Bradley
Manning on suicide watch for two days last week,
but the military is now investigating why he did
So.

The U.S. military is investigating why
the commander of the military jail put
Pfc. Bradley Manning, suspected of
leaking documents to WikilLeaks, on
suicide watch for a few days last week,
according to Pentagon spokesman Col.
David Lapan.

[snip]

An investigation has been launched into
whether Brig Commander James Averhart
had the authority to place Manning on
suicide watch, which is usually ordered
by the medical staff.

Now, as MSNBC explained last night, the suicide
watch came because Manning allegedly disobeyed
the order of two guards, so it's not entirely
clear what CNN means by “why.”

But this is a really welcome development. I hope
the investigation is as transparent as the
reports to MSNBC and CNN have been in the last
day.

Update: Now CNN has retracted this story, with
the following notice.

The CNN Wire has killed the story
slugged US-WikilLeaks-Manning-1 that
moved at 2:47 p.m. due to new
information. The military spokesman
identified in the story says there is no
investigation into the decision to put
Bradley Manning on suicide watch.

I've put a screen cap of the original story up
top.


http://emptywheel.firedoglake.com/2011/01/24/government-admits-brig-commander-improperly-put-bradley-manning-on-suicide-watch/

